وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

شگفتیهای علمـــــــی سال 2008 میلادی

تحقیقات شگفت انگیزی که دنیا را متحول خواهد كرد
مجله Popular Science فهرستی از شگفتیهای علمی سال 2008 منتشر كرده است كه درصورت تحقق دنیا را دچار تحولاتی عظیم خواهند كرد.


به نقل از مجله علمی Popular Science با ارائه فهرستی به بررسی خدماتی كه دانشمندان و محققان در سال 2008 به جامعه بشری عرضه می كنند پرداخته است كه در ادامه به شرح آنها پرداخته شده است:

بوزون هیگز

تمام دانشمندان و فیزیكدانان به دنبال این ماده هستند، حتی اگر بدانند كه هیچ كس تاكنون موفق نشده است آن را به دست آورد. این ماده «بوزون هیگز» (Higgs Boson) است كه در یكی از شگفت انگیزترین تئوریهای فیزیك كه یك «مدل استاندارد» است، یكبار برای همیشه توضیح می دهد كه چرا اشیاء جرم دارند. امسال در «مركز تحقیقات سرن اروپا» (CERN) كه مقر آن در ژنو سوئیس است، دانشمندان بزرگترین آزمایشی كه تاكنون در این خصوص انجام شده و احتراق شتاب دهنده LHC نام دارد را انجام خواهند داد.

در حقیقت در تابستان امسال دو پروتون با سرعت برابر با سرعت نور (در حدود 300هزار كیلومتر بر ثانیه) به یكدیگر برخورد می كنند و ذرات ریز اتمی بی نهایتی را خواهند ساخت كه یك «مینی بینگ بنگ» را می سازند.

فیزیكدانان «سرن» در شرایطی می خواهند این تحقیقات را انجام دهند كه هیچكس نمی داند زمانی كه LHC وارد عمل می شود، دقیقاً چه اتفاقی خواهد افتاد.

چشم مدوزا

در تابستان گذشته تعداد زیادی ستاره دریایی (مدوزا) به سواحل دریایی مناطق مختلف دنیا از ژاپن تا اروپا حمله كردند. این رویداد بیشتر شبیه به سناریوی فیلمهای علمی تخیلی بود اما واقعیت داشت و خسارتهای زیادی به خصوص به بسیاری از مناطق جنوب شرق آسیا وارد كرد. این جمعیت انبوه ستاره‌های دریایی كه برابر با میلیون‌ها نمونه بودند، دانشمندان ژاپنی را بر آن داشت كه مراكز تحقیقاتی جدیدی را در سال 2008 برای بررسی این‌گونه بی‌مهره راه اندازی كنند. در حقیقت گرم شدن جهانی زمین علت حمله این تعداد زیاد ستاره های دریایی بود.

آمیختگی اتمی

یكی از بزرگترین امیدهای بشر در 20سال آینده دستیابی به یك منبع انرژی پاك و نامحدود است كه تنها در دو واژه خلاصه می شود: آمیختگی اتمی.

پروژه ITER كه با همكاری جامعه بین المللی از آمریكا تا روسیه انجام می شود از دهه 70 به تكامل خود ادامه می‌دهد و از سال 2006 فرانسه میزبانی فاز پایانی آن را به عهده گرفته است. در حقیقت فرانسه ساختمان اولین راكتور گرمایی را در نزدیكی «كاداراش» در استان Aix-en ساخته است. در تابستان سال جاری قرار است اطلاعات جدیدی درخصوص پیشرفت این پروژه از كره جنوبی برسد. در واقع كره جنوبی با استفاده از «ابر هدایتگر توكامك كره» انرژی را از آمیختگی یك پلاسما در دمای بیش از 10میلیون درجه تولید خواهد كرد. درصورتی كه این آزمایش با موفقیت انجام شود، راه پروژه ITER سریعتر بازخواهد شد چراكه فناوری استفاده شده در این راكتور آسیایی همان فناوری است كه باید در این پروژه فرانسوی مورد استفاده قرار گیرد.

