وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

ترفند هایی برای مقابله با ترس کودکان

ترفند هایی برای مقابله با ترس کودکان

ترفند هایی برای مقابله با ترس کودکان

 

در این مطلب در ایران ناز قرار است ترفند هایی برای مقابله با ترس کودکان را به شا آموزش دهیم با ما همراه باشید.

 

ترس بخشی از بچه بودن است؛ هیولا ها در کمد و یا سگ هایی که خیلی نزدیک می شوند، رعد و برق شدید همه از این دسته ترس های رایج بین کودکان به شمار می آیند.

 

ما به عنوان والدین همیشه می خواهیم احساس بهتری در بچه ها ایجاد کنیم. اما کارشناسان می‌ گویند والدین نمی‌ توانند و نباید همیشه در کنار بچه‌ ها باشند تا آرام شوند.

 

آموزش به کودکان برای این که چگونه ترس های دوران کودکی را به تنهایی مدیریت کنند، اعتماد به نفس و استقلال را ایجاد می کند.

 

ترفند هایی برای مقابله با ترس کودکان

*رفع افکار ترسناک کودک چگونه ممکن است؟

قابل به ذکر است که ترس‌ ها بخش اجتناب‌ناپذیر کودکی هستند: پنهان شدن پشت کاناپه در هنگام رعد و برق، مطمئن شدن از وجود چیزی در کمد، هیولا ها، تماما از عواملی هستند که از رفتن به رختخواب خودداری کنند.

 

هنگامی که این ترس ها افزایش می یابد، غریزه طبیعی ما به عنوان والدین اغلب تسکین و آرامش است. زیر تخت چیزی نیست، در کمد چیزی پنهان نشده است.

 

اما در واقع والدین نمی‌توانند و نباید -همیشه در کنار بچه‌ ها باشند تا آن ها آرام شوند. آموزش دادن به فرزندتان که چگونه ترس‌ هایش را بدون دخالت والدین مدیریت کند، به او کمک می‌کند تا اعتماد به نفس و استقلالی را ایجاد کند که برای کنترل بیشتر و ترس کمتر، هم اکنون و هم وقتی که بزرگ می‌شود، به او کمک می‌کند.

 

*خود تنظیمی

پس چگونه به بچه ها کمک کنیم که احساس شجاعت کنند؟ این سوالی است که در رابطه با رفع افکار ترسناک کودک پرسیده می شود و کلید آن یک مهارت به نام خود تنظیمی است.

 

خود تنظیمی اساسا توانایی پردازش و مدیریت احساسات و رفتار های خودمان به روشی سالم است. این چیزی است که به ما این توانایی را می دهد که از خودمان حرف بزنیم یا چیزهایی را بدون اینکه به آن ها عمل کنیم احساس کنیم.

 

بیشتر بزرگسالان بدون فکر دوم خود تنظیمی را تمرین می کنند. قبل از اینکه به خودتان اطمینان دهید که در یک اتاق تاریک واقعا هیچ چیز ترسناکی وجود ندارد، یک لحظه احساس ترس کنید.

 

اما برای بچه‌ ها، ایجاد خود تنظیمی زمان، تمرین و فضا برای یادگیری نیاز دارد، به این معنی که والدین با اجازه دادن به بچه‌ ها در هنگام فهمیدن چیزها کمی ناراحت می‌شوند.

 

*ترس های خود را کنترل کنید

الیانا پلات یک مددکار اجتماعی دارای مجوز چنین می‌گوید: گاهی ترسیدن بخشی طبیعی و سالم از رشد است. و در حالی که متاسفانه بچه‌ ها گاهی اوقات با چیز هایی رو برو می‌ شوند که واقعا ترسناک هستند.

 

پلات می‌گوید: ما می‌ خواهیم به بچه‌ ها این فرصت را بدهیم که گذر از موقعیت‌ های سخت را تمرین کنند، اما برای بسیاری از والدین، گفتن این کار آسان‌ تر از انجام دادن است.

 

وقتی فرزندتان را در پریشانی می بینید، پاسخ طبیعی این است که بخواهید آن را بهتر کنید، به خصوص اگر راه حل آسان به نظر برسد. اما، اگر چه پریدن ممکن است به فرزند شما کمک کند که در لحظه کمتر بترسد و احساس بهتری نسبت به شما داشته باشد، در دراز مدت می تواند یادگیری نحوه آرام کردن خود را برای او دشوار تر کند.

