وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

تحلیل قیمت ورق فولاد در ابتدای نیمسال دوم 1402

تحلیل قیمت ورق فولاد در ابتدای نیمسال دوم 1402

تحلیل قیمت ورق فولاد در ابتدای نیمسال دوم 1402

 

صنعت فولاد در هر کشوری از مهمترین، صنایع و یکی از پایه‌های اقتصادی آن محسوب می‌شود. حجم تولید و مصرف فولاد، یکی از شاخص‌‌های نشان دهنده توسعه در کشورهای مختلف است.

 

اطلاع از قیمت فلزات پایه و محصولات وابسته به آن برای افرادی که در بازارهای مرتبط فعالیت دارند و یا سرمایه‌گذاری کرده‌اند اهمیت بالایی دارد. بسیاری از محصولات صنایع فولاد در بازار بورس کالا با قیمت مشخصی عرضه می‌شوند و سرمایه گذاران می‌توانند با نرخ مصوب آنها را خریداری نمایند.

 

تحلیل قیمت ورق فولاد در ابتدای نیمسال دوم 1402 ، Steel sheet price analysis at the beginning of the second half of 1402

 

در این مقاله به تحلیل قیمت ورق فولاد در بازار دو ماه گذشته خواهیم پرداخت و پس از آن در خصوص آینده بازار در زمستان 1402 می‌پردازیم. در نظر داشته باشید که نویسنده و ناشر این محتوا مسئولیتی در قبال این تحلیل و پیش‌بینی نداشته و تمامی ریسک ناشی از معامله بر اساس آن، متوجه خود فرد است.

 

برای اطلاع از نرخ روزانه انواع ورق فولادی می‌توانید به وب سایت‌های معتبری مانند آهن آنلاین، آهن مهام و مرکز آهن مراجعه نمایید.

 

بررسی قیمت ورق در پاییز 1402

ورق‌های فولادی به دو دسته گرم و سرد تقسیم بندی می‌شوند و هر کدام با دسته‌بندی‌های رول و شیت به بازار می‌آیند. بیشترین نوسان ورق گرم در سه ماهه گذشته (پاییز 1402) 70 هزار ریال در هر کیلوگرم بوده و تغییر زیادی در آن مشاهده نشد.

 

پس از شکست سیر صعودی قیمت ورق در ابتدای امسال، در دو ماه گذشته اولین نشانه‌های افزایش قیمت ورق را شاهد بودیم.

 

در این سه ماهه، بالاترین قیمت ورق سیاه متعلق به کارخانه فولاد مبارکه اصفهان بوده و اکسین اهواز، کاویان اهواز، کارخانه قطعات و فولاد گیلان، به ترتیب رتبه‌های بعدی را به خود اختصاص داده‌اند.

 

در بین ورق‌های آلیاژی پرمصرف، نمونه‌های ck60، با بالاترین قیمت در صدر و پس از آن به ترتیب ck45 و st52 و st37 از قیمت بیشتری برخوردار بوده‌اند. از بین انواع ورق سرد، قیمت ورق گالوانیزه 6 متری ، بیشترین ثبات را در سه ماه گذشته داشته و ورق‌های رنگی بالاترین قیمت را به خود اختصاص داده‌اند.

 

البته مانند همه مقاطع فولادی دیگر نرخ این محصولات نیز ثبات نسبی داشته و همراه با کاهش بوده. می‌توان گفت سیر نزولی قیمت مقاطع فولادی در پایان زمستان سال گذشته در ورق آغاز شد و تا دو ماه گذشته ادامه داشت.

 

ورق گالوانیزه، شیروانی و رنگی در 3 ماه گذشته با نوسان بسیار پایین بین 520 تا 560 هزار ریال در بازار معامله شده.

 

بررسی قیمت ورق در پاییز 1402

 

تاثیر مصوبات دولت بر قیمت ورق فولادی

با ثبات نسبی که در نرخ دلار و ارزهای دیگر شاهد هستیم، روند قیمت ورق و دیگر مقاطع فولادی تا دو ماه آینده تغییر چندانی نخواهد داشت. با نزدیک شدن به سال 1403، احتمال افزایش نرخ دلار و به همراه آن بالارفتن قیمت مقاطع فولادی از جمله ورق وجود دارد.

