وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

برای سفرهای خارجی پاسپورت چقدر باید اعتبار داشته باشد؟

برای سفرهای خارجی پاسپورت چقدر باید اعتبار داشته باشد؟

برای سفرهای خارجی پاسپورت چقدر باید اعتبار داشته باشد؟

 

یکی از مهمترین مدارک برای سفرهای خارجی داشتن پاسپورت یا همان گذرنامه است. این مدرک به شما مجوز خروج از کشور را می‌دهد و دریافت آن هم روند دشواری ندارد.

 

پس اگر می‌خواهید به یکی از کشورهای خارجی بروید و با صفر تا صد دریافت پاسپورت و مدت اعتبار مجاز آن آشنا شوید، این مطلب را از دست ندهید.

 

مدارک لازم برای سفر خارجی

 

آیا پاسپورت دائمی است؟

یکی از متداول‌ترین پرسش‌ها در مسافرت‌های خارج از کشور، مدت زمان اعتبار پاسپورت است. همچنین برخی از افراد گمان می‌کنند گرفتن پاسپورت مانند شناسنامه دائمی است و در تمام طول عمر دیگر نیازی به دریافت آن نخواهند داشت.

 

در حقیقت باید بگوییم پاسپورت یا همان گذرنامه دائمی نبوده و شما باید هر 5 سال برای اخذ آن درخواست دهید. علت این موضوع علاوه‌بر اینکه به تغییر چهره در طول سال برمی‌گردد، به شرایط زندگیتان هم مربوط می‌شود.

 

مثلا وضعیت تاهل، محل سکونت، تحصیل و دیگر تغییرات سبب می‌شوند تا پس از 5 سال مجددا برای گرفتن آن اقدام کنید. پس مدت زمان مجاز اعتبار پاسپورت 5 سال است. در ادامه با جزئیات این موضوع بیشتر آشنا می‌شویم.

 

اعتبار مجاز پاسپورت برای سفرهای خارجی چقدر است؟

قوانین ورود به هر کشور متفاوت از دیگری است و نمی‌توان یک قاعده کلی را برای تمامی آن‌ها در نظر گرفت. با این حال اگر بخواهیم براساس اکثر کشورها صحبت کنیم، اعتبار مجاز پاسپورت حداقل 6 ماه و در برخی مقاصد حداقل 7 ماه است.

 

بدین ترتیب از زمان صدور گذرنامه تا تاریخ سفر شما باید حداقل 6 یا 7 ماه باقی مانده‌باشد. در غیراین صورت نمی‌توانید سفر خود را با پروازهای خارجی آغاز کنید و به مقصد موردنظر برسید.

 

نکته دیگری که در این زمینه باید توجه داشته باشید، خالی بودن صفحات پاسپورت است.

 

به عبارتی دیگر حتی اگر 7 ماه از اعتبار گذرنامه‌تان باقی مانده باشد ولی هیچ صفحه خالی در آن موجود نباشد، مجددا نخواهید توانست به سفر بروید.

 

پس یکی دیگر از مهمترین فاکتورها برای خروج از کشور، خالی بودن حداقل یک تا دو صفحه از گذرنامه است.

 

اعتبار پاسپورت

 

تاکنون در مورد اعتبار مجاز برای سفرهای هوایی سخن گفتیم، بنابراین نوبت به موضوع بعدی یعنی سفرهای زمینی می‌رسد.

 

قوانین برای این مسافرت ها کمی آسان‌تر بوده و شما می‌‌توانید حتی با داشتن 2 ماه اعتبار به کشور موردنظر سفر کنید.

 

به عنوان مثال ورود به عراق از مرز زمینی نیاز به 6 ماه اعتبار گذرنامه ندارد و با حداقل 2 ماه زمان، مجوز ورود را دریافت خواهید کرد.

 

توجه داشته باشید این 2 ماه برای تمامی کشورها میسر نیست. همانطور که گفتیم باید 6 تا 7 ماه از اعتبار پاسپورت باقیمانده باشد تا بتوانید از کشور خارج شوید.

 

این موضوع برای افرادی که سفر زمینی در پیش دارند و می‌خواهند با ماشین شخصی خود اقدام کنند هم صدق می‌کند.

 

پس اگر کمتر از 6 ماه از گذرنامه‌تان اعتبار باقیمانده هم مجددا باید برای دریافت آن درخواست دهید. در این زمان ارائه اصل پاسپورت قبلی هم ضروری خواهد بود.