 

پلات خاطر نشان می کند: اگر بچه ها این پیام را دریافت کنند که مامان یا بابا همیشه برای انجام دادن آرامش در کنارشان هستند، انگیزه یا فرصت زیادی وجود ندارد که یاد بگیرند چگونه خودشان این کار را انجام دهند.

 

*چگونه می توان کمک کرد

به فرزندتان کمک کنید در مورد چیزی که او را می ترساند صحبت کند. بچه ها ممکن است بدانند از چه چیزی می ترسند، اما همیشه کلماتی برای توضیح ندارند.

پرسیدن سوالات خاص می تواند کمک کننده باشد. به عنوان مثال، اگر کودکی از سگ ها می ترسد، می توانید بگویید: چه چیزی سگ ها را ترسناک می کند؟

 

آیا سگ شما را غافلگیر کرد یا ضربه ای می رساند؟ آیا سگ خاصی وجود دارد که از آن می ترسی؟ هنگامی که درک بهتری نسبت به چیزی که فرزندتان از آن می ترسد به دست آورید، ایده روشن تری در مورد چگونگی کمک به او برای حل آن خواهید داشت.

 

*برخی از ترس های رایج دوران کودکی عبارتند از:

-تنها بودن

-تاریکی

-سگ یا سایر حیوانات بزرگ

-اشکالات

-ارتفاعات

-گرفتن واکسن یا رفتن به دکتر

-صداهای نا آشنا یا بلند

-هیولاهای خیالی

 

ترفند هایی برای مقابله با ترس کودکان

 

*اعتبار سنجی کنید

هنگامی که متوجه شدید علت ترس کودک چیست، به فرزندتان اجازه دهید بداند که شما و او آن را جدی می گیرید. دکتر بوسمن می‌گوید: وقتی کودکی چیزی را ترسناک می‌ گوید، احتمال زیادی وجود دارد که ما به عنوان بزرگسال فکر نکنیم آن چیز ترسناک است. اما ما همیشه می خواهیم با تایید احساسات آن ها شروع کنیم.

 

دکتر بوسمن می‌گوید: هنگامی که به کودک اطمینان لازم را دادید، مهم است که به سرعت ادامه دهید. ما نمی‌ خواهیم به ارائه آرامش در مورد چیز های ترسناک بپردازیم، زیرا حتی آن هم می‌ تواند تقویت‌ کننده باشد و زندگی خود را به خود بگیرد.

 

در عوض، شروع کنید به صحبت در مورد اینکه چگونه با هم کار می کنید تا به او کمک کنید احساس شجاعت بیشتری داشته باشد و به نقطه ای برسد که بتواند خودش ترس را مدیریت کند.

 

*آشنایی با افکار ترسناک کودک

-ایجاد یک طرح

برای تعیین اهداف معقول با فرزندتان کار کنید. به عنوان مثال، اگر او معمولا نیاز دارد که تا زمانی که او به خواب برود با او در اتاق بنشینید، می توانید موافقت کنید که تا پایان هفته سعی کند چراغ را خاموش کند و خودش بخوابد. هنگامی که هدف را تعیین کردید، در مورد مراحلی که برای رسیدن به آن انجام خواهید داد صحبت کنید و صبور باشید.

 

-تشویق کنید و صبور باشید

در نهایت برای رفع افکار ترسناک کودک والدین باید به خاطر داشته باشند که تغییر زمان می برد و ترس یک احساس بسیار قدرتمند است.

 

ثابت قدم بمانید و زحمات فرزندتان را تحسین کنید: به نظر من واقعا شجاعت شما بود که نیم ساعت در اتاقتان ماندید. ببینیم فردا می‌توانیم بیشتر برویم یا نه.

 

اجازه دهید فرزندتان بداند که فکر می‌ کنید می‌ تواند با ترس‌ هایش مقابله کند، حتی اگر هنوز مطمئن نیست. در رابطه با رفع افکار ترسناک کودک گفتن چیز هایی مانند شما خیلی شجاع هستید و یا هر جمله ای به نظرتان مناسب است، می تواند به کودک شما کمک کند تا اعتماد به نفس بیشتری داشته باشد.

