وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

آموزش کامل و جامع ساخت دستگاه جوجه کشی با یخچال

آموزش کامل و جامع ساخت دستگاه جوجه کشی با یخچال

آموزش کامل و جامع ساخت دستگاه جوجه کشی با یخچال:

 

احتمالا در بیشتر خانه ها یک یخچال قدیمی و مستعمل در گوشه ای از انبار دارد خاک می خورد و یا از آن به عنوان یک قفسه وسایل استفاده می شود.

 

در این مقاله به شما آموزش جامع درباره ساخت دستگاه جوجه کشی با یخچال قدیمی و دور انداخته ، خواهیم داد.

 

شما توسط این آموزش ها ، تمامی مراحل ساخت دستگاه جوجه کشی خانگی با یخچال را یاد خواهید گرفت و در نهایت می توانید اقدام به ساخت یک دستگاه جوجه کشی خانگی کنید.

 

شاید برای شما نیز جالب باشد که می توان یخچال را تبدیل به یک ماشین جوجه کشی کرد. این کار یک سرگرمی بسیار نشاط آوری می باشد، به طوری که سازنده آن بعد از اتمام ، با خود احساس غرور خواهد کرد.

 

چرا یخچال؟! بدنه یخچال بسیار عالی و مقاوم می باشد . حتی قدیمی ترین یخچال ها نیز ایزولاسیون بسیار خوبی دارند.

 

علت این امر به کارکرد طبیعی یخچال بر میگردد. چرا که یخچال به گونه ای طراحی شده است تا هوای سرد و خنک داخل آن نتواند به بیرون نفوذ کند.

 

ساخت انکوباتور یخچالی اصلا مشکل نمی باشد و شما با هزینه پایین می توانید خودتان یک دستگاه جوجه کشی خانگی تولید کنید که بازدهی قابل قبولی برای شما داشته باشد.

 

مرحله اول:

 

آموزش کامل و جامع ساخت دستگاه جوجه کشی با یخچال

 

اولین مرحله تهیه یک یخچال کهنه می باشد. اگر در منزل خود یخچال قدیمی و کهنه ندارید می توانید با مراجعه به سمساری ها و فروشگاه های تعمیر لوازم خانگی ، یک یخچال مستعمل و بسیار ارزان تهیه کنید.

 

توجه داشته باشید که یخچالی که انتخاب می کنید بدون شکستگی و یا درز باشد. در غیر اینصورت باکتری ها و قارچ ها به سرعت می توانند در محیط آن رشد کنند و فضای آلوده ای برای نطفه ها ایجاد کنند.

 

مرحله دوم:

 

آموزش کامل و جامع ساخت دستگاه جوجه کشی با یخچال

 

بعد از آماده کردن یخچال ، نوبت تمیز کردن داخل و بیرون آن می باشد. در این مرحله شما می باست تمامی قطعات اضافی داخل و بیرون آن را از یخچال جدا کنید.

 

برای شروع این کار می توانید محفظه فریون و لوله های خنک کننده گاز را از یخچال جدا کنید.

 

سعی کنید از تمامی قطعات متصل به پشت و داخل آن خلاص شوید تا هم یخچال وزن سبکتری داشته باشد هم فضای بیشتری.

 

مرحله سوم:

 

آموزش کامل و جامع ساخت دستگاه جوجه کشی با یخچال

 

می بایست برای تهویه و ورود خروج هوا، دریچه هایی بر روی یخچال ایجاد کنید. برای این منظور یک دریچه به قطر 3 سانتی متر بر روی سقف یخچال و دو دریچه به قطر 2 سانتی متر در دیواره های کناری یخچال ایجاد کنید.

 

نطفه ها در داخل تخم نیاز به اکسیژن دارند. بلی اشتباه نشنیدید این نطفه ها از طریق منافذ بسیار ریز بر روی قسمت گرد و پهن تخم مرغ (اصطلاحا به آن کیسه هوا می گویند) اکسیژن مورد نیاز خود را می گیرند. از طرفی دیگر ، دی اکسید کربن داخل یخچال نیز باید به بیرون منتقل شود.

 

مرحله چهارم:

 

آموزش کامل و جامع ساخت دستگاه جوجه کشی با یخچال

 

بر روی درب یخچال یک برش مستطیلی شکل به اندازه 50*20 سانتی متر ایجاد کنید. برای این کار شما نیاز به ابزارهای برش دارید. می توانید توسط یک فرز این کار را انجام بدهید.

