وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

مشکلات پوست و مو پس از زایمان

مشکلات پوست و مو پس از زایمان
دوران بارداری از زمان‌هایی است که کمتر مادری آن را فراموش می‌کند. بسیاری از زنانی که این دوران را تجربه کرده‌اند، همه مسائل آن را با همه جزئیاتش به یاد دارند.
 
در دوران بارداری تغییرات فراوانی در بدن زنان باردار رخ می‌دهد که هر یک تاثیر خاص خود را دارند، اما در میان این تغییرات آنچه که بیش از همه به چشم می‌آید، تغییرات ظاهری است؛ بویژه تغییراتی که در پوست و موی زنان باردار به وجود می‌آید از مواردی است که شاید بیشتر بانوان را نگران می‌کند.
تغییراتی که در پوست برخی زنان باردار به وجود می‌آید بیشتر به صورت لک تظاهر می‌کند. این لک‌ها که متخصصان پوست و مو آن را به تغییرات هورمونی بدن نسبت می‌دهند، ممکن است در برخی موارد پس از زایمان نیز دوام آورند.
 
● افزایش پروژسترون و استروژن باعث لک می‌شود
دکتر سیدحسن اعتمادزاده، متخصص پوست و مو دلیل ایجاد این لک‌ها را افزایش هورمون‌های استروژن و پروژسترون می‌داند و می‌گوید: زنانی که پوست تیره دارند، بیشتر مستعد ملاسما یا لک حاملگی هستند ضمن این‌که آفتاب نیز آن را تشدید می‌کند.

برخی از بانوان در دوران حاملگی متوجه این لک‌ها می‌شوند، اما برخی نیز پس از دوران حاملگی به این لک‌ها پی می‌برند
.
دکتر اعتمادزاده معتقد است: قاعدگی‌های طبیعی، قرص‌های ضدحاملگی و حاملگی میزان هورمون استروژن و پروژسترون را در بدن بالا می‌برد. همچنین زمانی که فرد مستعد در معرض آفتاب قرار می‌گیرد، این لک‌ها بیشتر نمایان می‌شوند.
 
وی با بیان این‌که افرادی که با این مشکل روبه‌رو هستند باید بعد از بارداری برای درمان آن اقدام کنند، می‌گوید: بهترین راه جلوگیری از این لک‌ها استفاده منظم از ضدآفتاب و پوشش بدن است.

این متخصص پوست همچنین به استفاده از کلاه‌های ضدآفتاب و داروهای روشن‌کننده‌ای که در دوران شیردهی می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد، توصیه می‌کند.
 
دکتر حبیب انصارین، متخصص پوست و مو و استاد دانشگاه ایران نیز به برخی مشکلات پوستی که در زنان باردار به وجود می‌آید و پس از زایمان نیز برجا می‌ماند، اشاره می‌کند.

وی یکی از این مشکلات را جوش‌هایی می‌داند که از قبل از بارداری در صورت برخی از بانوان وجود داشته و در زمان بارداری به علت این‌که مصرف دارو قطع شده تشدید می‌شود.
 
دکتر انصارین می‌گوید: بانوان باید این جوش‌ها را تا پایان بارداری تحمل کنند، البته بعد از آن هم به علت شیردهی مصرف هر دارویی مجاز نیست و باید با احتیاط دارو تجویز شود.

وی همچنین به چرب شدن پوست اشاره می‌کند که می‌توان با استفاده از شیرپاک‌کن‌ها و شوینده‌ها این چربی را کم کرد.

این متخصص پوست و مو یکی دیگر از مشکلات پوستی دوران بارداری و پس از زایمان را ترک‌هایی می‌داند که به علت کشیده شدن پوست در نواحی مانند شکم، ران‌ها و سینه‌ها به وجود می‌آید.

وی می‌گوید: در برخی خانم‌ها این ترک‌ها تیره‌تر از سایر نواحی است و ممکن است با خارش همراه باشد که همین خارش هم در مواردی باعث افزایش ترک‌ها می‌شود.
 
دکتر انصارین معتقد است: این عارضه درمان قطعی ندارد حتی لیزر هم در این مورد کاربرد ندارد. اما در دوران بارداری با بستن گن و برخی ماساژها می‌توان آنها را کم کرد و پس از زایمان نیز با استفاده از برخی کرم‌ها ترک‌ها را کمرنگ کرد.

