وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

بهترین زمان برای خرید مسكن

بهترین زمان برای خرید مسكن
ایران ناز، تقریبا همه فعالان و آشنایان با حوزه مسكن این بازار را در حال حاضر در ركود می‌دانند و از سویی خرید و فروش در ركود را یك شانس برای متقاضیان خرید عنوان می‌كنند.

به اعتقاد كارشناسان مسكن با توجه به نوسان قیمت مسكن در چند ماه گذشته باید تاكید كرد ركود وقتی به وجود می‌آید كه تقاضا نباشد و با توجه به جوان بودن جمعیت ایران، تقاضا وجود دارد اما تغییرات قیمت‌ها باعث شده بسیاری از برنامه‌ها دگرگون شود و بخش زیادی از مردم توانایی خرید مسكن را از دست بدهند.
 
كیوان شادمان یك كارشناس مسكن است كه یكی از اصلی‌ترین دلایل به وجود آمدن ركود در بازار مسكن را افزایش یكباره قیمت ارز می‌داند و توضیح می‌دهد: با افزایش قیمت ارز، قیمت بسیاری از مصالح ساختمانی نیز افزایش یافت كه همین امر سبب شد سازندگان مسكن مجبور به افزایش قیمت املاك خود شوند و به این ترتیب تعادل بازار مسكن از بین رفت.
 
وی می‌افزاید: با توجه به اینكه مردم در ایران، خرید مسكن را نوعی سرمایه‌گذاری سودده قلمداد می‌كنند وجود این بی‌ثباتی‌ها باعث كاهش اقبال مردم برای خرید مسكن می‌شود و در مقابل گرایش به خرید ارز و طلا افزایش می‌یابد.
 
زمان ركود بهترین فرصت خرید مسكن
از طرفی باید نیم نگاهی به بازه زمانی كه در آن قرار داریم، داشت. پایان شهریور و ابتدار مهر ماه همیشه فصل ركود نقل و انتقال در بازار مسكن بوده است اما چرا؟ قلی‌خسروی ـ رییس اتحادیه مشاوران املاك كشور ـ در پاسخ به این پرسش می‌گوید: در حال حاضر با توجه به تثبیت‌شدن مردم در خانه‌هایشان با توجه به بازگشایی مدارس، بازار مسكن و جابه‌جایی‌ها در ركود است.
 
وی ادامه می‌دهد: از پیش از ماه مبارك رمضان مستاجران و نیز كسانی كه قصد تعویض خانه‌هایشان را داشتند به این امر اقدام كردند و در حال حاضر جابه‌جایی انجام نمی‌شود. خسروی در شرایطی به ركود فعلی بازار مسكن تاكید دارد كه نمی‌توان نیاز جمعیت جوان كشور به مسكن را نادیده گرفت، جوانانی كه امكان تهیه مسكن با قیمت‌های بالا را ندارند.
 
اما خسروی به نكته مهم دیگری اشاره می‌كند كه توجه به آن می‌تواند به متقاضیان مسكن كمك كند. وی معتقد است: در شرایط كنونی یعنی ركود بازار بهترین موقعیت برای خرید مسكن وجود دارد، بنابراین هر كس اقدام به خرید كند ضرر نخواهد كرد.

از 15 شهریور قیمت مسكن اندكی كاهش یافت
نسرین آپیور ـ عضو هیات مدیره اتحادیه مشاوران املاك تهران ـ نیز به ركود موجود در بازار مسكن تهران اذعان می‌كند. وی می‌گوید: از اواخر پاییز سال گذشته كه به دلایل مختلف قیمت مسكن افزایش رفت دیگر شاهد بلاتر رفتن آن بطور چشمگیر نبودیم.
 
وی ادامه می‌دهد: ابتدای سال جاری همه افزایش قیمت را پیش بینی می‌كردند اتفاقی كه چندان نمود پیدا نكرد و قیمت‌ها در محدوده پاییز و زمستان سال پیش باقی ماند. همین امر یكی از دلایل ركود در بازار مسكن است.
 
آپیور نیز به پایان جابجایی‌ها پیش از بازگشایی مدارس اشاره و اظهار می‌كند: از 15 شهریور بازار راكد شد و قیمت مسكن به همین دلیل اندكی پایین آمد. وی در پیش‌بینی از وضعیت قیمت مسكن در نیمه دوم سال می گوید: با توجه به نوسانات نرخ ارز نمی توان هیچ چیز را پیش بینی كرد. نكته ای كه تمامی كارشناسان امر به آن اذعان دارند.
 
آمار افزایش معاملات را نشان می دهد
در حالی مسئولان اتحادیه‌های املاك از ركود در بازار مسكن از ابتدای سال 91 تاكنون خبر می‌دهند كه آمار اتحادیه املاك بیانگر چیز دیگری است. در كل كشور قرار‌داد‌های ثبت‌شده از ابتدای سال 90 تا ابتدای شهریورماه 90، 197 هزار و 559 قرار‌داد بوده است در حالی كه این آمار در مدت مشابه سال جاری شامل 735 هزار و 263 قرار‌داد ثبت‌شده می‌شود.
 
آمار قرار‌داد‌های ثبت‌شده در معاملات مسكن در استان تهران در تاریخ یك فروردین‌ماه 90 تا ابتدای شهریورماه سال پیش 122 هزار و 252 قرار‌داد بوده است، در حالی كه در مدت مشابه سال جاری در استان تهران نیز افزایش دیده می‌شود، به گونه‌ای كه این رقم به 189 هزار و 891 قرار‌داد افزایش پیدا كرده است.
 
این افزایش در شهرستان تهران نیز دیده می‌شود. از ابتدای فروردین‌ماه سال جاری تاكنون 130 هزار و 165 قرار‌داد مسكن در تهران به ثبت رسیده است، در حالی كه رقم تعداد كل قرار‌داد‌های ثبت‌شده در شهر تهران در پنج ماهه‌ اول سال 90، 86 هزار و 594 قرار‌داد بوده است.