وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

خنك كاری كامپیوتر با مایعات

احتمالاً برای شما بسیار پیش آمده است وقتی با كامپیوتر كار می كنید احساس كنید جز سر و صدای زیاد فن صدای دیگر نمی شنوید و اگر یك كارت گرافیك قدرتمند داشته باشید احتمالاً صدای فن آن هم به دیگر فن ها اضافه می شود.

در اغلب كامپیوترها این فن ها به خوبی از عهده وظیفه خود كه همان خنك كاری چیپ هاست به خوبی برمی آیند اما برای افرادی كه می خواهند از بهترین سخت افزار و آخرین تكنولوژی استفاده كنند و در عین حال بار پروسسی زیادی روی كامپیوتر خود می اندازند ممكن است فن به تنهایی قادر به تهویه گرمای تولید شده نباشد. در این حالت خنك كاری با مایعات یا آب راه حل مسئله است این عمل ممكن است كمی غیر منطقی به نظر برسد (آب آن هم در درون كامپیوتر!) اما این حقیقتی است كه برای خنك كاری، آب به مراتب بهتر از هوا عمل می كند.

سیستم خنك كاری با آب در كامپیوتر بسیار شبیه سیستم خنك كاری اتومبیل است. با این تفاوت كه به جای موتور اتومبیل، پروسسور كامپیوتر با آب خنك می شود. همه این سیستم ها براساس یك اصل ساده ترمودینامیك كار می كنند كه می گوید: «گرما از جسم گرمتر به جسم سردتر كه در مجاورت آن قرار دارد منتقل می شود. تا زمانیكه آن دو جسم هم دما شوند.»

می دانیم كه پروسسور كامپیوتر به شكل یك چیپ ست است این چیپ شامل تعداد بسیار زیادی ترانزیستور است كه هر كدام مانند یك سوئیچ صفر و یك (قطع و وصل جریان) عمل می كنند وقتی پروسسور در حال كار است این ترانزیستورها با سرعت بالا در حال صفر و یك شدن هستند و این یعنی عبور جریان بالا از پروسسور و در نتیجه ایجاد مقدار قابل توجه گرما.

در بیشتر كامپیوترها این گرما با استفاده از  یك قطعه آلومینیومی كه سطح تماس بالایی دارد به نام heat sink و یك فن این گرما را دفع می كنند تا از سوختن پروسسور شما جلوگیری كنند. یعنی براساس همان اصل ترمودینامیكی چیپ هیت سینك را گرم می كند. و هیت سینك هوا را گرم می كند و فن هوای گرم از آن منطقه خارج و هوای سرد را جایگزین می كند.

در بیشتر مواقع این سیستم به خوبی كار می كند اما بعضی مواقع این قطعات الكترونیكی گرمای بیشتری از توان سیستم تهویه هوا تولید می كنند. و نیز گاهی بعضی از چیپ overclock می شوند یعنی به گونه ای تنظیم می شوند كه از سرعت حالت كار عادی خود سریعتر كار كنند و بنابراین گرمای بیشتری تولید می كنند.

و در ست همینجاست كه سیستم خنك كاری با آب وارد كار می شود. آب هدایت گرمایی بیشتری از هوا دارد. و می تواند گرما را سریعتر از هوا منتقل كند. همچنین آب ظرفیت گرمایی ویژه بالاتری دارد. و قبل از اینكه شروع به گرم شدن كند می تواند گرمای بیشتری جذب كند.

بنابراین دو دلیل می توان برای ضرورت استفاده از سیستم خنك كاری با آب آورد:

1ــ قطعات الكترونیكی گرمایی بیشتر از آنچه هوای اطراف می تواند جذب كند تولید كنند.

2ــ فن باید به اندازه كافی بزرگ و قوی باشد تا گرمای اضافی را دور كند بنابراین برق بیشتری مصرف می كند. و گرد و غبار بیشتری وارد كامپیوتر می شود. و همین طور سر و صدای زیاد تولید می كند.


پایگاه فرهنگی تفریحی ایران ناز