 

داخل لایه های درب یخچال با فوم تزریق شده ، عایق بندی شده است . می توانید از این فوم در آخر کار برای عایق بندی این پنجره شیشه ای استفاده کنید.

 

حال میبایست یک شیشه یه سایز 50*20 بر روی دریچه ای که باز کردید بگذارید تا محتویات داخل دستگاه از بیرون قابل مشاهده باشد.

 

این قسمت کار نیاز به کمی مهارت دارد و شما می بایست شیشه را بر روی درب طوری نصب کنید که خوب جای بگیرد.

 

مرحله پنجم:

 

آموزش کامل و جامع ساخت دستگاه جوجه کشی با یخچال

 

برای تولید حرارت در درون یخچال می توانید از لامپ استفاده کنید. برای اینکه در کارتان کمی حرفه ای باشد می توانید از 3 یا 4 لامپ استفاده کنید. از یک دیمر نیز در مسیر برق لامپ ها استفاده کنید.

 

دیمر وسیله الکتریکی است که با تنظیم آن می توان میزان روشنایی لامپ را کنترل کرد. بدین طریق شما می توانید با کم کردن و زیاد کردن نور لامپ ها ، حرارات ناشی از روشنایی آن را نیز کم و زیاد کنید.

 

لامپ ها را بر روی یک تخته چوبی نصب کنید و سیم های آن را توسط سوراخ هایی بر روی سقف به بیرون انتقال بدهید. البته باید برای سیستم رطوبت نیز حداقل یکی دو لامپ تهیه کنید.

 

مرحله ششم:

 

آموزش کامل و جامع ساخت دستگاه جوجه کشی با یخچال

 

برای تهیه رطوبت ، یک ظرف آبی در قسمت پایین یخچال بگذارید. بر قسمت بالای این ظرف یک یا دو لامپ (بر اساس گنجایش داخلی یخچال و ظرف آب ) قرار بدهید.

 

گرمای این لامپ ها به تولید رطوبت بسیار کمک خواهد کرد. اگر دمای یخچال بین 37 و 38 درجه سانتی گراد باشد ، معمولا رطوبت مورد نیاز از طریق ظرف آب داخل آن ، برآورده می شود.

 

مرحله هفتم:

 

آموزش کامل و جامع ساخت دستگاه جوجه کشی با یخچال

 

برای تنظیم دما و رطوبت در داخل دستگاه جوجه کشی یخچالی ، می توانید یک دماسنج معمولی یا پزشکی تهیه کنید. دماسنج را طوری در داخل یخچال قرار دهید که از پنچره شیشه ای قابل رویت باشد.

 

دقت دماسنج پزشکی یک دهم می باشد ولی دماسنج های معمولی یک درجه می باشد. دماسنج های دیجیتالی با قدرت یک دهم نیز در بازار موجود می باشند.

 

این دماسنج ها علاوه بر دما میزان رطوبت را نیز اندازه می گیرند، درصورتیکه توان خرید آن را دارید می توانید از آن استفاده کنید.

 

مرحله هشتم:

 

آموزش کامل و جامع ساخت دستگاه جوجه کشی با یخچال

 

چرخش تخم ها در دوره جوجه کشی یکی از ملزومات کار می باشد. می توانید به صورت دستی نیز کار چرخش تخم ها را انجام بدهید. اما برای این کار مجبور خواهید شد هر سری درب یخچال را باز و بسته کنید و تخم ها را علامت بزنید.

 

در نتیجه این کار ممکن است دما و رطوبت داخل یخچال تغییر کند و سلامت نطفه ها را به خطر بیفتد. بهترین کار ساخت راک و شانه های متحرک است. این کار بسیار آسان می باشد.

 

شما یک راک چند قفسه ای ، سمی توانید برای تخم ها ایجاد کنید تا به راحتی به سمت بالا و پایین کشیده شوند تا شانه ها در داخل آن به اندازه حداقل 45 درجه بچرخد.

 

موتور هایی نیز در بازار برای چرخش این کار موجود می باشد. البته با استفاده از چند قطعه چوب و لولا و پبچ به راحتی می توانید یک سیستم چرخشی برای شانه ها و تخم های درون آن درست کنید.

