وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

برای گلو درد چی خوبه بخوریم

برای گلو درد چی خوبه بخوریم

برای گلو درد چی خوبه بخوریم

 

به نظر شما گلو درد تا چه میزان به غذایی که می­خوریم وابسته است؟ باید بدانید که می­توان از طریق تغذیه میزان زیادی از درد گلو را کم کرد.

 

مواد­ غذایی بسیاری هستند که در این دوران می­توانند به ما کمک کنند. بسیاری از آن‌ها از زمان باستان مصرف می­شدند و هنوز هم استفاده از آن‌ها ادامه دارد.

 

به لحاظ پزشکی تاثیر آن‌ها ثابت شده است. با وجود این که آن‌ها نمی­توانند جای دارو را بگیرند اما برای تسکین موقت و رفع مشکل­های خفیف مفید خواهند بود.

 

برای گلو درد چی خوبه بخوریم

 

در این مقاله همراه ما باشید تا به شما بگوییم در هنگام درد گلو چه چیزی را باید مصرف کرد و از چه چیز باید دوری جست.

 

کدام غذاها و نوشیدنی­ها برای درد گلو کدم‌اند؟

در هنگام بروز این عارضه، گلوی ما دارای التهابات زیادی است. بنابراین باید در مصرف مواد غذایی پرهیز­های مختلفی انجام دهیم و نسبت به رژیم غذایی خود در این دوران حساس باشیم.

 

به‌جز مراجعه به دکتر، توجه به رژیم غذایی باعث می­شود که روند درمانی را سریع­تر طی کنید.

 

در دوران بیماری باید مواد غذایی را مصرف کنید که نرم هستند و به گلوی شما فشار نمی­آورند. این مواد غذایی باید به شکل آسانی قورت داده شوند و مشکلی در خوردنشان نباشد.

 

غذا­هایی که دارای بافت نرم هستند گلو را تحریک نمی­کنند. اگر مواد غذایی مصرفی شما گرم باشند در درمان سریع گلو درد موثر خواهند بود.

 

غذا­های مناسب برای درد گلو

در https://www.drdr.ir  بیان می‌شود که گلو درد عارضه­ای است که این مواد غذایی برای مصرفش توصیه شده­اند:

 

• پاستای گرم و پخته­شده

• آب‌میوه‌های غیر اسیدی مانند آب انگور یا سیب

• سبزیجات بخارپز

• لیمو

• اسموتی سبزیجات یا میوه

• ماست­های ساده یا ماست با میوه­های پوره شده

• انواع سوپ­های آبکی

• دسرهای ژلاتینی

• بلغور جو دوسر گرم و غلات پخته­شده یا آسیاب­شده

• پوره سیب‌زمینی

• تخم‌مرغ آب پز

• خاگینه

• بستنی

 

مصرف ماست در برخی از افراد ممکن است باعث بروز مشکلات جدیدی در هنگام درد گلو شود. اگر ماست باعث افزایش و غلیظ‌تر شدن مخاط شود باید از مصرف آن اجتناب کرد.

 

نوشیدنی­های مناسب درد گلو

 

نوشیدنی­های مناسب درد گلو

 

در طب سنتی ما از نوشیدنی­های مختلفی برای تسکین گلو نام برده شده است. در بسیاری از موارد حکیمان عقیده داشتند که از طریق همین ترکیبات سنتی می­توان بهترین معجون برای گلو درد را به دست آورد.

 

بعدها این ادعا توسط علم پزشکی مورد بررسی قرار گرفت و مشخص شد که برخی نوشیدنی­ها تاثیر بسیار خوبی بر روی درد گلو می­گذارند. در ادامه آن‌ها را معرفی خواهیم کرد.

 

سرکه سیب

سرکه برای سال­ها به عنوان یک روش درمانی توسط مردم برای درد گلو استفاده می­شد. این ماده در دوران باستان به خصوص منطقه یونان اهمیت زیادی داشت و به او لقب پدر دارو را داده بودند.

 

برای استفاده از این ماده می­توانید سرکه سیب را با آب گرم یا ولرم به همراه عسل مخلوط کنید و میل نمایید. خواص این ماده به شما کمک خواهد کرد که التهاب گلو را کاهش دهید.

 

آب نمک

قرقره آب شور یکی از راهکار­های درمانی درد گلوست که بسیاری از شما با آن آشنا هستید. نمک به واسطه خواص خود می­تواند تورم و التهاب گلو را کاهش دهد.

 

به همین دلیل هم باید آن را در محیط گلو قرقره کرد تا تورم آن ناحیه بیرون بیاید. برای درست کردن آب شور یک فنجان آب به همراه یک قاشق چای‌خوری نمک کافی است.

 

مدت زمان استفاده باید 30 ثانیه باشد و این محلول را هر یک ساعت 1 بار مصرف کرد. تا زمانی که درد گلو کم شود می­توان این کار را انجام داد.

