وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

رژیم غذایی پیشنهادی بهداشت جهانی

رژیم غذایی پیشنهادی بهداشت جهانی
سازمان بهداشت جهانی طی گزارشی كه به دست دانشمندانی از كشورهای مختلف جهان تهیه شده ، اعلام كرده است كه مصرف مواد غذایی فرآوری شده عامل اصلی افزایش شدید میزان چاقی و بیماریهای مزمن در جهان است و از مردم جهان خواسته است بشدت از مصرف این نوع مواد غذایی كه حاوی مقدار زیادی چربی اشباع شده ، قند و نمك هستند بكاهد.
بنا براین گزارش ، افزایش مصرف میوه وسبزیجات و تحرك جسمی بیشتر ، بهترین راه در امان ماندن ازبیماریهای مزمن است . دانشمندان رهنمودهای تازه ای برای تغذیه سالمتر پیشنهاد كرده اند كه قرار است سازمان بهداشت جهانی این رهنمودها را به عنوان بخشی از استراتژی جهانی خود در كاهش بیماریهای قلبی ، سرطان ، دیابت ، چاقی مفرط ، پوكی استخوان و بیماریهای دندان به كار گیرد. این گروه ازدانشمندان مردم جهان را ترغیب میكنند به رژیم غذایی متعادل و سالم روی آورند و ازمصرف نمك ، قند و چربی اشباع شده بكاهند.
 
چربی اشباع شده عمدتا به روغنهایی گفته می شود كه منشا حیوانی دارند و زیاده روی در مصرف آنها باعث افزایش كلسترول خون می شود. دانشمندان همچنین هشدار می دهند كه بیماریهای مزمن تنها ناشی از زیاده روی درخوردن نیست ، بلكه می تواند ناشی از زیاده روی در مصرف غذاهای ناسالم باشد. آنها تغییر در سبك زندگی مردم را عاملی می دانند كه باعث شده است اعضای خانواده ها فرصت كمتری برای نشستن سریك سفره پیدا كنند و كودكان به جای بازی در فضای آزاد به تماشای تلویزیون و بازیهای رایانه ای بنشینند. براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی ، این معضلات بویژه میان مردمی كه در شهرها زندگی می كنند شدیدتر است؛ شهرنشینان بیش از سایر مردم در معرض غذاهای " پر انرژی " اند وتحرك جسمانی كمتری دارند.
 
تغذیه سالم
تغذیه سالمی كه سازمان جهانی بهداشت در گزارش خود توصیه كرده چنین ویژگیهایی دارد.

كربوهیدارتها ( عمدتا نشاسته و قند طبیعی ) باید ٥٥ تا ٥٧ درصد رژیم غذایی را تشكیل دهد.

قند تغلیظ شده ( مانند شیرینیها ) باید كمتر از ده در صد را تشكیل دهد.

رژیم غذایی روزانه باید شامل ده تا پانزده درصد مواد پروتئینی باشد.

چربی باید به پانزده تا سی در صد محدود بماند و سهم چربی اشباع شده باید زیر ده در صد كل رژیم غذایی باشد.

نمك باید به كمتر از پنج گرم در روز محدود بماند.

میزان مصرف سبزیجات و میوه ها باید روزانه حدود چهار صد گرم باشد.

داشنمندان همچنین نتیجه گیری كرده اند كه افزایش فعالیت جسمانی برای سلامتی لازم است .

این گزارش اشاره می كند كه مردم باید روزانه حداقل یك ساعت فعالیت جسمانی داشته باشتند.

یك میلیارد آدم چاق

به گزارش سازمان بهداشت جهانی ، هم اكنون بیش از یك میلیارد نفر در سراسر جهان اضافه وزن دارند كه از آن میان سیصد میلیون نفر بنابر معیارهای پزشكی دچار چاقی مفرطند.

در بریتانیا ، شما مردانی كه چاق محسوب می شوند از هشت در صد در دهه هشتاد به هفده در صد در حال حاضر افزایش یافته است و شمار زنان چاق از نه در صد به بیست ویك در صد رسیده است .

این وضعیت در میان كودكان نیز قابل مشاهده است و در بریتانیا یك پنجم كودكان اضافه وزن دارند. تیم لنگ ، استاد برنامه غذایی دانشگاه " شهر " لندن كه توصیه های مندرج در گزارش سازمان جهانی را تایید می كند می گوید : " احتمالا سریعترین راه كاهش میزان سكته های قلبی در بریتانیا، به نصف كاهش دادن مقدار نمكی است كه به مواد غذایی فرآوری شده افزوده می شود." او می افزاید: " لازم است مهارتهای اولیه پخت و پز به عموم مردم آموزش داده شود تا بتوانند میوه های تازه وسبزیجات را به خوراكیهای دلخواه خود تبدیل كنند."