وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

آلودگی‌ هوا چهره كودكان را زشت می‌‌كند

مشاور شهردار تهران در امور محیط زیست گفت: چهره كودكانی كه در مناطق با هوای آلوده به دنیا می‌آیند یا در این مناطق زندگی می‌كنند، از شادابی و طراوت لازم برخوردار نیست و زشت‌تر از سایر كودكان به نظر می‌رسد.

 

به گزارش روابط عمومی معاونت حمل‌ونقل و ترافیك شهرداری تهران، محمدهادی حیدرزاده در نشست مشترك جمعی از مسئولان شهری و اساتید پزشكی با تأكید بر ارتباط تنگاتنگ سلامت و محیط زیست و اهمیت موضوع پیشگیری در حفظ و ارتقای كیفیت محیط شهری، اظهار داشت: در این میان توجه به سلامت انسان به عنوان محور توسعه پایدار از اهمیت ویژه‌ای برخودار است.

وی آلودگی هوا را از بارزترین و ملموس‌ترین مشكلات مردم تهران برشمرد و افزود: آلودگی هوا اثرات مسقتیم و غیر مستقیمی بر سلامت شهروندان به عنوان سرمایه‌های اصلی شهر بر جای می‌گذارد و اگر می‌خواهیم شهری سالم داشته باشیم، باید شهروندانی سالم داشته باشیم.

مشاور شهردار تهران با اشاره به این كه اولین بار در سال 1355 موضوع آلودگی هوای تهران از مجامع آكادمیك و علمی خارج و در یكی از روزنامه‌‌ها مطرح و رسانه‌ای شد، تصریح كرد: آلودگی هوا از عوامل جدی افزایش میزان مرگ و میر و كاهش طول عمر به شمار می‌آید و شهروندان، قربانیان اصلی بحران آلودگی هوا محسوب می‌شوند.

وی با بیان این كه طبق تحقیقات انجام شده آلودگی هوا نه تنها باعث ازدیاد سقط جنین می‌شود، بلكه حتی در زیبایی ظاهری كودكان نیز تأثیر می‌گذارد، اضافه كرد: چهره كودكانی كه در مناطق با هوای آلوده به دنیا می‌آیند یا در این مناطق زندگی می‌كنند، از شادابی و طراوت لازم برخوردار نیست و زشت‌تر از سایر كودكان به نظر می‌رسد.

حیدرزاده با تأكید بر این كه حكومت‌هایی موفق‌ترند كه سلامت مردم خود را سرلوحه برنامه‌های خود قرار دهند و به اصطلاح سلامت محور باشند، خاطرنشان كرد: دكترین سلامت در موضوع توسعه پایدار، سلامت یكایك شهروندان را به صورت ویژه‌ای مورد توجه قرار می‌دهد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در مورد بحران غبار عربی با انتقال از ضعف سازمان‌های متولی محیط زیست كه از زیر مسئولیت شانه خالی می‌كنند، اظهار كرد: علاوه بر این، كم تحركی دستگاه دیپلماسی كشور نیز از مهم‌ترین عوامل گسترش این بحران از خوزستان به تهران و بخش‌های وسیعی از كشور به شمار می‌آید.

مشاور شهردار تهران طوفان‌های شن ناشی از اكوسیستم بیابانی شمال عربستان و جنوب عراق را یكی از دو منشا طبیعی غبار عربی برشمرد و افزود: این محدوده در گذشته با مشاركت ایران، عربستان و عراق مالچ‌پاشی می‌شد كه در چند سال اخیر این كار به دلیل كم تحركی دستگاه دیپلماسی كشور فراموش شده است.

وی با اعلام این كه خشك شدن تالاب هورالعظیم (هویزه) در زمان صدام و تبدیل یان اكوسیستم آبی به یك اكوسیستم خشك را دومین منشا طبیعی حركت غبار عربی به شمار می‌آید، تصریح كرد: هم‌افزایی این دو عامل با یكدیگر كشور ما را تحت تأثیر قرار داده است.

حیدرزاده از سرگیری مالچ‌پاشی در محدوده مذكور و آب‌گیری و احیای مجدد این تالاب را دو اقدامی برشمرد كه می‌بایست به فوریت در دستور كار مسئولان مربوطه قرار گیرد و اضافه كرد: با كمك كنوانسیون بین‌المللی تالاب‌ها موسوم به كنوانسیون رامسر باید هرچه زودتر نسبت به احیای تالاب مذكور اقدام شود.

همچنین در بخش‌های دیگر و مهم بایستی با اقدام هماهنگ بین‌المللی و در راستای كنوانسیون بیابانزدایی نسبت به تثبیت خاك از طریق بیولوژیكی و ترجیحاً غیر فیزیكی سریعاً اقدام شود.

وی در پایان با بیان این كه نمی‌‌دانیم از ورود غبار عربی به تهران خوشحال باشیم یا ناراحت و از این بابت اظهار خوشبختی كنیم یا ابراز تأسف گفت: یك سال و نیم است كه مردم خوزستان با این مشكل دست و پنجه نرم می‌كنند، در حالی كه تا گردوغبار به تهران نرسید كسی احساس خطر نكرد و از این بابت كه سرانجام مسئولان به خاطر بروز مشكل مذكور در تهران به فكر مردم خوزستان افتادند باید خرسند باشیم.