 

بچه‌ ها، به‌ویژه بچه‌ های کوچک‌ تر، ممکن است نیاز به چند بار تلاش داشته باشند، بنابراین اگر فرزند تان همچنان بعد از اینکه شما کار شجاعت را شروع کرده‌اید، هنوز از سگ‌ها در خیابان پنهان می‌شود، تسلیم نشوید.

 

-همه ترس ها یکسان نیستند

کمک به کودکان برای یادگیری مدیریت ترس هایی که به طور منظم با آن ها روبرو می شوند، مانند ترس از تاریکی یا ترس از رفتن به پزشک، ضروری است، اما همه ترس ها یکسان ایجاد نمی شوند.

 

ترفند هایی برای مقابله با ترس کودکان

 

دکتر بوسمن می‌گوید: ترس‌ هایی که در زندگی کودک اختلال ایجاد نمی‌ کنند، همیشه نیازی به غلبه بر آن ندارند. به عنوان مثال، اگر کودکی فیلم های ترسناک را دوست ندارد، خوب است.

 

دکتر بوسمن خاطر نشان می کند که این ممکن است در واقع گواهی بر مهارت های او در دفاع از خود باشد. تصمیم گیری هایی مبنی بر این که من این ها را دوست ندارم یا نمی خواهم تماشا کنم، این است که فرزند شما برای نیاز هایش ایستادگی می کند.

 

از سوی دیگر، اگر ترس‌ های کودک شما دائمی، بیش از حد شدید است یا شروع به تداخل در زندگی روزمره او کرده است، ممکن است زمان آن فرا رسیده باشد که به دنبال کمک باشید.

 

*ترس های شدید و خاص که باعث اختلال می شوند

-علائم اضطراب شدید مانند اختلال پانیک

-رفتار اجباری یا مختل کننده

-کناره گیری از فعالیت ها، مدرسه یا خانواده

 

اگر به نظر می رسد ترس های فرزندتان ممکن است چیز جدی تری باشد، قرار ملاقاتی را برای صحبت با یک متخصص بگذارید تا ببینید آیا کمک بیشتری لازم است یا خیر.

 

*اصولی که باید در نظر داشته باشید

-انکار احساسات و افکار باعث از بین رفتن آن ها نمی شود.

-وحشت باعث بدتر شدن آن می شود.

-مقاومت باعث ایجاد پایداری می شود.

-حواس پرتی برای مدتی کمک خواهد کرد.

-افزایش آگاهی ممکن است غیرقابل تصور باشد، اما معنادار است.

-پذیرش سخت اما ضروری است.

-آگاه کردن دیگران می تواند بار را کاهش دهد.

 

ترفند هایی برای مقابله با ترس کودکان

 

*کلام آخر:

در نظر گرفتن موارد گفته شده در ادامه می تواند تاثیر به سزایی در رفع افکار ترسناک کودک به شمار آید.

 

-فرزند شما از چه می ترسد

با شناسایی ترس شروع کنید. به حرف فرزندتان گوش دهید. سؤالات باز بپرسید تا به فرزندتان اجازه دهید به شما بگوید چه چیزی او را هنگام خواب می ترساند. ترس های فرزندتان را مسخره نکنید. آنچه ممکن است برای شما خنده دار یا پیش پا افتاده به نظر برسد برای فرزندتان بسیار واقعی است.

 

از اعتقاد به موجودات تخیلی فرزندتان حمایت نکنید. حتی بیان اینکه شما به نحوی موجود را نابود خواهید کرد، برای فرزندتان تایید می کند که آن موجود وجود دارد. این به جای ایجاد آرامش، زمان خواب را به تاخیر می اندازد.

 

ترفند هایی برای مقابله با ترس کودکان

-امنیت فرزندتان را تضمین کنید

برای رفع افکار ترسناک کودک در ابتدا به به او اطمینان دهید، اما سپس فرزندتان را به تخت خودش بخوابانید، نه تخت شما! در مورد ماندن در رختخواب ملایم و در عین حال محکم رفتار کنید.

 

وقتی فرزندتان صدا می زند، دوباره بپرسید چه مشکلی دارد. سپس به فرزندتان بگویید که همه چیز خوب است، او در امان است، هیچ چیز او را آزار نمی دهد و می تواند تمام شب را در تخت خودش راحت بخوابد.

 

به فرزندتان بگویید که در تخت خودش بماند و همه چیز درست است، در این شرایط به فرزندتان می‌ آموزید که اعتماد کند که تخت او مکانی امن است و او را از ترک اتاق خوابش باز دارد.