 

مرحله هشتم:

 

آموزش کامل و جامع ساخت دستگاه جوجه کشی با یخچال

 

هوای داخل دستگاه شما ، باید در جریان باشد. در صورت عدم جابجایی هوا ، نطفه ها تلف خواهند شد. برای تهویه هوای داخل ، شما نیازمند فن می باشید.

 

برای این کار یک یا دو فن دائم کار تهیه کنید و آن را طوری در داخل یخچال نصب کنید که جریان هوای فن به طور مستقیم به تخم ها برخورد نکند.

 

چون فضای داخل یخچال معمولا حجیم می باشد می توانید یک فن در قسمت بالایی و یک فن در قسمت پایینی یخچال نصب کنید.

 

مرحله نهم:

 

آموزش کامل و جامع ساخت دستگاه جوجه کشی با یخچال

 

باید شانه هایی برای جای گذاری تخم در داخل آن تهیه کنید. در بازار شانه های پلاستیکی مخصوص هر سایز تخم موجود می باشد ، می توانید آنها را خریداری کنید.

 

تهیه شانه پلاستیکی هزینه بسیار پایینی دارد. یک شانه پلاستیکی 42 تایی تخم مرغ در بازار چیزی حدود 8 هزار تومان می باشد.

 

در نهایت شما یک دستگاه جوجه کشی خانگی دارید که خودتان سازنده آن هستید. دستگاه شما آماده جوجه کشی می باشد. اکنون نوبت جوجه کشی از تخم ها می باشد.

 

شروع کار جوجه کشی:

 

آموزش کامل و جامع ساخت دستگاه جوجه کشی با یخچال

 

برای شروع کار جوجه کشی نیازمند تخم های نطفه دار باکیفیت و تازه هستید.

 

تقریبا بازدهی کار جوجه کشی به کیفیت تخم وابسته است و اگر تخم نطفه دار سالم نباشد ، در بهترین شرایط ممکن نیز قادر نخواهید بود از آن جوجه تولید کنید.

 

برای انتخاب تخم های یکسان و هم اندازه با تازگی و کیفیت بالا می توانید به مزرعه پرورش مرغ ها بروید و از پرورش دهندگان تخم های سالم و تازه درخواست کنید.

 

یا از کسانی که به آنها اعتماد دارید ، تخم نطفه دار تهیه کنید. مرغ هایی که در فضاهای باز پرورش داده می شوند معمولا تخم های باکیفیت تری دارند.

 

شرایط داخل دستگاه خود را چک کنید اگر داخل دستگاه بسیار گرم یا سرد باشد شوک دمایی می تواند به نطفه ها آسیب برساند.

 

پس دستگاه جوجه کشی یخچالی خود را چند ساعتی به کار بیندازید و بعد از آن ، تخم ها را به آرامی در داخل شانه ها جای گذاری کنید.

 

می توانید برای شانه های یک سبد یا یک قاب درست کنید که به هیچ عنوان امکان افتادن و صدمه دیدن آنها ممکن نباشد.

 

دوره جوجه کشی در مرغ ، 21 روز طول می کشد که به دو دوره ستر و هچر تقسیم می شود. دوره ستر 18 روز اول می باشد و سه روز آخر نیز دوره هچر می باشد.

 

میزان رطوبت و دما و حتی تهویه هوا در دوران ستر و هچر متفاوت می باشد. دمای مورد نیاز برای جوجه کشی از مرغ در دوره ستر، 37.7 می باشد.

 

این میزان در دوره هچر 37.2 می باشد. میزان رطوبت نیز در دوران ستر 60 درصد و در دوران هچر 70 درصد می باشد.

 

از لحظه قرار دادن تخم ها در دستگاه، دوره جوجه کشی شروع می شود. شما می بایست تمامی اطلاعات مربوط به روز و دما و رطوبت را بر روی کاغذ یادداشت کنید تا از عملکرد درست آن هر روز اطمینان شوید.

 

تخم های نطفه دار تا 18 روز باید هر روز بچرخند. نطفه اگر داخل تخم ثابت بماند به دیواره می چسپد.

 

علاوه بر این در حین گردش نطفه در وسط تخم قرار می گیرد که تقریبا بیشترین منابع غذایی مفید آن نیز در وسط تخم می باشد.

