وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

راهنمای سفر به طوس استان خراسان رضوی

راهنمای سفر به طوس استان خراسان رضوی

راهنمای سفر به طوس استان خراسان رضوی

 

طوس یکی از شهرهای قدیمی ایران واقع در استان خراسان است. این شهر تاریخی به دلیل برخورداری از چندین و چند جاذبه تاریخی و طبیعی یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگری کشور به شمار می‌رود.

 

این شهر در نزدیکی شمال غرب قرار گرفته است. خرید بلیط قطار طوس در فلای‌تودی یکی از روش‌های آسان سفر به این شهر است؛ این قطار باکیفیت در مسیر ریلی مشهد تردد می‌کند.

 

در ادامه این مطلب روش‌های دسترسی، بهترین زمان سفر و همچنین جاذبه‌‌های دیدنی طوس استان خراسان رضوی را بیان کرده‌ایم.

 

راهنمای سفر به طوس استان خراسان رضوی

 

معرفی طوس

طوس شهری باستانی در استان خراسان رضوی و نزدیک به مشهد است. این شهر از زمان هخامنشیان و ایالت پارت‌ها تشکیل شده و اسناد و کتاب‌های قدیمی، آن را شهری پررونق در زمان خود معرفی کرده‌اند.

 

طوس در حوضه دشت کشف‌رود قرار دارد. برخورداری از خاک حاصلخیز و موقعیت جغرافیایی مناسب یکی از دلایل سکونت و رونق این شهر بوده است. طوس از لحاظ ساختاری شهری بسیار شبیه به شهرهای تیسفون و تخت سلیمان است.

 

مردم طوس اکثرا مسلمان و شیعه مذهب هستند و به زبان فارسی و گویش مشهدی صحبت می‌کنند. آرامگاه شاعر گرانقدر فارسی‌زبان ابوالقاسم فردوسی، مهم‌ترین جاذبه گردشگری طوس است. البته این شهر جاذبه‌های دیگری هم دارد که در این راهنمای سفر به طوس تعدادی از آنها را به شما معرفی خواهیم کرد.

 

چگونه به طوس سفر کنیم؟

برای رفتن به طوس باید ابتدا به شهر مشهد بروید؛ سپس با طی کردن 25 کیلومتر از سمت شمال غرب این شهر، به طوس خواهید رسید. برای رفتن از مشهد به طوس وسایل نقلیه شخصی یا عمومی و مسیر جاده‌ای را در اختیار دارید. جهت رفتن به مشهد نیز می‌توانید از مسیرهای جاده‌ای، هوایی و ریلی استفاده کنید.

 

یکی از بهترین روش‌های رفتن به مشهد استفاده از قطار 4 تخته طوس مربوط به شرکت ریلی رجا است. با خرید بلیط قطار طوس می‌‌توانید ابتدا به مشهد و سپس به شهر باستانی طوس بروید. این قطار امکانات متنوعی دارد و در مسیرهای ریلی تهران مشهد و تبریز مشهد تردد می‌کند.

 

بهترین زمان برای سفر به طوس

با توجه به اینکه طوس در استان خراسان رضوی واقع شده و این استان در شمال شرق ایران قرار دارد، پس باید انتظار هوای سرد و خشک را در این منطقه داشته باشید. این شهر در زمستان بسیار سرد است و عموما شاهد بارش‌های برف و باران در فصل‌های دوم سال خواهید بود.

 

فصل تابستان طوس گرم است؛ بنابراین اگر دوست دارید در بهترین زمان به این شهر سفر کنید، فصل‌های بهار و پاییز گزینه‌های بسیار خوبی برای لذت بردن از گشت‌وگذار در این شهر باستانی هستند. در این ایام هوا نه گرم و نه سرد است و برای بازدید از جاهای دیدنی مشهد نیز مناسب است.

 

جاذبه های گردشگری طوس

سابقه‌ سکونت انسان در طوس قدمتی دیرینه دارد؛ برهمین اساس می‌توان این شهر را همچون گنجینه‌ای از تاریخ، فرهنگ، هنر و معماری ایران به جهانیان معرفی کرد. این شهر در سال 1375 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 

طوس مکان‌های جذابی برای بازدید دارد، نزدیکی به شهر مذهبی مشهد نیز گردشگران دیگری را به سمت این شهر روانه می‌کند.

