وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

همه چیز درباره عدم تخلیه اسپرم + راه های درمان آن

همه چیز درباره عدم تخلیه اسپرم + راه های درمان آن

همه چیز درباره عدم تخلیه اسپرم + راه های درمان آن

 

ممکن است اطلاع داشته باشید که عدم تخلیه اسپرم برای سلامت مردان معمولا بی ضرر است و اسپرم در بدن تجزیه میشود ولی میتواند منجر به ناباروری فرد و از این رو نگرانی های زیادی برای فرد شود.آزاد نکردن مایع منی یا عدم تخلیه اسپرم معمولا بی ضرر است ولی میتواند منجر به ناباروری شود.

 

تخلیه اسپرم همراه با انزال و بیرون راندن منی از بدن است . اغلب تحریک جنسی باعث تحریک سیستم عصبی مرکزی میشود در این فرایند اسپرم از کیسه های بیضه وارد لوه های اپیدیدیم شده و از طریق مجاری انزال پروستات با مایع منی مخلوط شده و وارد مجاری ادرار می شود. انقباض عضلات لگن باعث میشود که مایع منی از نوک آلت تناسلی مرد تخلیه شود.

 

عدم خروج اسپرم در 1 – 4 درصد مردانی که فعالیت جنسی دارند ، مشاهده می شود. بیماری عدم خروج اسپرم میتواند همیشگی یا اکتسابی باشد که از علل مهم ناباروری محسوب می شود.عدم تخلیه اسپرم در اثر اختلال عملکرد جنسیگاهی اوقات مشکلات پزشکی میتواند منجر به عدم تخلیه اسپرم و انزال شود.

*آسیب عصبی یا انژالاسیون مرحله ای

اسیب عصبی میتواند منجر به ناتوانی در انزال شود مثلا انژالاسیون مرحله ای که فرد با وجود تولید اسپرم و توانایی تجربه ارگاسم، قادر به تخلیه منی و انزال نیست . آسیب عصبی میتواند در عضلات لگن باشد یا به دلیل ایجاد عفونت . این مشکل میتواند منجربه ناباروری بدون درمان شود.

*انزال رتروگراد یا انزال برگشتی یا انزال پس رونده

اسپرم ها به جای این که از آلت تناسلی خارج شوند ، وارد مثانه می شوند که میتواند منجر به ناباروری شود. انزال رتروگراد یا انزال برگشتی یا پس رونده ممکن است از عوارض جانبی داروهایی مانند تامسولوزین باشد. عدم تخلیه اسپرم در این مورد کاملا بیضرر است ولی میتواند باعث نگرانی فرد شود.

 

*علایم انزال رتروگراد شامل موارد زیر میشود :

-ادرار ابری به دلیل ریختن مایع منی در مثانه

ارگاسم خشک ، هنگام ارگاسم مرد و احساس لذت ارگاسم هیچ مایع منی ای دفع نمی شود یا مقدار دفع مایع منی بسیار کم است.

 

*عوامل احتمالی عدم تخلیه اسپرم در انزال رتروگراد عبارتند از :

-دیابت

-مولتیپل اسکلروز

-مسدود کننده های آلفا

-جراحی مثانه

-جراحی پروستات

 

برای درمان انزال پس رونده باید علت زمینه ای آن را تشخیص داد تا بتوان مشکل را درمان کرد. با وجودی که انزال برگشتی برای سلامت بدن ضرری ندارد ولی باعث ناباروری خواهد شد.

 

در صورت تمایل به داشتن فرزندبیولوژیک ، یکی از گزینه های چنین افرادی بازیابی اسپرم از ادرار در آزمایشگاه و ایجاد بارداری مصنوعی در آزمایشگاه است.

 

عدم خروج منی اگر به دلیل مشکلات رونی باشد ، فرد نیمتواند لذت جنسی و ارگاسم را تجربه کند. گاهی فرد مبتلا در رابطه جنسی با یک زن خاص دچار عدم تخلیه منی میشود ولی با زن دیگر یا در تجربه خود ارضایی چنین مشکلی ندارد.در مواردی که فرد تحت تاثیر استرس شدید باشد احتمال عدم تخلیه منی بالا می رود.

*سایر عوامل عدم تخلیه اسپرم را بشناسید:

پزشکان عوامل متعددی را برای عدم انزال یا عدم تخلیه اسپرم که به اصطلاح که نیامدن آب مردان ، معروف است ، بیان می کنند از جمله :

-مصرف داروی تامسولوسین

-بیماری ام اس

-ضایعات نخاعی سکوکی

-انسداد مجاری منی و پروستات

-دیابت نوع 2

-جراحی در ناحیه شکم و لگن

-پروستاتیت

-پروستاتکتومی که منجر به ضایعه عصبی شده باشد

-افزایش سن ، قدرت و حجم انزال مردان با افزایش سن ، کاهش پیدا میکنند که به دلیل کاهش سطح تستوسترون در بدن مردان است.

