وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

هلندیها هویج ایرانی را نارنجی کرده‌اند

سرپرست تیمی تحقیقاتی در استرالیا با تاکید بر خواص هویج ایرانی بر سلامت افراد گفت: هویج ارغوانی گیاهی قدیمی است که خاستگاه آن در ایران است. هلندیها حدود 500 سال قبل این هویج را با خود از ایران آوردند و در بزرگداشت سلسله پادشاهی اورنج (نارنجی) رنگ آن را از طریق پیوند زدن با هویجهای دیگر تغییر دادند.

به گزارش خبرگزاری مهر، محققان دانشگاه کوئین آیلند جنوبی و دانشگاه کوئین آیلند در بررسیهای خود نشان دادند که هویج ارغوانی از سطوح بالای آنتی اکسیدان و آنتی التهاب دهنده ها برخوردار است و بنابراین می تواند در مقابله با آسیبهای ناشی از رژیم غذایی نامناسب کمک کند.

لیندزی براون سرپرست این تیم تحقیقاتی در این خصوص توضیح داد: "هویج ارغوانی یک گیاه بسیار قدیمی است که خاستگاه آن در ایران است. هلندیها حدود 500 سال قبل این هویج را با خود از ایران آوردند و در بزرگداشت سلسله پادشاهی اورنج (نارنجی) رنگ آن را از طریق پیوند زدن با هویجهای دیگر تغییر دادند و به این ترتیب هویجهای نارنجی امروزی ایجاد شد."

به گفته این محققان، تغییر دادن رنگ هویج از ارغوانی به نارنجی کار اشتباهی بود چرا که این هویج قادر است در مقابل آسیبهای ناشی از تغذیه نامناسب از بدن محافظت و با چاقی، فشارخون و سندروم متابولیکی مبارزه کند.

این دانشمندان به گروهی از موشهای آزمایشگاهی یک رژیم غذایی غنی از کربوهیدراتها و چربیها دادند. به این ترتیب پس از مدتی این حیوانات فشارخون بالا، تغییر سطح گلوکز و آسیبهای قلبی و کبدی را توسعه دادند.

سپس این دانشمندان به رژیم غذایی این موشها یک دوز آب هویج ارغوانی اضافه کردند. پس از گذشت دو ماه از این درمان، مشاهدات نشان داد که شاخهای تغییر کرده به حالت عادی خود بازگشتند و این جوندگان در یک حالت فیزیکی بهتری قرار گرفتند.

 
هلندیها هویج ایرانی را نارنجی کرده‌اند
محققان استرالیایی در این خصوص توضیح دادند: "هویج ارغوانی محتوی آنتی اوسیانین است. این مواد آنتی اکسیدان که مسئول رنگ قرمز- ارغوانی این هویج هستند می توانند رادیکالهای آزاد را مسدود کنند. همچنین این هویج غنی از اسید فنولیتیک، کاروتنوئیدها و انواع مختلف آنتی التهاب دهنده های است که دوز تمام این مواد در این هویج بیش از مقدار آنها در هویجهای نارنجی است."

براساس گزارش The Age، این دانشمندان افزودند: "در حقیقت هویج ارغوانی یک نسخه گیاهی از اکسیر جوانی جاودانه است.