وی به خشکی پوست دست‌ها و ایجاد برخی حساسیت‌های پوستی پس از زایمان اشاره می‌کند و آن را ناشی از شستشوی زیاد دست‌ها با مواد شوینده می‌داند و به خانم‌ها توصیه می‌کند از دستکش نخی در زیر دستکش‌های پلاستیکی استفاده کنند، از شستشوی زیاد با آب داغ پرهیز کنند و زیاد هم وسواس نداشته باشند، اما اگر این مشکل ادامه یافت باید از پزشک متخصص کمک بگیرند.

● موهایی که زیادی عمر کرده‌اند
یکی دیگر از مشکلاتی که پس از پایان حاملگی و در فاصله حدود ۳ ماه پس از زایمان بانوان را درگیر می‌کند، ریزش موی آنهاست.
 
در هر روز حدود ۵۰ تا ۷۰ تار موی هر فرد سالم می‌ریزد، اما در دوران حاملگی به علت تغییرات هورمونی که در بدن رخ می‌دهد موها هم بیشتر عمر می‌کنند و کمتر می‌ریزند. به همین دلیل بیشتر خانم‌ها از موهای خود در دوران بارداری رضایت دارند. اما پس از بارداری و در فاصله حدود ۳ ماه پس از زایمان موها شروع به ریزش می‌کنند.
 
بیشتر مادران بر این باورند که شیردهی دلیل اصلی ریزش موی آنهاست، اما دکتر اعتمادزاده دراین‌باره می‌گوید: زمانی که فرد باردار می‌شود، به دلیل ساختار فیزیولوژیک بدن ریزش مو کم می‌شود. اما پس از زایمان و زمانی که هورمون‌های حاملگی از بین می‌رود و بدن به حالت عادی برمی‌گردد در ماه‌های سوم و چهارم بعد از زایمان موهایی که مدت زمان بیشتری عمر کرده‌اند، شروع به ریزش می‌کنند.
وی به مادران اطمینان می‌دهد که این یک پدیده فیزیولوژیک است و نباید به عنوان یک‌بیماری به آن نگریسته شود.
 
در عین حال دکتر انصارین یکی دیگر از دلایل ریزش موها را زایمان‌های غیرطبیعی و تاثیر داروی بیهوشی می‌داند. البته این متخصص پوست و مو به کم شدن استراحت مادر و افزایش استرس وی نیز به عنوان یکی دیگر از دلایل افزایش ریزش مواشاره دارد.

دکتر اعتمادزاده نیز در عین حال به این نکته اشاره می‌کند که ممکن است تغذیه نامناسب دوران بارداری و همچنین شیردهی این ریزش مو را تشدید کند.
 
دکتر اعتمادزاده می‌گوید: در بدن زنان نوعی چربی به نام چربی قهوه‌ای وجود دارد که توان لازم برای بارداری و شیردهی را برای آنها فراهم می‌کند. این نوع چربی در کسانی که وزن و اندام متناسبی دارند انرژی لازم برای ۴ ماه شیردهی را فراهم می‌کند. اما شیردهی مادران معمولا تا ۲ سال ادامه می‌یابد و اگر تغذیه مناسب نباشد، جایگزینی صورت نمی‌گیرد. بنابراین توان مادر کاهش می‌یابد و این موضوع می‌تواند باعث تشدید ریزش مو شود.
 
وی به آهن به عنوان یکی از مهم‌ترین مواد مورد نیاز زنان باردار و مادران اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: زنان در حین زایمان خون زیادی از دست می‌دهند به همین دلیل نیاز بیشتری به آهن دارند و باید قرص‌های آهن و مولتی‌ویتامین‌هایی را که در دوران بارداری مصرف می‌کردند پس از زایمان نیز ادامه دهند.

البته وی به این نکته نیز اشاره می‌کند در صورتی فرد دچار کم‌خونی نباشد، نیازی به قرص آهن ندارد.
دکتر اعتمادزاده تاکید می‌کند: ریزش مو پس از زایمان دوره خاصی دارد و ممکن است ۳ تا ۴ ماه ادامه یابد البته عوامل زمینه‌ای مانند تغذیه نامناسب، کمبود مواد مغذی و شیردهی آن را تشدید خواهد کرد و ممکن است باعث شود ۵ تا ۳۰ درصد موها نیز دوباره رشد نکنند.

اما دکتر انصارین معتقد است: اگر خانم‌ها اقدام به درمان مشکل ریزش موی خود کنند، مطمئنا مدت زمان کمتری با این مشکل روبه‌رو هستند و می‌توانند ریزش مو را کم کنند.

روانشناسی آنلاین ، خدمات مشاوره

روانشناسی آنلاین ، خدمات مشاوره