وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

اصلاح جملات در گفتگو با همسر

 

تازه ازدواج کرده اید؟ رابطه شما با همسر گرامی تان چطور است؟ حتما از تفاوت های رفتاری تان به شدت متعجب هستید. موافقید با هم مروری بر رابطه شما داشته باشیم؟ ممکن است با موارد عجیب و غریبی در ارتباط با همسرتان روبه رو شوید که ساعت ها فکر شما را مشغول کند. خیلی ها که کمی زیرک و به عبارت عامیانه «تیزتر» هستند حتی در محیط کار و درس هم متوجه این تفاوت ها میان زن و مرد می شوند. به طور معمول خانم ها چون به مسائل دقیق تر و با ریزبینی خاصی نگاه می کنند، بیشتر متوجه این تفاوت ها می شوند. یکی از این مسائل مهم و جالب، شیوه برقراری ارتباط مردهاست که کاملا با زن ها فرق می کند…


حرفم را قطع نکن
وقتی آقایی میان صحبت خانم آمده و حرف او را قطع می کند، خانم حس می کند آقای محترم به او گوش نمی کند اما باید به ونوسی های محترم یادآوری کنیم که مردها در اغلب اوقات حرف همدیگر را قطع می کنند تا نقطه نظری را مطرح کنند و به هیچ وجه از این ماجرا حس بدی ندارند و فکر نمی کنند طرف مقابل به حرف آنها گوش نمی دهد، به خصوص اگر قطع کلام به علت طرح یک نقطه نظر مهم و یا اصطلاح مرتبط با موضوع و یا بحث بوده باشد. در اصل، وجود ارتباط با موضوع صحبت در حرف آقایان، ثابت می کند که آنها به صحبت همسرشان گوش می کنند. وقتی خانم حس می کند که آقا گوش نمی کند، در اصل نتیجه اشتباهی گرفته و باید از این پس به این نتیجه برسد که او گوش می کرده اما نمی دانست باید اجازه دهد صحبت او تمام شود و بعد حرف بزند!
من با تو فرق دارم
مردها با قوانین و ضوابط متفاوتی با دیگران ارتباط برقرار می کنند. این اوضاع درست شبیه بازی بسکتبال است. هدف نهایی آنها، انداختن توپ داخل سبد است. بازیکنان آن قدر این توپ را عقب و جلو می اندازند تا شوت نهایی انجام شده و آن را به سبد بیندازند. هیچ کس نمی داند چه موقع یک بازیکن، توپ را از دست دیگری می گیرد. فقط وقتی مشکل پیش می آید که توپ فرد به داخل سبد نیفتد. وقتی یک مرد میان حرف همسرش می آید تا موضوعی را مطرح کند و اتفاقا به هدف هم نزدیک می شود، آخرین موضوعی که به فکرش می رسد این است که بی ادب یا بی احترام بوده است! در این مواقع اگر طرف صحبت آقا، همسرش باشد، خانم ناراحت می شود و آقا هم متعجب می ماند که چرا منظورش را نرسانده است. او از خانم انتظار دارد به جای ناراحتی بگوید: «به چه مورد خوبی اشاره کردی»! در حالی که خانم از او انتظار دارد معذرت خواهی کند.
چه باید کرد؟
درحین مکالمه و برقراری ارتباط میان زن و مرد، اگر خانم از اینکه ایده ها و نظرها مثل توپ بسکتبال عقب و جلو می شوند، ناراحت باشد می تواند با یک لحنی دوستانه و مستقیم بگوید: «چند لحظه صبر کن تا من مطالبم را کامل توضیح دهم و بعد درباره نظر خودت صحبت کن.» به این ترتیب، مرد با خوشحالی به صحبت های خانم گوش می کند و اتفاقا از اینکه متوجه شده چه باید بکند و چه انتظاری از او می رود، خوشحال می شود. لازم نیست به او دستور داده شود و یا با تندی و بداخلاقی با او صحبت شود. این کار اصلا جواب نمی دهد و مکالمه به دعوا می انجامد. حتی اگر دوباره طبق عادت مردانه میان حرف خانم پرید، باز خانم باید با متانت بگوید: «باشه. خیلی خوب. من فعلا صحبت نمی کنم تا تو درباره افکارت صحبت کنی.» این راهکار دوستانه و مقبول بسیار بهتر از ایجاد تنش و ناراحتی است.
حرف آخر
کلام آخر اینکه بهترین پاسخ از طرف خانم در مواقعی که شوهرش حرف او را قطع می کند، این است که مساله را به خودش نگیرد و با راهکاری دوستانه به صحبت های او گوش و حتی درباره نظر او هم صحبت کند. آسان ترین روش برای انجام این کار، آن است که کمی گوش کند، صحبت های او را تکمیل کند و بعد به صحبت های خودش ادامه دهد. بنابراین بهتر است از این جملات استفاده کند: «عقیده خوبی است اما…» یا «عالی گفتی، بگذار من هم دراین باره جور دیگری صحبت کنم.» میان این عبارت ها و جمله «تو اصلا گوش نمی کنی» زمین تا آسمان تفاوت وجود دارد. اگرچه پیام هر دوی آنها یکی است اما جمله مثبت و مودبانه نشان می دهد که قصد توهین و دفاع وجود ندارد و خانم این قطع صحبت را توهین به شخصیت خود نمی داند. به این ترتیب، آقای محترم هم حالت دفاعی نمی گیرد، جنگ و دعوا به پا نمی شود و آقا حسابی کیف می کند چون می داند که آقایان چقدر از تحسین و پذیرفته شدن لذت می برند!
خطاهای هشت گانه
در اینجا هشت نظر را مطرح می کنیم که اغلب خانم ها وقتی احساس می کنند همسرشان به آنها گوش نمی کند، بیان می کنند. حتی اگر خانم با لبخند و بدون لحن ناراحت این نظریات را مطرح کند، باز هم این نوع جملات چاره ساز نبوده و مشاجره ایجاد می کند:
– یک دقیقه دندان روی جگر بگذار تا حرفم تمام شود.
– آیا کسی هست دو دقیقه به من گوش کند.
– بگذار من هم حرف بزنم.
– من فقط می خواهم حرفم تمام شود البته اگر کسی اجازه دهد!
– تو اصلا گوش نمی کنی و…
وقتی این عبارات گفته می شود، مرد حالت تدافعی به خود می گیرد، به خصوص اگر لحن خانم ناراحت و تند باشد. به نظر آقا او گوش می کند و خانم می تواند در هر مرحله از صحبت قدری صبر کند تا نظر او را هم بشنود. آقا احساس می کند خانم ناراحت است و حرف های ناراحت کننده می زند و خانم هم فکر می کند شوهرش قوانین برقراری ارتباط را نمی داند. اگر زن و مرد این ماجرا را درست درک کنند، آن وقت حامی همدیگر می شوند، در غیر این صورت به شکل دو جبهه مخالف درمی آیند که دائم با هم در دعوا و مشاجره هستند.


پایگاه فرهنگی تفریحی ایران ناز