 

مهم‌ترین جاذبه گردشگری طوس، آرامگاه فردوسی است که پس از حرم امام رضا (ع) دومین جایگاه را در جذب گردشگر به استان خراسان دارد.

 

در ادامه با برخی دیگر از جاذبه‌‌های تاریخی و طبیعی طوس که مورد توجه گردشگران ایرانی و خارجی قرار گرفته آشنا خواهید شد.

 

آرامگاه فردوسی؛ جاذبه‌ای برای عاشقان هنر و ادب ایران

یکی از ارزشمندترین جاذبه‌های شهر طوس، آرامگاه فردوسی، شاعر ارزنده ایرانی است که بازدید از آن برای هر ایرانی اصیل و دوستدار فرهنگ و ادب ایران لذت‌بخش خواهد بود.

 

آرامگاه فردوسی در 28 کیلومتری غرب روستای پاژ در شهرستان طوس واقع شده است. بنای این آرامگاه به عنوان یکی از زیباترین مقبره‌های ایران در این روستا خودنمایی می‌کند؛ البته این بنا در طول تاریخ، تغییرات زیادی داشته و طرح‌های متعددی از سوی معماران بزرگ برای طراحی مقبره این شاعر گران‌قدر ارائه شده است.

 

آرامگاه فردوسی در فروردین 1342 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. در ورودی این مکان، استخری به ابعاد 10 در 30 متر وجود دارد که تصویر مقبره را منعکس می‌کند و جذابیت خاصی به این مکان بخشیده است.

 

آرامگاه فردوسی؛ جاذبه‌ای برای عاشقان هنر و ادب ایران

 

بنای هارونیه

بقعه هارونیه یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری طوس است. این بنا در قلب دشت طوس واقع شده است. این بنا را با نام مقبره امام محمد غزالی می‌شناسند و یکی دیگر از مکان‌های تاریخی ثبت شده طوس در فهرست آثار ملی ایران است.

 

بنای بقعه هارونیه به طور کامل از آجر تشکیل شده و هیچ‌نوع تزئینات کاشی‌کاری در آن دیده نمی‌شود. این بنا دارای یک گنبد با دو پوسته است که پوشش خارجی آن را در سال‌های اخیر بازسازی کرده‌اند.

 

داخل گنبد نیز ساده بوده و به جز مقرنس‌کاری‌هایی که به دوره تیموری مرتبط است، تزئینات دیگری ندارد.

 

موزه شهر طوس

 

موزه شهر طوس

شهر طوس جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی متنوعی دارد که در میان آن‌ها موزه طوس از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. نمای بیرونی این موزه با الهام از معماری دوره هخامنشی و همچنین مفاهیم اسطوره‌ای اشعار فردوسی بنا شده است.

 

این موزه 4 بخش دارد که در هر بخش اشیای خاصی نگهداری شده و هر بخش نیز براساس همان اشیاء نام‌گذاری شده است.

 

در سفر به طوس حتما از این موزه بازدید کنید؛ همچنین می‌توانید از غرفه فروش کتاب آن نیز خرید کنید. در این غرفه کتاب، نشریات و محصولات فرهنگی به فروش می‌رسد.

 

آغاز سفر به طوس همراه با فلای تودی

طوس با جاذبه‌های گردشگری تاریخی و فرهنگی یکی از زیباترین شهرهای ایران محسوب می‌شود. سفر به این شهر در فصل‌های بهار و پاییز فرصت دیدن و لذت بردن بیشتر از زیبایی‌های طبیعی را نیز به بازدیدکنندگان می‌دهد.

 

برای رفتن به این شهر باید ابتدا به مشهد بروید و با طی کردن مسافت حدود 30 کیلومتر به طوس خواهید رسید. جهت سفر به مشهد می‌توانید از طریق جاده‌ها، راه هوایی یا ریلی اقدام کنید.

 

قطار طوس یکی از بهترین قطارهای شرکت رجا در مسیرهای تهران مشهد و تبریز مشهد است. می‌توانید بلیط قطار طوس را از سایت فلای تودی تهیه کنید و با خیال راحت عازم سفر به مشهد و سپس شهرستان طوس شوید.

 

فلای تودی به عنوان یک همراه همیشگی در سفر، امکان رزرو آنلاین هتل و اقامتگاه را نیز برای مسافران فراهم کرده است.