وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

بالون یا جراحی قلب؛ كدامیك بهتر است؟

بالون یا جراحی قلب؛ كدامیك بهتر است؟
یك متخصص قلب و عروق با بیان این كه عوامل بسیاری در انتخاب بالون یا جراحی برای افراد مبتلا به بیماری عروق كرونر (رگ های تغذیه كننده قلب) موثر است از مهم‌ترین عوامل را شرایط و آنوتومی‌رگ، رگ های درگیر و بیمار (نه حتی شدت و میزان ضایعه یا درصد تنگی بلكه شرایط رگ)، گستردگی بیماری، تعداد رگ‌های درگیر، وجود آنفاكتوس قلبی در منطقه‌ای كه رگ درگیر است، شرایط پمپاژ قلب، سن و میزان سلامت بیمار، بیان كرد.

دكتر مسعود قاسمی، فلوشیپ فوق تخصصی آنژیوپلاستی، بالون زدن در گفتگو با ایسنا، افراد مبتلا به بیماری عروق كرونر را به دو گروه بی‌نیاز از مداخله غیردارویی و گروهی كه بدون مصرف دارو یا در كنار مصرف آن به مداخله‌های غیر دارویی نیز نیاز دارند، تقسیم كرد و گروه اخیر را شامل افرادی دانست كه باید عمل قلب باز برایشان انجام شود یا این‌كه درمانشان با بالون زدن یا استنت‌گذاری و دارو انجام شود.

وی با بیان این‌كه عوامل بسیاری در انتخاب گزینه درمانی ارجح برای گروه دوم دخالت دارند، گفت: در نهایت براساس این عوامل و معیارهایی كه در دست داریم گزینه ارجح را مشخص می‌كنیم كه ممكن است درمان بیماری، صرف آنژیوپلاستی یا صرف جراحی قلب باشد یا این‌كه امكان اولویت‌بندی وجود داشته باشد؛ به عنوان مثال پیشنهاد درمان طبی شود كه در صورت جوابگو نبودن این روش، از جراحی استفاده شود.

به گفته دكتر قاسمی، طبیعی است كه اگر پزشكان متخصص قلب، فردی را به جز مصرف دارو به جراحی یا بالون زدن توصیه كردند، این مقوله به معنای به مصلحت نبودن اكتفا به مصرف دارو برای آن فرد است. این متخصص قلب و عروق، این نكته را نیز اضافه كرد كه تعداد زیادی از بیمارانی كه قبلا تحت یكی از دو تكنیك درمانی بالون یا جراحی قلب باز قرار گرفته‌اند ممكن است درمرحله بعدی نیاز به گزینه دوم داشته باشند، به این معنی كه ممكن است یكی از رگ‌هایی كه هنگام جراحی تنگ نبوده است یا یكی از رگ‌های پیوندی، تنگ شود و این بار بیمار كاندید بالون یا آنژیوپلاستی گردد یا این‌كه بیماری كه یك یا چند بار از بالون (آنژیوپلاستی) استفاده كرده است، درمراحل بعد و در طول سال‌های بعد به این نتیجه در مورد وی برسیم كه اكنون دیگر باید جراحی شود.

 

بیماران كرونری نباید به هیچ عنوان به صورت سلیقه ای خود را با دیگران مقایسه كنند

وی در ادامه با این نتیجه گیری كه انتخاب بالون یا جراحی بسیار وابسته به مجموع شرایط بیمار است كه نهایتا توسط پزشك یا گروه انجام دهنده مشورت درمانی مشخص می‌شود، گفت: لذا افراد به هیچ عنوان نباید به صورت سلیقه ای خود را با دیگران مقایسه كنند. این متخصص قلب و عروق، ادامه داد: انتخاب بالون یا جراحی برحسب تمام این مشخصات به شرایط بیمار وابسته است و تصمیم نهایی توسط مجموعه پزشكان معالج به طور قطع مشخص می‌شود.