وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

معرفی و بررسی نرم افزارهای open source

اکثر نرم افزارهائی را که شما تهیه و یا از طریق اینترنت Download می نمائید ، صرفا" به صورت نسخه های ترجمه شده و آماده اجراء در اختیار شما قرار می گیرند . ترجمه ، فرآیندی است که در آن کد برنامه های نوشته شده توسط برنامه نویسان که از آنان به عنوان کد اولیه ( Source Code ) یاد می شود ، پس از استفاده از برنامه های خاصی موسوم به کمپایلرها به بگونه ای ترجمه می شوند که توسط کامپیوتر قادر درک باشند . اعمال تغییرات دلخواه در اکثر برنامه های ترجمه شده ، امری بسیار مشکل و گاها" غیر ممکن است . اکثر تولید کنندگان نرم افزار از ویژگی فوق به منظور صیانت و حفاظت از کدهای نوشته شده ، استفاده می نمایند .

نرم افزارهای Open Source نقطه مقابل رویکرد فوق می باشند . در اینگونه نرم افزارها علاوه بر نسخه ترجمه شده ، کد اولیه نیز در اختیار متقاضیان قرار می گیرد.بدین ترتیب امکان اعمال تغییرات و یا سفارشی نمودن آن متناسب با خواسته استفاده کنندگان ، فراهم می گردد . افرادیکه از ایده Open Source حمایت می نمایند بر این اعتقاد هستند که با اجازه دادن به اشخاصی که علاقه مند به تغییر کد اولیه می باشند ، امکان استفاده مفیدتر از برنامه فراهم و احتمال بروز خطاء در آنان، کاهش خواهد یافت .
معادل های فارسی:نرم افزارهای کد باز،منبع باز،نرم افزارهای آزاد
نرم افزاری که آزادیهای زیر را برای کاربر قائل شود، نرم افزار آزاد خوانده میشود (توجه کنید که کلمه Free به معنای آزاد استفاده میشود و نه رایگان!):

آزادی اجرای برنامه برای هر کاری (آزادی صفرم)
آزادی مطالعه چگونگی کار برنامه و تغییر آن (پیش نیاز: متن برنامه) (آزادی یکم)
آزادی تکثیر و کپی برنامه (آزادی دوم)
آزادی تقویت و بهتر کردن برنامه و توزیع آن برای همگان (پیش نیاز: متن برنامه) (آزادی سوم)
هر نرم افزار آزاد، چنین آزادیهایی را برای کاربر دارد. علاوه بر اینها، یک شرط هم هست و آن هم اینست که اگر شما از این آزادیها استفاده کردید و نرم افزاری را تولید کردید و آن را به دیگران دادید، باید این آزادیها را به کاربرانتان هم بدهید. اگر شما این آزادیها را داشتید پس دیگران هم باید داشته باشند، یعنی نرم افزار آزاد تا آخرین توزیعش باید آزاد بماند.

آزادی نرمافزارهای آزاد تا جایی هست که حتی میتوان بدون پرداخت هزینهای برای مجوز، کپیهایی از یک نرمافزار آزاد را، با یا بدون تغییرات، رایگان یا در ازای دریافت وجه، برای هرکس و هرجایی آن را توزیع کرد.
نرمافزارهای آزاد (به دلیل ابهام در لفظ free) به اشتباه بهعنوان نرمافزارهای رایگان و احتمالاً بیارزش تلقی میشدند، به همین دلیل این نرمافزارها به متن باز یا متن آزاد (Open Source) معروف شدند. در واقع در نرم افزاهای آزاد قیمت مورد نظر نیست بلکه آزادی مطرح است.
از دیگر ضمانتهای که نرمافزار آزاد تأمین میکند، اجازهنامه عمومی همگانی (GPL) است. GPL برای هر کس امکان دوباره توزیعکردن یا همگردانی (کامپایل) مجدد متن برنامه را فراهم میکند. طبق این اجازهنامه همچنین باید متن برنامه در دسترس قرار داده شود تا امکان استفاده و یا تغییر آن باشد. برنامههای رایانهای اینگونه را معمولاً بازمتن گویند. متن چنین برنامههایی نمیتواند به حالت «محدودشده» درآید مگر با نظر تک تک نویسندگان آن متن. بیشتر نویسندگان متن سیستمعامل لینوکس تحت این مجوز برنامهنویسی میکنند.
به عبارت دیگر
نرم افزار منبع باز, نرم افزارهای کامپیوتری هستند که کد منبعش تحت پروانه یا جواز قابل دستیابی است ( یا ترتیب داده اند مانند قلمرو عمومی) که به استفاده کنندگان اجازه میدهد بهره مند شوند, تغییر دهند, توسعه دهند نرم افزار, و پخش نمایند.


پایگاه فرهنگی تفریحی ایران ناز