وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

ساخته شدن پوستی ضد گلوله با تار عنکبوت و شیر بز

ساخته شدن پوستی ضد گلوله با تار عنکبوت و شیر بز
شاید در نظر اول این جسم مانند تصویری از یک بیگانه فضایی به نظر بیاید، اما در حقیقت یک نمونه پوست از پیشرفته‌ترین فناوری‌ها بوده که حتی می‌تواند گلوله را نیز متوقف کند.

محققان هلندی توانسته‌اند نوعی بز را مهندسی ژنتیک کنند که بتواند شیری با پروتئین‌های مشابه تارعنکبوت تولید کند. پس از دوشیده شدن، می‌توان این شیر را تابیده و به شکل ماده‌ای بافت که 10 برابر سخت‌تر از فولاد است.

این محصول را می‌توان سپس با پوست انسان ترکیب کرده و چیزی ساخت که دانشمندان امیدوارند از مقاومت کافی برای توقف گلوله برخوردار باشد.

جلیله السعیدی، محقق و دانشمندی که با کنسرسیوم ژنومیک پزشکی قانونی هلند همکاری می‌کند، اظهار کرده که این پروژه تارعنکبوتی با الهام از وزن و سرعت یک فشنگ کالیبر 22 اسلحه خفیف، به «2.6 گرم 329 متر بر ثانیه» موسوم شده است.

وی هدف این پروژه را جایگزینی تار عنکبوت با کراتین در پوست انسان که وظیفه سختی پوست را بر عهده دارد، عنوان کرده ‌است.

اولین مرحله این طرح، پرورش یک لایه پوست واقعی در اطراف نمونه پوست ضدگلوله بوده که تا پنج هفته به طول می‌انجامد. در ویدویی که این محققان بر روی سایت یوتیوب قرار داده‌اند، یک گلوله به سوی مخلوطی از این دو شلیک می‌شود.

به گفته السعیدی، این پروژه می‌تواند فیلم‌های تخیلی را به واقعیت تبدیل کند، هرچند تاکنون آزمایشات به اندازه کافی راضی‌کننده نبوده‌اند.

به گفته محققان از تار ابریشم در جنگ‌های تاریخی استفاده می‌شده و چنگیز خان مغول در جنگی به تن تمام سواران خود جلیقه‌های ابریشمی کرده بود؛ چرا که تیر در آنها نفوذ نمی‌کرد.

السعیدی این امکان را مطرح کرده که با اضافه کردن ژنهای تولیدکننده تار عنکبوت به ژنوم انسان می‌توان به سختی و مقاومت مورد نیاز در برابر گلوله دست یافت.

جلیقه‌های ضد گلوله از دهه‌ها پیش مورد استفاده قرار دارد، اما در صورت تحقیق این طرح دیگر نیازی به پوشیدن آنها و محافظت از پوست نخواهد بود.