چشم‌های ماهواره ها

در سال 2008 تمایل برای كاوشهای فضایی و استفاده انسانی از فضا اعلام خواهد شد و این درحالی است كه قدرت‌های جدید تحقیقات گسترده‌ای را درباره ستارگان آغاز می كنند. در این سال هند، Chandrayaan-1 را پرتاب خواهد كرد.1- Chandrayaan یك وسیله خودكار برای كاوشهای ماه است و «اسا»، آژانس فضایی اروپا هم پاسخ هند را با پرتاب «پلانك» كه ماهواره‌ا برای انجام تحقیقات تعیین سن هستی است، خواهد داد.

همچنین در این عرصه و پس از پرتاب SkyMed، سیستم كنترل ماهواره‌ای روی مدیترانه، در ماه آوریل ماهواره GeoEye-1 در مدار قرار خواهد گرفت. این ماهواره كه دارای یك سیستم بسیار پیشرفته است می تواند مسیر حركت سكه‌ای را كه از فضا به زمین پرتاب شده است ردیابی كند و تصویر آن را با برنامه‌ ای مشابه برنامه GoogleMaps نشان دهد.

شبكه همچنان می تازد

برای معتادان اینترنت، سال 2008 سالی خوش به شمار می‌رود. در حقیقت این كاربران شیفته شبكه به زودی می‌توانند در خطوط پرواز و در مترو از رایانه و تلفن همراه خود استفاده كنند. به طوری كه شركت هواپیمایی «آلاسكا ایرلاینز» پس از «آمریكن ایرلاینز» و شركت هواپیمایی «ویرجین» برای اولین بار از ماه ژانویه امكان استفاده از اینترنت و تلفن همراه را در هواپیمای خود فراهم كرد.

همچنین كاربران اینترنت می توانند به زودی در تونل‌های خطوط متروی ابر شهر نیویورك به اینترنت از طریق شبكه بی‌سیم متصل شوند.

در این میان بسامدهای جدید اتصالات بی سیم «وای- مكس» با باند 700مگاهرتز كه در روزهای آینده به مناقصه گذاشته می شوند، می توانند تعداد كانال‌های تلویزیونی را در این كشور از 52 به 69 كانال برسانند و همچنین یك ضربان بسیار بزرگ را به شبكه و توسعه فناوری اینترنت وارد كنند.

به سوی منابع اكولوژیكی و سبز

سال جاری بیش از سالهای گذشته سبز خواهد بود. به طوری كه سوختهای زیستی و قوانین مرتبط با حفظ محیط زیست در این سال حضور روبه رشد را پشت سر خواهند گذاشت. تعداد زباله های قابل بازگشت به چرخه طبیعت در آمریكا در 15سال گذشته دو برابر شده است این درحالی است كه سوختهای زیستی و مقرون به صرفه در بسیاری از نقاط دنیا تولید خود را در سال جاری آغاز می‌كنند. همچنین نسل جدید كتابهای الكترونیكی (e-papers) راه جدیدی را به سوی كاهش مصرف كاغذ باز خواهند كرد و این كاهش منجر به كاهش قطع درختان جنگلی می‌شود.

عدد ریسك پذیری

تیمی از ریاضیدانان دانشگاه آلبرتا در كانادا پس از 18سال تحقیق و یاری گرفتن از یك ابر رایانه پیشرفته موفق شدند معمای «بازی داما» را حل كنند و توانستند تعداد ممكن تركیباتی را كه با آنها مهره‌ها روی صفحه بازی حركت می كنند محاسبه كنند و نشان دهند كه 500 میلیارد احتمال برای نوع حركت مهره‌ها وجود دارد. هدف این دانشمندان در سال جاری محاسبه احتمال حركت‌ها در بازی‌های دیگر است.

برق بی‌سیم

شاید استفاده از تلفن همراه بدون اینكه هرگز نیاز به شارژ دوباره آن باشد و یا روشن كردن یك رایانه شخصی بدون نیاز به جریان برق برای بسیاری از مردم یك رویا باشد، اما برای گروهی از دانشمندان مؤسسه تكنولوژی ماساچوست دربوستن واقعیت است. در حقیقت این دانشمندان در سال گذشته استفاده از جریان الكتریسیته‌ای را آزمایش كردند كه به روشی بی‌سیم می انجامد. این چالش اكنون از مرحله آزمایشگاهی به مرحله تجاری رسیده است و به نظر می‌رسد در سال جاری ابزارهایی وارد بازار شوند كه از این سیستم برق بی‌سیم برخوردارند.