وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

رژیم غذایی مناسب در ماه مبارک رمضان

رژیم غذایی مناسب در ماه مبارک رمضان

بسیارى از افراد چاق به منظور لاغر شدن تحت رژیم هاى درمانى هستند و با آمدن ماه مبارک رمضان دچار سردرگمى مى شوند. به طورى که از یک طرف یکسرى محدودیت هاى ویژه غذایى در محدوده هاى خاص زمانى داشتند و حال مى بینند که در ماه مبارک این زمان بندى ها به هم مى خورد.

در این یادداشت توضیح خواهم داد که هیچ نگران نباشید؛ چرا که رژیم غذایى شما با چند جابه جایى جزیى و رعایت چند مسئله مهم هیچ تغییرى نمى یابد و به همان نتایجى که مقرر بود برسید، دست خواهید یافت.
در روزهاى عادى فاصله زمانى بین دو وعده غذایى شام و صبحانه روز بعد حدود ۱۰ ساعت است که تقریباً هفت ساعت از آن در حالت خواب مى گذرد. در ماه مبارک رمضان هم بایستى سعى شود همین فاصله غذایى رعایت شود. در صورت عدم مصرف مواد غذایى در سحرى و حذف آن فاصله بین افطار و شام تا وعده افطار روز بعد حدود ۲۴ ساعت مى شود که خالى ماندن دستگاه گوارش و نداشتن منبع انرژى براى این مدت طولانى بسیار مضر است. چرا که کلیه فعل و انفعالات بدن از جمله روند ترشح اسید و آنزیم هاى گوارشى، عدم در دسترس بودن آب براى فعل و انفعالات مذکور و اتمام انرژى به علت مصرف یک وعده غذا دچار اختلال شده و عوارض مختلفى چون سوزش سردل، زخم معده، عدم تمرکز فکرى، بى خوابى و عصبانیت دیده مى شود. بنابراین توصیه مى شود افرادى که از رژیم غذایى استفاده مى کنند، وعده ناهار رژیم خود را به جاى سحرى مصرف کنند. با توجه به اینکه استفاده از غذاهاى فیبردار مثل سبزیجات که داراى حجم زیاد و کالرى کمى هستند، در این گروه از افراد آزاد است. بنابراین توصیه مى شود از این گروه مواد غذایى بیشتر مصرف نمایند؛ چرا که مواد پرفیبر آب زیادى را در خود نگه مى دارند و به کندى و در طول روز آزاد مى کنند و سبب مى شوند که تشنگى عارض نشود. از طرف دیگر میان وعده هایى که معمولاً شامل میوه ها است را مى توان هم در وعده سحرى و هم بعد از شام مصرف کرد. با توجه به اینکه قند میوه ها از نوع مرکب بوده و به کندى جذب بدن مى شود، توصیه مى شود براى اینکه سطح قند خون ثابتى را در طول روز داشته باشید از این گروه غافل نشوید.
در افطار روزه دارانى که تحت رژیم غذایى هستند، بایستى وعده صبحانه رژیم خود را به عنوان افطارى در نظر گرفته و روزه خود را با موادى که دستگاه گوارش را تحت فشار قرار ندهد، باز کنند (به طور مثال مصرف آب، چاى یا شیر ولرم همراه چند عدد خرما). بعد از وقفه اى کوتاه بین افطارى و شام وعده شام رژیم غذایى را به عنوان شام مصرف کنند.با انجام این توصیه ها شما خواهید توانست همان مقدار کالرى که در رژیم غذایى تان تجویز شده را دریافت کرده و طبق همان برنامه وزن خود را کم کنید.براى افرادى که تحت رژیم هاى درمانى هستند، معمولاً یک فعالیت بدنى هم توصیه مى شود. بهترین زمان براى انجام فعالیت بدنى البته به صورت آهسته و پیوسته بعد از افطار است؛ چرا که انجام ورزش در طول روز با توجه به از دست دادن انرژى و تعریق سبب اتمام ذخایر انرژى بدن و تشنگى شده که ممکن است باعث ضعف و بى حالى و سرگیجه شود. توصیه مى شود بعد از افطار پیاده روى به صورت آهسته ولى پیوسته انجام دهید تا هم حرکت انجام یافته باعث از دست دادن کالرى شود و هم حرکات عضلات شکم با به حرکت واداشتن دستگاه گوارش در هضم مواد غذایى مصرف شده کمک کند.