وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

عوامل تهدید کننده كلیه‌های روزه‌داران

عوامل تهدید کننده كلیه‌های روزه‌داران
 
در ایام ماه مبارك رمضان بسیاری از افراد به دلیل بیماری‌های خاصی، توان روزه‌داری را ندارند و به گفته پزشكان، روزه‌داری این گروه می‌تواند به سلامت و بهبود بیماری آنها ضربه بزند.یكی از این بیماری‌ها را می‌توان به نارسایی‌های مختلف كلیه ارتباط داد كه روزه‌داری می‌تواند برای این افراد تهدیدكننده و مخاطره‌آمیز باشد.

حال این كه كدام گروه از نارسایی‌های كلیه می‌تواند عوارض بیشتری را برای بیمار به همراه داشته باشد را دكتر سیداحمد تارا، فوق تخصص بیماری‌های كلیه و فشار خون، رئیس بیمارستان شهید مدرس و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی در گفتگو با «جام‌جم»، پاسخ گفته است.

وی معتقد است: افرادی كه دارای نارسایی‌های كلیوی متوسط و شدید (دیالیزی‌ها)‌ هستند به دلیل این كه قادر به نگهداری آب در بدن خود نیستند (نمی‌توانند به اندازه كافی ادرار خود را غلیظ كنند)‌، رفع آب باعث كم‌آبی بدنشان می‌شود كه این كم‌آبی می‌تواند در كلیه‌ها مخاطراتی را ایجاد كند.

این فوق تخصص بیماری‌های كلیه و فشار خون اظهار می‌كند: بیمارانی كه پس از انجام آزمایش كراتینین، مشخص شد سقف كراتینین بدنشان از حد طبیعی بالاتر است بایستی طبق توصیه پزشك از روزه‌داری اجتناب كنند، بخصوص امسال كه ایام ماه مبارك به فصل تابستان افتاده است، چراكه در فصل گرم، روزها طولانی‌ترند و رفع آب از بدن افزایش می‌یابد كه در بیماران كلیوی، این تطابق بدن با كم‌آبی، ممكن نیست.

به گفته دكتر تارا، كم‌آبی بدن به معنی كم شدن حجم گردش خون است كه این مساله می‌تواند برای اعضای مختلف، ضررهای زیادی را به همراه داشته باشد. مثلا اگر فردی عروق مغزی‌اش تنگ باشد دچار سكته مغزی می‌شود و اگر عروق قلبی‌اش تنگ باشد، خون‌رسانی به قلب با اختلال مواجه می‌شود و یا ممكن است خون‌رسانی به كلیه‌ها، كم شود.

وی در ادامه خاطرنشان می‌كند: ممكن است كم‌آبی به طور مستقیم نیز در بیماری‌های كلیوی، اثرات منفی داشته باشد، گروهی از بیماران كلیوی پروتئین بسیار زیادی را از ادرار خود دفع می‌كنند كه این رفع پروتئین باعث می‌شود امكان لخته شدن خون در بدن افزایش پیدا كند، حال اگر بدن این افراد با كم‌آبی مواجه شود، امكان لختگی خون در بدن آنها بالاتر می‌رود و می‌تواند برای آنها خطرناك باشد.

این عضو هیات علمی دانشگاه می‌گوید: در برخی از بیماری‌های كلیه، مشكل بر سر این است كه آب و نمك در كلیه، قابل نگهداری نیست كه در این خصوص می‌توان از بیماری‌های پلی كیستیك كلیه نام برد كه قادر به روزه‌داری نخواهند بود.

دكتر تارا عنوان می‌كند: آن دسته از بیمارانی كه دچار سنگ‌های مكرر كلیه هستند نیز به دلیل مصرف بالای آب، بایستی از روزه‌داری اجتناب كنند.

روزه‌داری بیماران كلیوی

این فوق تخصص بیماری‌های كلیه و فشار خون ابراز می‌كند: بیماران پیوند كلیه در برخی مواقع در صورتی كه یك سال از پیوندشان گذشته باشد و عملكرد كلیه‌شان خوب باشد (طبق نظر پزشك)‌ قادر به روزه‌داری خواهند بود.وی یادآور می‌شود: وقتی پزشك تشخیص بر این موضوع داد كه بیماری كلیوی توان روزه‌داری دارد، وی بایستی تا حد امكان از مصرف چربی‌ها و مواد قندی در سحر و افطار اجتناب كند.

یك توصیه

دكتر تارا در پایان اظهار می‌كند: تصمیم‌گیری درخصوص روزه داشتن فقط در اختیار پزشكان متخصص نیست و مرجع تقلید هم شرط است و طبق رساله، اگر بیمار خود به یقین برسد كه روزه، بیماری‌اش را تشدید نمی‌كند و فقط ترس از این مساله (تشدید بیماری)‌ داشته باشد، می‌تواند وی را، از روزه داشتن معاف كند و همچنین عكس آن هم صادق است، چراكه نظر شرع بیشتر برای سهولت بیماران طراحی شده است و حتی نگرانی بدون یقین فرد نیز باعث برداشته شدن وجوب روزه می‌شود.

 

روانشناسی آنلاین ، خدمات مشاوره

روانشناسی آنلاین ، خدمات مشاوره