وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

تازه‌ترین رده‌بندی کیفی خودروهای داخلی

تازه‌ترین رده‌بندی کیفی خودروهای داخلی
تازه ترین رده‌بندی سطح کیفی خودروهای داخلی در شرایطی اعلام شد که مرسدس بنزهای E280 و E200، بدون کسب حتی یک نمره منفی، در صدر جدول قرار گرفتند و چند خودرو از جمله ریو، سمند، تندر ایران‌خودرو و آوانته، با افزایش امتیاز منفی روبه‌رو شدند.

به گزارش دنیای اقتصاد، در این رده‌بندی که طبق آمار رسمی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران به دست آمده و مختص تیر ماه امسال است، در مجموع 25 خودرو تولید یا مونتاژ داخل مورد ارزیابی کیفی قرار گرفته و در سه دسته خیلی خوب، خوب و قابل قبول تقسیم‌ شده‌اند.

طبق معمول رتبه‌بندی‌های قبلی، این ماه نیز سطح کیفی خودروهای تولیدی در 9 معیار سیستم فنربندی، تعلیق و فرمان، موتور، ‌ترمز، تجهیزات الکتریکی، تزئینات داخلی و خارجی، صداهای غیرعادی، بدنه، نفوذ آب و رنگ مورد ارزیابی قرار گرفته و 25 خودرو مورد نظر، بر اساس مجموع نمرات منفی به دست آمده رتبه‌بندی شده‌اند.

هر خودرویی که نمره منفی آن بین صفر تا 120 باشد، جزو دسته خیلی خوب به حساب آمده و خودروهای دارای نمره منفی 120 تا 200 نیز در دسته خوب‌ها قرار می‌گیرند، همچنین خودروهای جای گرفته در دسته قابل قبول‌ها باید نمره‌ای بین 200 تا 277 کسب کنند و آنهایی نیز که نمره کیفی‌شان میان 277 تا 410 باشد، جزو دسته‌ حداقل قابل قبول‌ها محسوب می‌شوند. خودروهای دارای نمره منفی بالای 410، غیرقابل قبول به حساب آمده و اجازه تولید و عرضه به بازار را نخواهند داشت.

 
این موضوع در شرایطی است که در رتبه‌بندی تیر ماه، هیچ خودرویی در دسته حداقل یا غیر قابل قبول قرار ندارد. از نکات جالب ارزیابی کیفی خودروها در تیر ماه، می‌‌توان به افت کیفی قابل توجه سمند و ریو اشاره کرد. همچنین خودروهایی مانند پراید نسیم، مزدا3 و نیسان رونیز، در این ارزیابی غایب هستند.

کم‌تیراژ بی‌عیب
میهمانان آلمانی ایران‌خودرو، در ارزیابی تیر ماه هیچ نمره منفی کسب نکرده و بی‌عیب در صدر جدول کیفیت خودروهای داخلی نشسته‌اند.

بنز‌های E280 و E200، که هر دو در شرکت تاپکو (وابسته به ایران‌خودرو)، مونتاژ می‌‌شوند، در هیچ کدام از معیارها، نمره منفی بدست نیاورده و بدین ترتیب باکیفیت‌ترین خودروهای داخلی در اولین ماه تابستان بوده‌اند.

سه رده آسیایی
پس از دو محصول بنز، نیسان ماکسیما در شرایطی سومین خودرو جدول رده‌بندی به حساب می‌‌آید که 18 نمره منفی کسب کرده و این نمره منفی در معیارهای رنگ، تزئینات و بدنه، بدست آمده است. ماکسیما در مقایسه با رده‌بندی قبلی، یک دهم امتیاز منفی بیشتری را به خود می‌‌بیند. پشت سر ماکسیما، سوزوکی گرندویتارا قرار دارد که تنها در دو معیار تزئینات و بدنه حائز نمره منفی شده است. پس از ویتارا، به هیوندای آوانته در رده پنجم جدول برمی‌خوریم.

این محصول بخش خصوصی، در چهار معیار سیستم تعلیق، تزئینات، بدنه و رنگ، نمره منفی به خود می‌‌بیند. آوانته نیز در مقایسه با رده‌بندی خرداد ماه، نمره منفی بیشتری به دست آورده است.

افت فرانسوی‌ها
رده‌های ششم تا یازدهم جدول رده‌بندی کیفی خودروهای داخلی در تیر ماه، به فرانسوی‌ها اختصاص یافته است، فرانسوی‌هایی که در بین آنها، مگان، تندر ایران‌خودرو و زانتیا، با افزایش نمره منفی در مقایسه با ارزیابی قبلی، مواجه شده اند. مگان که ششمین عضو جدول و بهترین فرانسوی در ارزیابی تیر ماه است، در پنج معیار از جمله سیستم موتور، بدنه و رنگ، نمره منفی به دست آورده است.

پس از این خودرو، پژو 206‌های صندوق‌دار و ‌هاچ‌بک ایران‌خودرو قرار دارند که به ترتیب 6/ 27 و 4/ 27 نمره منفی کسب کرده‌اند.

206 صندوق‌دار به جز ترمز، صداهای غیرعادی و نفوذ آب، در سایر معیارها نمره منفی به دست آورده و این در حالی است که مدل‌ هاچ‌بک 206 در تمام معیارها نمره منفی به خود می‌‌بیند. از 206‌ها که بگذریم، به تندرهای پارس‌خودرو و ایران‌خودرو در رده‌های نهم و دهم جدول می‌‌رسیم. تندر پارس‌خودرو که تنها چهار دهم امتیاز منفی بیش از همتای ایران‌خودرویی‌اش کسب کرده، در چهار معیار تزئینات، صداهای غیرعادی، بدنه و رنگ امتیاز منفی به خود می‌‌بیند.