-الکل، نوشیدن الکل باعث کاهش جریان خون در آلت تناسلی میشود سیستم عصبی مرکزی را تحت فشار می گذارد که میتواند منجر به عدم توانایی انزال شود.

-آسیب های عصبی ، اگر نخاع یا عسب مقانه یا سایر قسمت هایی که بر انزال تاثیر میگذارد دچار آسیب عصبی شوند میتواند مانع از تخلیه اسپرم شود.

-دیابت ،مردان مبتلا به دیابت به احتمال بیشتری دچار مشکلات عصبی منجر به عدم انزال می شوند.

-مشکلات پروستات ، بزرگ شدن پروستات ، سرطان پروستات ، جراحی پروستات میتواند منجر به آسیب عصبی و عدم تخلیه اسپرم شود.

 

همه چیز درباره عدم تخلیه اسپرم + راه های درمان آن

 

*عوامل روانی که در عدم تخلیه اسپرم دخیل هستند:

در برخی موارد دلیل نیامدن آب مردان میتواند مشکلاتی باشد که ریشه در تفکر و روان فرد دارد از جمله :

-عقاید شدید مذهبی

-ناپاک و پلید دانستن رابطه جنسی

-اضطراب و استرس

-نداشتن رابطه عاطفی با همیر

-عدم جذابیت جنسی همسر

-ناآگاهی از رفتار درست در رابطه جنسی

-پایین آمدن تمایل جنسی به فرد مقابل

-ترس از باردار کردن

* عدم تخلیه اسپرم چه عوارض جانبی به دنبال دارد؟

افرادی که به صورت ترجیحی جلوی انزال خود را میگیرند ، عوارض جانبی مضر آن را تجربه خواهند کرد. در این شرایط بدن اسپرم های استفاده نشده را تجزیه می کند ولی با گذشت زمان ، عدم انزال میتواند منجر به مشکلات روانی شود.

 

مثلا افرادی که دچار اختلال جنسی هستند که توانایی انزال ان ها را کاهش میدهد به مرور زمان دچار خجالت و پریشانی می شوند.

 

عدم انزال میتواند باعث سرد شدن رابطه جنسی شود.به طور وسیع و گسترده حس سلامت عمومی و رضایت جنسی را کم می کند.عدم انزال میتواند به مشکلات روانی از جمله افسردگی و اضطراب منجر شود.

 

*روش های درمان عدم تخلیه اسپرم به چه صورت است؟

عدم تخلیه اسپرم در همه موارد نیازی به درمان ندارد ولی برای درمان افراد مبتلا به اختلالات جنسی روش های متفاوتی وجود دارد و با درمان علل زمینه ای و روان شناختی به صورت غیر مستقیم میتواند به درمان عدم تخلیه اسپرم پرداخت.بسیاری از عوامل عدم تخلیه اسپرم روان شناختی است که با مشاوره و روان درمانی فردی یا زوجی میتوان مشکل فرد را حل کرد.

 

در صورتی که علت عدم تخلیه اسپرم ، جسمی باشد مثلا فرد به دلیل عفونت دچار انزال رتروگراد شده باشد پزشک با تجویز داروهای آنتی بیوتیک و ضد ویروس مشکل زمینه ای را درمان کردم و مشکل عدم انزال فرد حل می شود.

 

داروهای ضد افسردگی یا مصرف زیاد الکل میتواند منجر به تاخیر در انزال یا عدم انزال شود که با تغییر داروها و کاهش مصرف الکل میتواند مشکل ار حل کرد.

 

همه چیز درباره عدم تخلیه اسپرم + راه های درمان آن

 

*سایر روش های درمان عدم تخلیه اسپرم و پیشگیری از عوارض ناشی از عدم انزال عبارتند از:

– تمرین تکنیک های مدیریت استرس

– بهبود مشکلات بهداشت روان با کمک مشاور

– مصرف نکردن الکل قبل از رابطه جنسی

– بررسی عوارض جانبی داروها در مورد ایجاد اختلال جنسی

– کمک خواستن از همسر برای پیشگیری و حل مشکلات مربوطه که به رابطه جنسی آسیب می رسانند.

*چه زمانی برای عدم تخلیه اسپرم به پزشک مراجعه کنیم؟

اختلالاات انزال به طور موقت و گاه و بی گاه ممکن است به صورت طبیعی برای هر شخصی ایجاد شود که نیازی به درمان پزشکی ندارد.افرادی که به طور خود آگاه و عمدی از انزال اجتناب می کنند نیاز به مراقبت های بهداشتی ندارند.

 

اگر مشکل عدم تخلیه اسپرم شما جدیدا ایجاد شده و دچار اختلال در عملکرد جنسی شده اید بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

 

اگر مرتبا با وجود تجربه های جنسی قادر به انزال نیستید باید با یک متخصص یا روان شناس صحبت کنید تا متوجه شوید علت زمینه ای مشکل شما روانی است یا جسمی.