 

معجون عسل

عسل را معمولا با دیگر مواد برای گلودرد استفاده می­کنند. به علت غلظت بالا نباید آن را به شکل مستقیم برای بهبودی درد گلو مصرف کرد اما شیوه­های ترکیبی آن به شدت مفید است.

 

کودکان زیر 1 سال نباید برای درمان عسل مصرف کنند. چراکه بدن آن‌ها هنوز نمی­تواند باکتری­های مفید را جذب کند به همین علت ممکن است دچار بیماری جدیدی شود.

 

عسل به واسطه خواص ضد میکروبی خود می­تواند علاوه بر تسکین بر درمان این بیماری نیز تاثیر بسیار خوبی بگذارد. بهترین ترکیب برای استفاده از عسل، مخلوط کردن آن با آب ولرم، آب‌لیمو یا سرکه سیب است.

 

آب لیمو

حتما می­دانید که استفاده از لیمو و آب لیمو برای سرماخوردگی چقدر مفید است. بسیاری از افراد زمانی که دچار سرماخوردگی یا آنفولانزا می­شوند برای کاهش درد گلو از این ماده استفاده می­کنند.

 

این ماده می­تواند میزان بزاق را در گلو افزایش دهد و این ناحیه را همیشه مرطوب نگه دارد.

 

مرطوب بودن این ناحیه کمک می­کند که با خشکی گلو مواجه نشوید و به همین دلیل درد کمتری را تجربه کنید.

 

لیمو را می­توان با آب گرم و عسل ترکیب کرد و تاثیرش را به حداکثر رساند.

 

می­توانید به جای عسل از نمک هم استفاده کنید. ویتامین سی موجود در لیمو به کاهش درد کمک زیادی می­کند.

 

دمنوش شیرین بیان

شیرین بیان نام گیاهی است که عموما در اروپا و جنوب آسیا کشت می­شود. به لحاظ عملکرد می­توان دمنوش این گیاه را با آسپرین مقایسه نمود.

 

این گیاه می­تواند به تسکین درد در گلو کمک شایانی کند. جالب است بدانید به جز گلو درد از شیرین بیان برای درمان بسیاری از بیماری­های مختلف بهره می­برند.

 

چای نعنا

نعنا برای کم کردن التهاب گلو و آرام کردن اوضاع این ناحیه فوق­العاده است. خاصیت تسکین­بخشی این گیاه باعث شده که بسیاری آن را حتی برای درمان گلو درد استفاده کنند.

 

چای نعنا یکی از محصولاتی است که شما می­توانید برای درمان گلو درد در منزل از آن استفاده کنید. این چای به شکل طبیعی طعمی شیرین دارد و به همین دلیل احتیاجی به شیرین کردنش نیست.

 

در این دوران که نمی­توانید نوشیدنی­های کافئین­دار مصرف کنید چای نعنا به شدت مفید خواهد بود.

 

برای گلو درد چه چیز­هایی نباید بخوریم؟

 

• کراکر (نوعی بیسکوئیت نازک و ترد)

• نان ترد (نان تست خشک نیز نباید مصرف کرد)

• سس و ادویه تند (پودر کاری، پودر چیلی، جوز هندی، انواع فلفل، میخک)

• نوشابه­های گازدار

• قهوه و نوشیدنی­های حاوی قهوه

• مشروبات و نوشیدنی­های الکلی

• غذاهای میان وعده خشک، مانند چیپس سیب‌زمینی، چوب‌شور یا ذرت بوداده

• سبزیجات تازه و خام (مصرف به شکل بخارپز منعی ندارد)

 

در این دوران از مصرف فست­فود و غذاهای چرب خودداری کنید. غذا­های سرخ­کردنی عمدتا خشک و سفت هستند و می­توانند شرایط گلو را بدتر کنند.

 

اگر دوست دارید مواد دارای پروتئین مصرف کنید بهتر است از گوشت­های کم‌چرب مثل گوشت بوقلمون، ماهی و مرغ استفاده کنید.

 

در این دوران که نمی­توانید از ادویه­های تند بهره ببرید برای تند کردن غذا می­توانید از زنجبیل کمک بگیرید. زنجبیل علاوه بر تند بودن، با خاصیت ضدالتهابی خود برای درد گلو مفید است.

 

گلو درد یک عارضه شایع در بین مردم است و می­تواند برای هرکسی در هر سنی اتفاق بیفتد.

 

گاهی ممکن است این عارضه به علت سرماخوردگی یا آنفولانزا به سراغ ما بیاید و گاهی نیز ممکن است دلایل پیچیده­تری داشته باشد.

 

در هر حال این مشکل ارتباط مستقیمی با تغذیه ما خواهد داشت. ما می­توانیم از طریق تغذیه درست از التهاب گلو کم کنید و روند درمان را سرعت ببخشیم.

 

در این دوران سعی کنید که غذا­های چرب، فست­فودی و خشک مصرف نداشته باشید. ممنونیم که تا انتهای مقاله همراه ما بودید.