وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

کره بهتر است یا مارگارین(کره گیاهی)؟

کره بهتر است یا مارگارین(کره گیاهی)؟
کره ها دو نوع هستند , کره حیوانی که آن را از شیر می گیرند و کره گیاهی که از مواد روغنی گیاهی استخراج می شود. در واقع همان طور که روغن های گیاهی مایع را هیدروژنه می کنند و می شود همان روغن نباتی جامدی که خیلی ها استفاده می کنند؛ این روغن ها را طی یک فرایند و با اضافه کردن طعم دهنده های مختلف می شود به صورت ماده ای در آورد که طعم نزدیک به کره حیوانی داشته باشند , گاهی به این کره های گیاهی مقداری شیر خشک هم اضافه می کنند.

کره گیاهی و حیوانی ترکیباتشان با هم فرق می کند. کره حیوانی هم کلسترول را بالا می برد و هم تری گلیسیرید را , در صورتی که کره گیاهی کلسترول ندارد. میدانید که افزایش کلسترول یک عامل خطر مهم برای  بیماری های قلبی است.

پس واقعا می شود گفت که کره ها گیاهی از این نظر سالم تر هستند. اما ین به آن معنا نیست که کره گیاهی باعث چای نمی شود. کره گیاهی و حیوانی هر دو تقریبا با یک اندازه به بدن کالری می رسانند؛ یعنی به یک اندازه می توانند باعث اضافه وزن شوند و اضافه وزن هم که خودش یک عامل خطر برای بیماری قلبی به حساب می آید.

این که کره گیاهی از کدام روغن گیاهی تهیه شده باشند بسیار مهم است . اصولا چربی ها از اجزایی به نام اسیدهای چرب تشکیل شده اند . اسید های چرب انواع مختلفی دارند ؛ بعضی ها بلند زنجیره هستند و بعضی کوتاه زنجیره ؛ بعضی ها اشباع شده اند و بعضی ها اشباع نشده . این اسید های چرب هرچقدر اشباع شده تر و بلند زنجیره تر باشند از نظر بروز بیماری های قلبی , سالم تر و بی خطر ترند؛ مثلا روغن ذرت یا آفتاب گردان یا حتی روغن زیتون .

به خطر اینکه اسید های چربشان غیر اشباع تر است , برای بیماری های قلبی خطر کمتری دارند و در مقابل , روغن گردو  اسید های چرب  اشباع شده زیادی دارد .

مارگارینمقایسه کلی بین کره و مارگارین  :

۱. از لحاظ میزان انرژی زائی تفاوتی بین کره و مارگارین وجود ندارد.

۲. کره از اسید های چرب کمتری برخوردار است و نمی تواند نیاز اسید های چرب ضروری یک فرد را تامین کند ؛ اما مارگارین سرشار از اسید های چرب , بیش از 30 درصد بوده , و بسته به مارگارین آن می تواند به میزان  ۵۰درصد نیز افزایش یابد .

۳. میزان ویتامین های محلول در چربی در مارگارین به مراتب بیشتر از کره می باشد ؛ مخصوصا ویتامین های A و D و E .

۴. کره حاوی کلسترول بوده اما مارگارین فاقد کلسترول است . به طور کلی می توان نتیجه گرفت که مارگارین بهتر از کره می باشد. اما مارگارین را نباید جهت سرخ کردن مواد غذایی استفاده کرد , زیرا در آن ترکیبات پلی مری که سرطانزا هستند تشکیل میشود.