وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

توقف شماره‌گذاری پژو 405 ، روآ

توقف شماره‌گذاری پژو 405 ، روآ
رییس راهورناجا خبر داد:
توقف شماره‌گذاری پژو405 ، روآ
جام جم آنلاین: سردار اسكندر مومنی رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی از توقف شماره‌گذاری خودروهای «پژو 405»، «روآ» و یك مدل «ال 90» خبر داد.
به گزارش ایسنا ، رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی روز دوشنبه با اشاره به مصوبه دولت در شهریورماه سال گذشته كه شماره‌گذاری تمامی خودروهای تولیدی و وارداتی فاقد ترمز ضد قفل (ABS) را از اردیبهشت ماه سال جاری ممنوع كرده است ، گفت: از اردیبهشت ماه امسال تا كنون چندین مرحله مكاتبه با خودروسازان صورت گرفت و وقت لازم به آنها داده شد و حتی مهلت خودروسازان چندین مرحله تمدید شد و حتی مماشات هم صورت گرفت.

وی با اشاره به اینكه تعدادی از خودروسازان خود را با این مساله تطبیق داده‌اند افزود: بر اساس توافقات صورت گرفته، تمامی خودروسازان مكلفند حداكثر تا پایان سال جاری بر روی 40 درصد محصولات خود ترمز ضد قفل نصب كرده و تا پایان خردادماه سال آینده نیز تمامی خودروهای تولیدی داخل مجهز به این ترمز شوند.

رییس پلیس راهور ناجا با تاكید بر اینكه برخی خودروسازان تمام تلاش خود را برای تحقق این امر انجام داده و حتی در پیش‌فروش‌های خود نیز این مساله را لحاظ كرده‌اند ، گفت: متاسفانه برخی خودروسازان این زمانبندی را نپذیرفتند كه بر این اساس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی شماره‌گذاری خودرو پژو 405 را از امروز مسدود كرده است.

وی با اشاره به اینكه شماره‌گذاری خودروهای روآ و مدل E0 خودروی ال 90 نیز به دلیل عدم نصب ترمز ABS‌متوقف شده است تصریح كرد: در خصوص خودروهایی كه امكان نصب این ترمز در آنها وجود ندارد همانند پیكان وانت، خودروسازان موظفند هرچه سریعتر زمان توقف تولید آنها را اعلام كنند چرا كه در غیر این صورت راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی از شماره‌گذاری این دسته از خودروها نیز جلوگیری می‌كند.

رییس پلیس راهور ناجا با تاكید بر اینكه ترمز ضد قفل (ABS‌) تكنولوژی 30 سال قبل اروپاست و هم‌اكنون سیستم‌های ترمز هوشمند EBD جایگزین آن شده است خاطرنشان كرد: بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد استفاده از ترمز ABS در كشورهای اروپایی تا 30 درصد موجب كاهش تلفات و تصادفات رانندگی شده است كه این رقم در كشور ما به دلیل عجله و شتاب در رانندگی و عدم حفظ فاصله طولی حتما بیشتر از این رقم‌ها خواهد بود. با اجباری شدن این ترمز پیش بینی می‌شود سالانه چهار هزار و 500 كشته، 50 هزار مجروح و 200 هزار تصادف در كشور كاهش یابد.

رییس پلیس راهور ناجا با تاكید بر اینكه نیروی انتظامی به هیچ وجه در خصوص ایمنی رانندگان كوتاه نمی‌آید به مصوبه الزام خودروسازان برای نصب كیسه هوا بر روی خودروها اشاره كرد و گفت: بهتر است خودروسازان تا زمانی كه برای آنها مهلت تعیین شده نسبت به این موضوع اقدام كنند و موضوع را به روزهای آخر نیندازند و درخواست مهلت كنند چرا كه راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی در این خصوص همانند ترمز ضد قفل عمل خواهد كرد.

