وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

نداشتن فعالیت بدنی باعث بروز پوكی‌استخوان

خبرگزاری فارس: یك متخصص تغذیه گفت: نداشتن فعالیت بدنی و استراحت زیاد باعث تحلیل و پوكی سریع استخوان‌ها می‌شود واحتمال شكستگی استخوانی را بیشتر می‌كند.

نداشتن فعالیت بدنی باعث بروز پوكی‌استخوان

مرتضی صفوی در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعی فارس‌، افزود: تغذیه نقش مهمی در پیشگیری از پوكی استخوان دارد و افرادی كه كلسیم كافی در رژیم غذایی آنها وجود ندارد. یا ویتامین «D » كافی دریافت نمی‌كنند، در معرض ابتلا بیشتری هستند.
این متخصص تغذیه اضافه كرد: پوكی استخوان قبل از بروز عوارض آن علامتی ندارد. علائم آن هنگامی ایجاد می‌شود كه شكستگی اتفاق افتاده باشد و ممكن است شكستگی مهره و بدون درد اتفاق افتد و به صورت خمیدگی ستون فقرات و كاهش قد بیمار دیده شود.
صفوی گفت: عكسبرداری با اشعه ایكس به تشخیص شكستگی و پوكی‌استخوان كمك می‌كند، ولی برای تشخیص زودرس آن روش مناسبی نیست. افرادی كه در معرض خطر پوكی استخوان قرار دارند، قبل از شروع عوارض باید اقدامات پیشگیرانه را آغاز كنند.
وی افزود: بهترین روش برای پیشگیری از پوكی استخوان وعوارض آن، رعایت رژیم غذایی مناسب، فعالیت ورزشی مناسب و دوری از عوامل كمك كننده در افزایش پوكی استخوان، مانند استعمال دخانیات (به ویژه تمام موارد ذكر شده تا قبل از سن 35 سالگی) و ارزیابی‌های لازم برای تعیین میزان تراكم استخوانی است.
وی اضافه كرد: برای پیشگیری از این بیماری باید به طور منظم ورزش كرد. به خصوص استخوان‌های اطفال با ورزش محكم می‌شوند و رشد طبیعی خواهند داشت. افراد بالغ نیز باید تحرك كافی داشته باشند. استراحت و عدم تحرك باعث تحلیل بافت استخوانی می‌شود. بهترین، مفیدترین و كم خرج‌ترین ورزش برای انسان‌های بالغ و به ویژه افراد مسن پیاده روی است.
صفوی گفت: توجه به این نكته نیز بسیار مهم است كه ورزش‌های تحمل وزن مثل پیاده روی نقش مهمی در رسوب كلسیم در استخوا‌ن‌ها دارند و ورزش هایی كه فشار و تحمل استخوانی ندارند، كمتر از ورزش‌های تحمل وزن در این مسئله اثر مثبت دارند. از مصرف مواد افزایش دهنده پوكی استخوان مانند سیگار و قهوه فراوان نیز برای پیشگیری از بروز پوكی استخوان باید اجتناب كرد.


پایگاه فرهنگی تفریحی ایران ناز