وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

كودكان آب بنوشند تا چاق نشوند!!

كودكان آب بنوشند تا چاق نشوند!!
همه می‌دانیم كه شیوه‌های زندگی امروزی ما زمینه افزایش بروز چاقی را در كودكان فراهم آورده است. وقتی صحبت از این شیوه زندگی می‌شود معمولا استفاده فراوان از فست‌فودها و نیز عدم تحرك كودكان و گذراندن وقت زیادی از اوقات فراغت كودكان در برابر تلویزیون به ذهن خطور می‌كند.
كودكان آب بنوشند تا چاق نشوند

اگرچه تاثیر این موضوعات در بروز چاقی برای همه ما ثابت شده، ولی مولفه‌های دیگری از زندگی امروزی نیز باید در این زمینه مورد توجه قرار گیرد.

مطالعات جدید نشان داده‌اند كه در دسترس بودن آب برای كودكان در مدرسه به كاهش خطر اضافه وزن در آنها كمك خواهد كرد.

متاسفانه مصرف نوشابه‌ها و نیز آبمیوه‌های حاوی شكر طی دهه اخیر در بین كودكان و نوجوانان شیوع قابل توجهی یافته است. در مطالعه‌ای كه اخیرا در مجله علمی كودكان چاپ شده است، پژوهشگران آلمانی دریافتند كودكانی كه تشویق به نوشیدن آب در مدرسه می‌شوند، در بیش از یكسال، یك سوم كمتر از سایر بچه‌ها دچار اضافه وزن می‌گردند.

در این مطالعه كه حدود 3000 نفر از دانش‌آموزان دوم و سوم ابتدایی در 32 مدرسه دو شهر آلمان را در برمی‌گرفت، 17 مدرسه به منبع تامین آب فیلتر شده مجهز بودند و به دانش‌آموزان بطری‌های قابل استفاده مجدد داده شد كه بتوانند در كلاس نیز آب در اختیار داشته باشند.

بعلاوه چهار جلسه درس برای آموزش اهمیت نوشیدن آب برگزار گردید. 15 مدرسه دیگر بعنوان كنترل و برای مقایسه بودند. بعد از یك سال میزان خطر افزایش وزن در كودكان مدرسه‌هایی كه آب در دسترس آنان بود به میزان 30 در صد كمتر از گروه كنترل بود. این برنامه بویژه درمورد بچه‌هایی كه در مرز اضافه وزن بودند، بیشتر سودمند بود.

مكانیسم اثر این كه چگونه نوشیدن آب در كودكان از افزایش وزن آنان جلوگیری می‌نماید دقیقا مشخص نیست. به نظر می‌رسد كه مصرف آب توسط كودكان در مدرسه باعث كاهش دریافت نوشیدنی‌های شیرین شده توسط آنها می‌شود.

مطالعات انجام شده در بزرگسالان نشان داده است كه نوشیدن آب بر متابولیسم اثر داشته و باعث افزایش سوخت و ساز بدن می‌شود. بر همین اساس در بزرگسالان توصیه آن است كه در روز 8 لیوان آب بنوشند. در كودكان اگرچه این تاثیر به اثبات نرسیده ولی قطعا مصرف منظم آب در تنظیم وزن مفید است.

این كه چه میزان آب در كودكان باید طی روز استفاده شود بسته به شرایط محیطی و نیز میزان فعالیت بدنی كودكان متفاوت است. البته توصیه آن است كه در حین وعده غذایی حتی الامكان از آب استفاده نشود.

نكته عملی: آب بهترین نوشیدنی برای حفظ سلامتی كودكان و نیز كنترل وزن آنان است. آموزش كودكان توسط والدین و نیز معلمان می‌تواند برای ترغیب كردن بچه‌ها به نوشیدن آب بیشتر موثر واقع شود البته تاثیر‌گذاری این آموزش منوط به دسترس گذاشتن آب از یك طرف و نیز مصرف بیشتر آب توسط خود والدین و نیز معلمان است.

دكتر حمیدرضا فرشچی
فوق تخصص دیابت و چاق