نمره منفی رنگ این تندر، زیاد به نظر می‌‌رسد. اگرچه تندر ایران‌خودرو تنها 1/1 نمره منفی با تندر پارس‌خودرو فاصله دارد، اما در همه معیارها امتیاز منفی به خود می‌‌بیند. بیشترین نمره منفی این محصول به بخش بدنه مربوط می‌‌شود. هم‌اکنون در بازار خودرو کشور، تندر پارس‌خودرو حدود 300 هزار تومان گرانتر از همتای ایران‌خودرویی‌اش به فروش می‌‌رسد.

از تندر که بگذریم، بد نیست سری هم به عروس فرانسوی سایپا بزنیم.
زانتیا که ظاهرا از سایپا جدا شده و دیگر به تولید نمی‌رسد، در پنج معیار از جمله سیستم تعلیق، بدنه و نفوذ آب، امتیاز منفی دارد.
بیشترین نمره منفی این خودرو به بدنه آن مربوط می‌‌شود.

بیشترین افت کیفی برای ریو
پس از زانتیا، محصولی از بخش خصوصی در رده دوازدهم قرار گرفته است.
هیوندایی ورنا که مانند آوانته در راین خودرو به مونتاژ می‌‌رسد، به جز سیستم موتور، ترمز و نفوذ آب، در باقی معیارها امتیاز منفی دارد و بیشترین آن به رنگ مربوط می‌‌شود.

رده بعد از ورنا، در حالی به ریو رسیده که این کره‌ای، در مقایسه با ارزیابی قبلی، نمره منفی بیشتری کسب کرده و از این حیث، بین خودروهای تحت ارزیابی تیر ماه، رکورددار است. ترمز، تنها معیاری است که این مونتاژی سایپا در آن نمره منفی ندارد. ریو در معیار سیستم موتور همچنان نمره منفی زیادی دارد.

افت کیفیت سمند
اما نگاهی نیز به اوضاع کیفی سمند، پژو 405 و پارس بیندازیم، خودروهایی که رده‌های چهاردهم تا هجدهم جدول را به خود اختصاص داده‌اند. در این بین، سمند که در مقایسه با رده‌بندی قبلی با افزایش اندک نمرات منفی روبه‌رو شده، در تمام معیارها امتیاز منفی دارد و بیشترین آن به تزئینات مربوط می‌‌شود. پژو 405 تولید مرکز نیز که پشت سر سمند قرار گرفته، حائز نمره منفی در تمام معیارها شده است.

نمرات منفی این خودرو در معیارهای بدنه، سیستم موتور و ترمز، زیاد به نظر می‌‌رسد.
پژو پارس خراسان نیز که در رده بعدی جای گرفته، اگرچه در سیستم تعلیق و نفوذ آب، نمره منفی ندارد، اما امتیاز منفی بالایی در بخش بدنه کسب کرده است.

پشت سر این محصول، پژو 405 خراسان به چشم می‌‌آید که به جز سیستم تعلیق، تجهیزات الکتریکی و نفوذ آب، در باقی معیارها نمره منفی به خود می‌‌بیند.
این خودرو نیز در بدنه امتیاز منفی بالایی به دست آورده است.
پارس تولید مرکز نیز که عضو هجدهم جدول و آخرین خودرو خیلی خوب داخلی در تیر ماه است، در تمام معیارها امتیاز منفی دارد.
بیشترین نمره منفی این خودرو به تزئینات آن مربوط می‌‌شود.

بدترین ترمز و موتور برای MVM
چینی کوچک بازار خودرو ایران، در ارزیابی کیفی تیر ماه رکورددار کسب نمره منفی در سه معیار ترمز، تجهیزات الکتریکی و سیستم موتور، به حساب می‌‌آید. MVM به جز صداهای غیرعادی و نفوذ آب، در سایر معیارها نمره منفی به خود می‌‌بیند.

 
MVM که کم‌مصرف‌ترین خودرو داخلی به شمار می‌‌رود، در بخش خصوصی به مونتاژ می‌‌رسد. پس از این خودرو، پژو روآ در شرایطی عضو بیستم جدول است که در همه معیارها امتیاز منفی دارد. نمره منفی روآ در معیار سیستم موتور، بسیار بالا به نظر می‌‌رسد.
 
پشت سر روآ، یک چینی دیگر به نام لیفان قرار گرفته است. نفوذ آب، تنها معیاری است که لیفان در آن نمره منفی به خود نمی‌بیند.
لیفان البته در معیارهای ترمز، بدنه و سیستم موتور نیز امتیاز منفی بالایی دارد.

پراید، حائز بیشترین رکوردهای منفی
در بین پرایدهای تحت ارزیابی کیفی تیر ماه، تنها صبا رکورد منفی به خود نمی‌بیند.
این محصول که بیست و دومین عضو جدول به شمار می‌‌رود، البته در تمام معیارها نمره منفی دارد. صبا همچنین در ترمز، بدنه و رنگ نیز امتیاز منفی بالایی به دست آورده است.

پس از این خودرو، سایپا132 در شرایطی قرار گرفته که در معیارهای تجهیزات الکتریکی و رنگ، بیشترین نمره منفی را بین خودروهای تحت ارزیابی تیر ماه، به خود می‌‌بیند.
پراید پارس‌خودرو نیز که در رده بعدی جای گرفته، بدترین بدنه دارا است. رکورد کسب نمره منفی را در چهار معیار سیستم تعلیق، تزئینات، صداهای غیرعادی و نفوذ آب نیز پراید 141 در اختیار دارد.
این محصول میهمان تقریبا همیشگی قعر جدول رده‌بندی کیفی خودروهای داخلی، به شمار می‌‌رود.