وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

آداب‌ و رسوم خرید ‌كردن

آداب‌ و رسوم خرید ‌كردن
لذت خرید كردن همواره در تقابل با زحمت پول درآوردن تلقی می‌شود، بسیاری افراد بویژه بانوان از خرید كردن لذت می‌برند  و گاهی پول خرج كردن برای خرید اجناس و كالاهای ریز و درشت به یك عادت یا بهتر بگوییم اعتیاد تبدیل می‌شود.
 
بر این اساس اغلب ما پس از خرید برخی كالاها به این نتیجه می‌رسیم كه اصلا به آنها نیاز نداریم یا خرید آنها برایمان ضرورت خاصی نداشته است. حتی خرید برخی كالاهای ضروری نیز اگر با دقت و وسواس كافی صورت نگیرد، چیزی جز احساس زیان یا پول دور ریختن برایمان به ارمغان نمی‌آورد.

چند توصیه برای خرید
شكاك باشید: هر آنچه می‌بینید یا می‌شنوید را باور نكنید. زرق و برق اجناس پشت ویترین، در نگاه اول تضمینی بر كارایی و نیاز واقعی خریدار به تملك آنها نیست.

ـ اگر جنسی حراج شده به قیمت جدید آن توجه كنید و دوباره ارزیابی كنید كه آیا این قیمت جدید به صرفه است یا نه؟ برخی اجناس در قیمت حراج نیز به ارزش واقعی نمی‌رسند و خرید آنها نسبت به پولی كه می‌پردازید به صرفه نیست.

ـ‌ به تبلیغاتی نظیر بهترین «موقعیت خرید»، «اكازیون» یا «كمیاب» توجه نكنید و از بررسی و مقایسه غافل نشوید. خرید كردن بدون مقایسه قیمت و كیفیت همیشه اشتباه است.

ـ اجناس را به صرف آن‌كه قیمتش را مناسب می‌دانید یا از آن خوشتان آمده، نخرید. افزون بر آن اولین نفری نباشید كه یك جنس را بویژه در حراجی‌ها می‌خرید.

ـ برخی فروشندگان مهارت ویژه‌ای دارند كه اگر شما قصد خرید هم نداشته باشید، جنسی را كه اصلا به آن نیازی هم ندارید به قیمت بالا به شما می‌فروشند. مهارت آنها منفعت خودشان است و اگر به دنبال خرید موفق هستید، مهارت‌های خرید را در خودتان افزایش دهید.

 
اولین گام، كسب آگاهی درباره جنسی است كه برای خرید آن تصمیم گرفته‌اید. بسیاری از افراد بدون آگاهی یا مشورت با آگاهان اقدام به خرید وسایلی نظیر دوربین عكاسی، گوشی تلفن همراه، لوازم منزل و… می‌كنند و معلوم است فروشنده جنسی را كه روی دستش مانده به آنها تحمیل می‌كند.
 
ـ‌ اغلب خریدهای نامتعارف و به درد نخور هنگامی صورت می‌گیرد كه فرد تحت تاثیر جمع خرید می‌كند. این جمع ممكن است دوستان و آشنایان همراه وی یا حتی غریبه‌هایی باشند كه در محل خرید حاضرند.
 
ـ‌ هزینه‌های جانبی را فراموش نكنید. گاهی هزینه راه‌اندازی یك وسیله،‌ تمامی تخفیف‌ها را بی‌اثر می‌كند. درباره وسایل الكترونیكی و صوتی و تصویری نقش هزینه‌های بی‌حساب و كتاب را لوازم جانبی نظیر باتری، شارژر‌، مبدل‌ها و… به عهده دارند.
در میان برخی اصناف معروف است كه سود كار در لوازم جانبی است. این وسایل جانبی گاهی اجناسی غیرضروری هستند كه فروشنده با چرب‌زبانی پیشنهاد می‌كند و خریدار چون آگاهی كافی ندارد و از روی ترس یا برای پیشگیری از صدمات آن را می‌خرد.
 
ـ بازاریابان حرفه‌ای تلاش می‌كنند برای شما نیازی بیافرینند و چنین وانمود می‌كنند كه با خرید محصولات آنها برخی كمبودهای اصلی و اساسی زندگیتان برطرف می شود. مهارت برخی از آنها به حدی است كه خریدار گمان می‌كند از خواب غفلت بیدار شده و با خرید وسیله‌ای كه پیشنهاد می‌شود، زندگی جدیدی را آغاز خواهد كرد!

ـ فراموش نكنید كه با كمی بررسی و تعقل مبتكرانه می‌توانید پول كمتری خرج كنید و لذت بیشتری ببرید.

ـ در مقابل خرید اجناس غیرضروری مقاومت كنید تا برای تصاحب لوازم و خدمات ضروری پول كافی داشته باشید. با پول بیشتر می‌توانید لوازم ضروری با كیفیت‌تری بخرید و از این طریق هم مطلوبیت بیشتری كسب كنید و هم پس‌انداز بلندمدت داشته باشید.

ـ‌ دقت در خرید به معنای خسیس بودن نیست. هر كسی می‌تواند متناسب با درآمدش پول خرج كند و زندگی با كیفیتی داشته باشد. اما بی‌دلیل پول خرج كردن و در حقیقت پول هدر دادن نزد دیگران از ضعف شخصیتی و كمبود قدرت تعقل حكایت می‌كند.

ـ‌ برخی افراد هنگامی كه استرس دارند یا حوصله‌شان سررفته برای خرید بیرون می‌روند. چنین احساسی به تناوب نزد اغلب افراد مشاهده می‌شود و در دنیای امروز به مشكلی عمومی با عنوان «اضطراب خرید» معروف است.

 
اگر پول‌هایتان را دوست دارید این مشكل را در خودتان شناسایی كنید و برای مقابله با آن مهیا باشید. ارزش پول به این است كه به محض اراده قابل تبدیل به سایر اجناس است ولی پولی كه صرف خرید اغلب كالاها می‌شود دیگر چنین قدرتی در اختیار نمی‌گذارد.
 
حتی خرید اجناسی كه ارزش ذاتی دارند مانند طلا، نقره، ‌اوراق بهادار و… نیز با ضررهای جزیی و گاهی هنگفت همراه است و با این شرایط باید گفت هیچ چیز جای پول را نمی‌گیرد.