وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

گیاهان؛ تقویت كننده روحیه معنویت

 

نقش گیاهان در ارتقاء روحیه معنوی پیروان آیین های دینی چون اسلام، مسیحیت، یهودیت و حتی هندوئیسم مسئله ای است كه بسیاری از آن غافل مانده اند، اما با اندكی تأمل می توان دریافت كه گیاهان دارویی و خوراكی نقش مهمی در ایجاد حس معنویت و تعادل فیزیكی و معنوی انسان دارند.

بر اساس گزارش منابع اینترنتی، میشل كادوتو بوم شناس و نویسنده در مقاله خود درباره اثر گیاهان در معنویت ما، كه در پایگاه اینترنتی خود منتشر كرده تصریح می كند: بر اساس كتاب پیدایش عهده عقیق، خداوند در مركز بهشت درخت زندگی را كاشت كه از شاخه های آن میوه خیر و شر آویخته شده بود. رودخانه از پایه درخت عبور می كرد و پس از انشعاب به چهار قسمت جاری می شد.

بسیاری از آیین های معنوی چون اسلام، مسیحیت، یهودیت و اعتقادات مردمان بومی سراسر دنیا داستان خلقت را به مثابه باغی توصیف می كنند كه یك چهارم جهان بوده است. نقش برجسته این نماد در ایران باستان 6 هزار سال پیش نیز مشاهده شده است.

گیاهان میان این دایره در نقطه اتصال میان زمین و بهشت رشد می كنند و برای روح و جسم غذا محسوب شده و برای نیروهای شفا دهنده مورد استفاده قرار می گیرند.

درمان گیاهی باستانی اسلام كه پایه ای برای طب یونانی امروز محسوب می شود، تصدیق می كند كه سلامت زمانی حاصل می شود كه فرد در چهار عنصر آب، خاك، هوا و آتش به تعادل دست یابد.

بیش از یك هزار سال پیش، ابن سینا، فیلسوف و پزشك ایرانی مسلمان تصریح كرد كه اسطوخودوس یكی از بهترین گیاهان معطر محسوب می شود كه به قلوب و روح ما جانی دوباره می بخشد. در میان سایر گیاهان معطر كه چنین خاصیتی دارند می توان به گل رز، زعفران ، دارچین و هل اشاره كرد.

 بومیان آمریكایی نیز به منظور تطهیر و تزكیه روح از دود حاصل از سوزاندن گیاهان استفاده می كردند.

رایحه های قدرتمند گیاهان می تواند به تعادل سالم و نشاط منتهی شود. روغن سدر نفس روحانی و جسمانی ما را تقویت می كند، تعادل را برقرار، حس ارتباطی ما را تقویت كرده و از سیستم ایمن سازی ما حمایت می كند.

نعناع روحیه انسان را بالا برده، كندر به تقویت ایمان ما كمك كرده و تعادل را در زندگی حاكم می كند. گیاهان می توانند روح و جسم را تغذیه كنند. كتاب زهر یكی از كتاب های عرفانی و اصلی در دین یهودیت می آموزد كه به واسطه خوردن، جسم و روح خود را شكل می دهیم. خوردن به معنای دعوت جسم روحانی به جسم فیزیكی و تغذیه روح است. به همین منظور طی عید یهودیان از گیاهان تلخی چون كاهوی رومین، موسیر یا جعفری استفاده می كنند. طعم این گیاهان یادآوری كننده رنجی است كه قوم بنی اسرائیل هنگام بردگی در مصر متحمل شدند. تجربه این تلخی به فرد كمك می كند بر درد دیگران تأكید كرده و حس مهربانی و رحم را در خود پرورش دهد.

گیاهان همچنین در روزهای دینی و مراسم عبادی بسیاری از ادیان كاربرد دارد. مسلمانان طی ماه مبارك رمضان در پایان هر روز، زمان افطار بر اساس سنت نبوی از گلاب و خرما به عنوان طعامی استفاده می كنند كه پیامبر روزه خود را افطار می كرده است.

در خانه بسیاری از مؤمنان مسیحی غذای سنتی كه برای عید پاك و كریسمس تهیه می شود، از نظر گیاهی و ادویه های استفاده شده نسبت به سایر غذاهای سال غنی تر است.

پیروان آئین هندوئیسم نیز مراسم عبادی متعددی را برای ریحون یكیاز مقدس ترین گیاه هندوها آغاز می كنند. پس از تناول هر وعده از غذایی كه در روز دینی سرو می شود، مؤمنان هندو اغلب زمانی را به تعمق درباره تجارب جمعی زندگی اختصاص می دهند و پس از آن زمانی را به استراحت و مراقبه می پردازند.

بابوبه، دارچین، رازیانه و كندر تمركز آرام و مراقبه را در ما تقویت می كند. زمانی كه به حس بیداری ژرف تری نیازمندیم گیاه بادیان رومی می تواند نیروهای ما را متمركزتر كند. روغن اسطوخودس نیز ایجاد كننده آرامش و صلح است. از سوی دیگر رزماری حس وفاداری را افزایش داده و پیوندهای معنوی ما را از عشق تقویت می كند.

گیاهان می توانند ما را در تقویت رابطه و سایر مخلوقات و آفرینش های خداوند را در تعادل یاری كنند.

 

پایگاه فرهنگی هنری ایران ناز