 

همچنین اگر نیاز دارید، بهتر است برای ایجاد آرامش به فرزندتان در اتاقش بپیوندید تا اینکه اجازه دهید او اتاق خوابش را ترک کند و در اتاق شما یا اتاق نشیمن به شما بپیوندد.

 

توصیه نمی شود که در اتاق کودک خود بمانید، مگر اینکه کودک شما به شدت ترسیده باشد. گزینه دیگر این است که به فرزندتان بگویید که به او قول می‌ دهید به طور خلاصه به او مراجعه کنید مثلا از ۲ تا ۵ دقیقه شروع کنید، سپس هر ۱۰ دقیقه، سپس هر ۱۵ دقیقه و غیره چک کنید تا زمانی که او خواب است این به کودک اطمینان می دهد که شما برای بررسی حضور خواهید داشت و او تنها نیست.

 

-او را از اتاقش دور نکنید

اگر فرزندتان نیمه شب از خواب بیدار شد، او را در رختخواب خودش نگه دارید. اگر کودک شما نیمه شب از خواب بیدار می شود و می ترسد دوباره بخوابد، به او اطمینان دهید که همه چیز خوب است و اتاق خوابش امن است. اگر فرزندتان به اتاق خواب شما سرگردان شد، او را به رختخواب برگردانید و به او اطمینان دهید که تخت او مکانی امن و راحت است.

-روی تقویت اعتماد به نفس و مهارت های مقابله ای فرزندتان کار کنید

در طول روز، روی فعالیت هایی کار کنید که به ایجاد اعتماد به نفس کمک می کند. به عنوان مثال، از فرزندتان بخواهید در مورد ترس ها و تجربیات خود قبل از خواب صحبت کند.

 

ممکن است بتوانید راه‌ های جایگزین برای پاسخ به این ترس‌ ها یا کنار آمدن با آن ها را مطرح کنید که ممکن است به کودک شما کمک کند تا شب‌ ها کمتر احساس ترس نماید.

 

-برنامه قبل از خواب را شاد و سرگرم کننده نگه دارید

در ۳۰ تا ۶۰ دقیقه قبل از خواب، کودک خود را در معرض فیلم های ترسناک، برنامه های تلویزیونی، داستان های ترسناک قبل از خواب، موسیقی یا ویدیوهای ترسناک یا سایر محرک هایی که ممکن است برای کودک شما ناراحت کننده باشد، قرار ندهید.

 

نور شب و اشیاء امنیتی را مجاز کنید. برای ایجاد راحتی بیشتر و احساس امنیت، همچنین مفید است که به کودک خود اجازه دهید در طول شب با اسباب بازی نرم یا پتوی امنیتی مورد علاقه خود بغل شود.

اگر کودک شما می‌ خواهد چراغ روشن باشد، آن را در کم‌ نور ترین حالت روشن بگذارید یا یک چراغ شب تهیه کنید. همچنین برای رفع افکار ترسناک کودک می توانید در اتاق خواب را نیز باز بگذارید، مشروط بر اینکه کودک بداند ادامه بیرون رفتن قابل قبول نیست.

 

ترفند هایی برای مقابله با ترس کودکان

 

ترفند هایی برای مقابله با ترس کودکان

 

-برنامه های تقویتی و یا پاداش را فراموش نکنید

و در پایان از معرفی روش های رفع افکار ترسناک کودک می تواند شکل یک برنامه استیکر را به خود بگیرد که برای یک غذای مورد علاقه تبدیل شده است.

خوراکی های صبحانه، اسباب بازی های کوچک یا سایر جوایز ویژه برخی از راه های ممکن برای پاداش دادن به کودک شما هستند. از عبارات مثبت استفاده کنید، مانند: شما کار خوبی انجام می دهید که در رختخواب بمانید. فراموش نکنید که به کودک اجازه دهید در طول روز درباره هر ترسی صحبت کند.

 

آ-شنایی با علت افکار ترسناک کودک

 

*چه زمانی باید تماس با پزشک در نظر گرفته شود؟

در شرایطی که ترس و اضطراب کودک شما قبل از خواب ادامه دارد، شدید است یا بدتر می شود. همچنین ترس های کودک شما پس از یک تجربه یا رویداد آسیب زا شروع شده و پس از پایان آن رویداد همچنان ادامه پیدا کرده است.