 

مدارک لازم برای گذرنامه چیست؟

اگر تاکنون برای گذرنامه درخواست نداده‌اید یا اعتبار آن تمام شده و قصد دارید مجددا برای دریافت آن اقدام کنید، باید مدارکی را جمع‌آوری کنید که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

 

این مدارک برای مردان و زنان متفاوت هستند و حتی شرایط سنی افراد می‌تواند بر آن‌ها تاثیر بگذارد.

 

مدارک زنان:

• اصل کارت‌های شناسایی: شناسنامه و کارت ملی؛ اگر کارت ملی خود را هنوز دریافت نکرده‌اید باید یک تاییدیه از اداره ثبت احوال همراه داشته باشید.

 

• یک قطعه عکس با زمینه سفید برای پاسپورت

 

• اگر متاهل هستید نیاز به اجازه خروج از همسر دارید. اگر مقیم خارج از کشور هستید یا همسرتان تابعیت ایرانی ندارد، نیازی به این مدرک نیست.

 

• اگر همسرتان فوت شده است باید اصل گواهی فوت آن را ارائه دهید. در صورت عدم وجود ارائه اصل شناسنامه باطل شده وی الزامی است. همچنین اگر از همسر خود جدا شده‌اید، باید اصل مدرک طلاق‌نامه را همراه خود برای گرفتن گذرنامه بیاورید.

 

مدارک لازم مردان:

• اصل کارت‌های شناسایی: شناسنامه و کارت ملی؛ اگر کارت ملی خود را هنوز دریافت نکرده‌اید باید یک تاییدیه از اداره ثبت احوال همراه داشته باشید.

 

• یک قطعه عکس با زمینه سفید برای پاسپورت

 

• اگر خدمت خود را تمام کرده‌اید باید اصل کارت پایان خدمت را همراه داشته باشید. اگر از سربازی معاف شده‌اید هم باید مدارک مربوطه آن را ارائه دهید یا برگه موافقت‌نامه سازمان وظیفه را همراه خود بیاورید. اگر بالای 50 سال سن دارید نیازی به ارائه این مدرک نیست.

 

• کارت پایان خدمت قدیمی قابل قبول نیست و حتما باید کارت هوشمند آن را ارائه دهید. اگر این کارت هنوز صادر نشده است، باید برگه ثبت درخواست آن را همراه خود بیاورید.

 

• اگر محصل هستید، تفاوتی ندارد که دانش آموز یا دانشجو باشید، بلکه همراه داشتن مدارک اشتغال به تحصیل به سازمان وظیفه الزامی است.

 

پاسپورت برای سفر خارجی

 

چگونه برای مسافرت خارجی پاسپورت بگیریم؟

پس از معرفی شرایط لازم گذرنامه، نوبت به شیوه دریافت آن می‌رسد. برای این کار باید مدارک گفته شده در بخش قبل را به طور کامل جمع‌آوری کنید سپس به یکی از دفاتر پلیس +10 در محل سکونت خود تحویل دهید.

 

همچنین به طورمیانگین 10 روز زمان می‌برد تا پاسپورت صادر شود.

 

لذا اگر در سفر رفتن عجله دارید؛ جلسات کاری باید بروید یا بلیط هواپیما لحظه آخری خریداری کرده‌اید و نمی‌توانید 10 روز صبر کنید، باید برای پاسپورت فوری درخواست دهید.

 

با این کار روند صدور ویزایتان سریع‌تر پیش خواهد رفت و زمان آن به 3 تا 5 روز کاهش می‌یابد. تاکنون به مدت زمان مجاز اعتبار برای گذرنامه در سفرهای خارجی پرداختیم.

 

افزون بر این موضوع، مدرک دیگری به نام ویزا وجود دارد که برای ورود به برخی مقاصد الزامی است. پس اگر می‌خواهید ویزا بگیرید و بدون مراجعه حضوری به سفارت آن را دریافت کنید، می‌توانید از قاصدک 24 استفاده کنید.

 

قاصدک 24 روند دریافت ویزا را برایتان آسان‌تر می‌کند و آن را پس از صدور به آدرس انتخابی ارسال خواهد کرد.

 

همچنین در این مجموعه امکان خرید آنلاین بلیط هواپیما داخلی و خارجی، بلیط قطار و بلیط اتوبوس را دارید و می‌توانید تورهای مسافرتی متنوعی را هم به مقصد دلخواه خود تهیه کنید.