 

هر چند نظر کارشناسان این است که با توجه به بخش‌نامه‌های صادر شده از سوی دولت در رابطه با صادرات مقاطع فولادی، مانند کاهش عوارض در شهریور امسال، و بالا رفتن عرضه توسط برخی کارخانجات در بازارهای داخلی، این تغییر آنچنان محسوس نخواهد بود.

 

کاهش عوارض صادرات فولاد را می‌توان تنها راه نجات بازار در رکود ماه‌های گذشته دانست. این تصمیم از یک سو به تولیدکنندگان بزرگ کمک خواهد کرد و از طرف دیگر بازار داخلی را برای فعالیت کارخانجات کوچک‌ مساعدتر می‌کند.

 

به موجب تصویب لایحه تقویت اختیارات بانک مرکزی در اردیبهشت امسال، انگیزه صادرات مشتقات فولادی از جمله ورق نیز در تولیدکنندگان این محصولات به شدت کاهش یافت.

 

تاثیر این محدودیت‌ها بر روی حجم عرضه کارخانجات بزرگی مانند فولاد مبارکه اصفهان کمتر بوده ولی تولیدکنندگان کوچک‌تر را با چالش‌های جدی روبرو کرده.

 

علت این رکود این است که با اینکه بسیاری از واحدهای فولادی به تعهدات خود عمل کردند اکنون نمی‌توانند مواد اولیه مورد نیاز خود را با ارز صادراتی تهیه نموده و به اجبار به بازار دلالان و واسطه گران روی می‌آورند. این امر موجب تورم و افزایش هزینه‌های تولید و به دنبال آن بالا رفتن قیمت محصولات خواهد شد.

 

پیش بینی بازار ورق در زمستان 1402

همانطور که اشاره کردیم، احتمال افزایش قیمت ورق آهن در سه ماهه پایانی امسال مشروط به تصمیمات دولت در بخش صادرات این محصولات خواهد بود. تا کنون بانک مرکزی و دولت توانسته‌اند، قیمت را در داخل کشور کنترل نمایند.

 

با توقف اجرای مصوبه دولت در خصوص عوارض صادرات مواد خام، راه برای صادرات باز شد و فضای بازار تا حدی تعدیل شد. بنابراین با پیش‌بینی افزایش نرخ دلار و ارزهای دیگر در زمستان 1402، می‌توان گفت احتمالا در این بازه زمانی شاهد افزایش نسبی قیمت ورق باشیم.

 

این موضوع به نوع ورق فولادی نیز بستگی خواهد داشت. به عنوان مثال اعمال محدودیت‌های دولت برای پتروشیمی‌ها نیز می‌تواند بر روی هزینه تولید انواع ورق سرد نیز تاثیرگذار باشد.

 

به همین جهت احتمالا این افزایش قیمت در انواع ورق‌های گرم، مانند ورق آلیاژی و سیاه محسوس نباشد. اما نمی‌توان در بازار ورق سرد مانند انواع ورق گالوانیزه، رنگی و … این انتظار را داشت.

 

البته صنایع معدنی نیز در زمستان با چالش انرژی مواجه خواهند بود. از همین رو این موضوع نیز می‌تواند به صورت کلی بر روی بازار آهن آلات تاثیرگذار باشد.

 

پیش بینی بازار ورق در زمستان 1402

 

مشاوره در خرید و دریافت قیمت ورق

بررسی عوامل مختلف برای تعیین قیمت، در هر بازاری اهمیت دارد. به همین دلیل خرید آهن آلات در انواع گوناگون و یا سرمایه گذاری در این بازار، نیازمند تجربه و شناخت کافی از بازار است.

 

بسیاری از افراد در بازارهای داخلی مانند بورس اورق بهادار، بورس کالا و … بدون اطلاع از اخبار بازار آهن، اقدام به سرمایه گذاری می‌کنند. این کار بیشتر شبیه به شرط بندی با ریسک بسیار بالاست.

 

از سوی دیگر مصرف کنندگان این تولیدات نیاز به همفکری و مشورت در انتخاب و خرید هستند. به همین دلیل این افراد نیاز به تماس با مجموعه‌ای معتبر برای دریافت اطلاعات و قیمت محصولات مورد نیاز خود از جمله ورق هستند.

 

شما عزیزان می‌توانید برای این کار به وب سایت آهن مهام مراجعه نموده و از تجربه و تخصص کارشناسان این مجموعه استفاده کنید.