 

پس هر روز تخم ها را توسط سیستم راک چرخشی خود باید بچرخانید. این کار فقط در زمان ستر انجام می گیرد.

 

بررسی تخم ها بعد از یک هفته:

بعد از یک هفته، می توانید تخم ها را تست کنید تا متوجه شکل گرفتن نطفه ها و زنده بودن آنها شوید.

 

برای بررسی نطفه ها ، دو راه وجود دارد:

یکی خرید نطفه سنج در بازار می باشد.

 

راه  دومی ارزانتر ، اینکه خودتان در منزل یک دستگاه نطفه سنج بسازید. برای این کار یک جعبه کارتنی کوچک و متوسط تهیه کنید و در داخل آن یک  لامپی قرار دهید. جعبه شما نباید هیچ درز و شکاف داشته باشد.

 

بر روی درب جعبه یک قسمت کوچک و دایره ای برش بدهید ، به طوری که تخم در درون آن جای بگیرد و نیفتد.

 

در یک محیط تاریک اقدام به نطفه سنجی کنید. تخم را بر روی محل برش داده شده جعبه قرار بدهید و لامپ را روشن کنید.

 

تخم را به آرامی بچرخانید و به دقت به آن نگاه کنید که نطفه در درون آن شکل گرفته است یا نه؟ در صورتی که نطفه در داخل تخم شکل گرفته باشد عکسی شبیه به عکس زیر را مشاهده خواهید کرد.

 

در غیر اینصورت اگر داخل تخم نطفه ای شکل نگرفته باشد ، تخم کاملا زیر نور روشن خواهد بود زیرا نور به راحتی از آن عبور می کند.

 

گاهی اوقات نطفه نیز در درون تخم شکل می گیرد ولی تلف می شود در شکل زیر تفاوت بین نطفه سالم و تلف شده را می بینید. بعد از انجام نطفه سنجی نطفه های تلف شده را جدا کنید.

 

بررسی تخم ها در دوره هچر:

بعد از روز 18 ام از طریق پنجره شیشه ای به تخم ها نگاه کنید که تخم ها ترک خورده اند یا نه.

 

معمولا تا روز 21 تمامی جوجه های سالم ، تخم را با نوک خود شکسته و از آن بیرون می آیند. به همین علت در دوران هچر ، صدای تق تق از داخل تخم ها شنیده می شود.

 

بدین ترتیب شما توانستید به کمک یک یخچال خانگی و ابزارهای ساده ای خودتان یک دستگاه جوجه کشی یخچالی بسازید.

 

سخن پایانی:

ساخت دستگاه جوجه کشی یخچالی بسیار ارزان می باشد و کار کردن با آن نیز لذت بخش می باشد. اما متأسفانه در بهترین شرایط ممکن نیز نمی توان نتایج قانع کننده ای از دستگاه های یخچالی گرفت.

 

امروزه تولید کنندگان زیادی در بازار موجود می باشند که دستگاه های جوجه کشی طراحی و تولید می کنند.

 

متأسفانه هزینه این دستگاه ها بسیار گران می باشد و برای بسیاری از افراد به دور توان مالی آنها می باشد.

 

خوشبختانه در این میان تولید کنندگانی نیز هستند که علاوه بر ساخت دستگاه های باکیفیت ، تولید انبوه دارند. دستگاه های بسیار کارامد تر و ارزان که کار جوجه کشی را به یک منبع درآمدی تبدیل می کنند.

 

گروه اندیشه سبز با بیش از 26 سال تجربه و فعالیت مؤثر در زمینه تولید تجهیزات مرغداری ها و دستگاه های جوجه کشی توانسته دستگاه های جوجه کشی با اندیشه سبز همراه با تکنولوژی هوش مصنوعی را در کشور عزیزمان ایران تولید نماید.

 

محصولات جوجه کشی اندیشه سبز به دلیل تولید انبوه این کمپانی قیمت بسیار مناسب و ارزانی دارند. سوای قیمت مناسب ، این دستگاه ها بازدهی بسیار خوبی نیز از خود نشان می دهند.

 

اندیشه سبز این امکان را برای افراد فراهم آورده است ، تا با هزینه اندک هر کسی بتواند برای خود یک منبع درآمدی از کار جوجه کشی داشته باشد.

 

منبع :

دستگاه جوجه کشی ایران جوجه

وب سایت : https://iranjooje.com/