وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

آیا غذاهای ضد استرس را می شناسید؟

آیا غذاهای ضد استرس را می شناسید؟

تحقیقات ثابت كرده است كه فشار عصبی نه تنها باعث تغییرات خلقی می شود، بلكه باعث افزایش احتمال ابتلا به بیماری ها، از سرماخوردگی ساده گرفته تا بیماری های قلبی عروقی نیز می گردد.
 
راه های زیادی برای مقابله با استرس و فشار عصبی وجود دارد. یكی از این راه ها استفاده از مواد غذایی است كه در كنترل استرس نقش مهمی به عهده دارند.
 
غذاها می توانند از راه های مختلفی بر میزان استرس تاثیر بگذارند؛ مثلا بعضی غذاها باعث كاهش سطح سروتونین (ماده شیمیایی كه در مغز باعث ایجاد آرامش می شود) در خون می شوند.
 
بعضی غذاهای دیگر باعث كاهش سطح هورمون های كورتیزول و آدرنالین (هورمون هایی كه در بدن باعث ایجاد استرس می شوند) می گردند.
 
همچنین بعضی غذاها نیز با تقویت سیستم ایمنی و كاهش فشار خون ، بدن را از عوارض استرس در امان نگه می دارند.
 
مواد غذایی ضد استرس
كربوهیدرات ها :
 
تمام كربوهیدرات ها در مغز باعث افزایش ترشح سروتونین(Serotonin) می شوند. برای این كه میزان سروتونین در خون بالا بماند، بهتر است از مواد غذایی دارای كربوهیدرات های پیچیده كه به كندی هضم می شوند، استفاده كنید. بعضی از این مواد غذایی شامل حبوبات، نان، ماكارونی و غلات می باشند.
 
مركبات :
 
 
اسفناج :
 
 
روغن ماهی :
 
 
چای :
 
ویتامین C موجود در مركبات می تواند سطح هورمون ایجاد كننده استرس را پایین آورده و همچنین باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شود. اسفناج دارای مقادیر قابل توجهی منیزیم است كه در تعدیل سطح كورتیزول(Cortisol) خون بسیار موثر است. سطوح پایین منیزیم در خون باعث افزایش سردرد و خستگی ناشی از استرس می شود. اسید چرب امگا-3 موجود در روغن ماهی باعث جلوگیری از افزایش هورمون های ایجاد كننده استرس و همچنین محافظت در برابر بیماری های قلبی – عروقی می شود.
تحقیقات ثابت كرده است كه افرادی كه روزانه
 
پسته :
 
 
آووكادو :
 
 
بادام :
 
 
سبزیجات خام :
 
 
شیر :
 
 
منا باقری – كارشناس تغذیه و رژیم درمانی
 

چای می نوشند، نسبت به افرادی كه چای نمی نوشند، به مراتب احساس آرامش بیشتری دارند و سطح هورمون كورتیزول آن ها در شرایط استرس زا پایین تر است. در مقابل قهوه برعكس عمل می كند و باعث افزایش سطح هورمون كورتیزول در خون می شود. هورمون آدرنالین(Adrenaline) در شرایط استرس زا، باعث افزایش فشار خون و ضربان قلب می شود. خوردن روزانه مقداری پسته باعث كنترل میزان ترشح این هورمون می شود. یكی از بهترین راه ها برای كاهش فشار خون ، دریافت مقادیر كافی پتاسیم از مواد غذایی است. میوه آووكادو سرشار از پتاسیم است. سرشار از ویتامین های مورد نیاز بدن است. ویتامین E موجود در بادام باعث تقویت سیستم ایمنی و ویتامین B موجود در آن باعث تقویت بدن در مقابله با شرایط استرس زا می شود. جویدن سبزیجات ترد مانند هویج و كرفس از طریق مكانیكی باعث كاهش عادت به هم فشردن دندان ها در نتیجه استرس  می شوند. كلسیم موجود در شیر باعث كاهش اسپاسم عضلانی و ایجاد آرامش در بدن می شود.