سردار مومنی با تاكید بر اینكه هم‌اكنون جهان از ترمز ABS عبور كرده و تجهیزات جدیدتری را به كار گرفته است گفت: متاسفانه شاهدیم كه آقایان خودروساز چانه می‌زنند كه ترمز ضد قفل اختیاری شود یا خیر؟ از سوی دیگر از مردم نیز تقاضا می‌كنیم علی‌رغم داشتن انتخاب‌های محدود، از خرید خودروهای فاقد ترمز ضد قفل خودداری كنند.

وی با اشاره به اینكه می‌توان از بسیاری از واژگونی‌ها و انحرافات در جاده‌ها با كمك ترمز ضد قفل پیشگیری كرد افزود: به طور مثال ماه گذشته بر اثر سرخوردگی و انحراف یك دستگاه خودروی پژو 405 نه تن كشته و پنج تن مجروح شدند این در حالیست كه بررسی‌های كارشناسی نشان داد در صورتی كه این خودرو به ترمز ضد قفل مجهز بود چنین حادثه‌ای رخ نمی‌داد.

سردار مومنی هزینه هر نفر فوتی را 180 میلیون تومان و هر نفر معلول را 280 میلیون تومان در كشور عنوان كرد و گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد هزینه متوسط یك تصادف فوتی جاده‌ای 7/1 میلیارد تومان، یك تصادف جرحی جاده‌ای 45 میلیون تومان و یك فقره تصادف خسارتی جاده‌ای 8/1 میلیون تومان است.

رییس پلیس راهور ناجا به آمار تلفات رانندگی در كشور و بالا بودن آن اشاره كرد و گفت: متاسفانه هر سال بیش از 23 هزار نفر در تصادفات رانندگی كشته و 280 هزار نفر مجروح می‌شوند.

وی با اشاره به آخرین آمار جمع‌آوری شده در خصوص تصادفات در جهان گفت: بر اساس آمار سال 2006 میلادی در دنیا به ازای هر 10 هزار خودرو 9.2 نفر كشته می‌شوند كه این رقم در اتحادیه اروپا 13 نفر و ایران 36.5 نفر است. از سوی دیگر در جهان به ازای هر 100 هزار نفر جمعیت 17 نفر در تصادفات رانندگی جان می‌بازند كه این رقم در اتحادیه اروپا 18 نفر، قاره آسیا 14 نفر و در ایران 39.6 نفر است.

رییس پلیس راهور ناجا با اشاره به اینكه در ایر ان 70 میلیونی با 12 میلیون خودرو 23 هزار كشته تصادفات در سال داریم تاكید كرد: این در حالیست كه كشورهایی با 80 میلیون جمعیت و 40 میلیون خودرو سالانه حدود 3 هزار كشته در تصادفات رانندگی دارند!

وی به نقش قوانین، انسان، ایمنی خودرو و راه، از رده خارج شدن خودروهای فرسوده، حمل و نقل عمومی و … در كاهش بروز تصادفات رانندگی اشاره كرد و گفت: برای جلوگیری از بروز تصادفات رانندگی كاهش تلفات پس از آن نیازمند بسیج و همكاری همه دستگاه‌های ذیربط است.

رییس پلیس راهور ناجا به ناامینی و گران بودن قیمت خودروهای داخلی در مقایسه با سایر كشورهای جهان اشاره و تصریح كرد: زمانی كه خودرو گران است تبدیل به سرمایه می‌شود و همین امر موجب شده تا از خودرو حداكثر استفاده صورت گیرد.

وی با طرح این سوال كه واقعا همین خودروهای تولید داخل در خارج از كشور با چه قیمتی فروخته می‌شوند ، گفت: تلاش ما این است كه ایمنی خودروها افزایش یابد اما اگر قرار باشد هزینه‌های خودرو به دلیل نصب تجهیزات ایمنی افزایش یابد قیمت فروش همین خودروها را در خارج از كشور اعلام خواهیم كرد.ایران‌خودرو نیز مانند سایر خودروسازان باید از قانون تمكین كند.

سردار مومنی گفت: بر اساس ابلاغیه صورت گرفته افسران پلیس موظفند برای رسم كروكی تصادفات سهم بقیه دستگاه‌ها خصوصا در صورت نقص ترمز، سهم تولیدكننده خودرو را در كروكی درج كنند.