وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

انواع روش‌های کاشت نهال زردآلو که شاید ندانید

انواع روش‌های کاشت نهال زردآلو که شاید ندانید

انواع روش‌های کاشت نهال زردآلو که شاید ندانید

 

یکی از انواع درختان میوه که کاشت آن در باغات برای باغداران بسیار به صرفه و سود ده است نهال درخت زردآلو است، باغدارانی که قصد احداث باغ زردآلو داشته باشند به دنبال راهی برای کاشت درخت زردآلو هستند که علاوه بر هزینه ی پایین هر چه سریع­تر به محصول دهی رسیده و بتوانند از سرمایه گذاری خود نتیجه بگیرند، در این خبرنامه شما را با روش­های مختلف و البته ممکن کاشت زردآلو در باغ آشنا می کنیم و به شما می­آموزیم که چه روشی می­تواند برای شما به صرفه­تر باشد.

 

انواع روش‌های کاشت نهال زردآلو که شاید ندانید

 

کاشت بذر زردآلو

یکی از روش­های ساده در کاشت زردآلو استفاده از بذر زردآلو است، شما می­توانید بذر زردآلو از هر رقمی را که مد نظر دارید در باغ بکارید، برای این کار می­توانید چاله­هایی را به فواصل مشخص ایجاد کرده و به طور مستقیم بذر را در زمین اصلی بکارید.

 

راه دیگر این است که در یک خزانه بذر را بکارید و با رشد نهال آن را در زمان مناسب به زمین اصلی انتقال دهید، در روش کاشت زردآلو با بذر معایبی وجو دارد و یکی از مهمترین این معایب این است که به دلیل گرده افشانی زردآلو با ارقام دیگر در باغات مجاور بذر هر رقم ممکن است تمام خصوصیات آن رقم را به طور کامل نشان ندهد و کیفیت میوه ای که انتظار دارید به شما ندهد.

 

عیب دیگر این روش زمان بر بودن آن است، از زمانی که بذر را می­کارید تا زمانی که نهال به اندازه ای رشد می­کند تا بتواند به باردهی برسد ممکن است دست کم پنج سال طول بکشد و این زمان برای باغدارانی که منتظر برگشت هر چه سریع­تر سرمایه ی خود هستند زمانی طاقت فرسا خواهد بود.

 

در آخر عیب دیگر این روش این است که در صورتی که بذر را در زمین اصلی بکارید ممکن است موش­ها و جوندگان بذر را از زمین خارج کنند و شما مجبور به واکاری شوید و یا اینکه ممکن است بذرها همزمان رشد نکرده و در نهایت شما باغی با درختان هم سن و یکسان نخواهید داشت و این نمی­تواند ویژگی یک باغ زردآلو تجاری و به صرفه باشد.

 

لازم به ذکر است که از این روش برای تولید نهال پایه در روش تکثیر پیوندی در نهالستان­های برتر کشور مانند برتر نهال  استفاده می­شود، البته برای اینکه پایه مقاومت کافی در برابر شرایط محیطی و آفات و بیماری­ها داشته باشد از بذر ارقام بومی و محلی برای تکثیر نهال پایه در این نهالستان­ها استفاده می­شود.

 

کاشت بذر زردآلو

 

استفاده از نهال زردآلو برای احداث باغ

یکی از معایبی که در کاشت زردآلو با استفاده از بذر به آن اشاره کردیم عیب طولانی شدن بازدهی زردآلوی کاشته شده بود، این عیب را باغداران می­توانند با کاشت نهال زردآلو برطرف کنند، به گونه ای که آن زمانی را که باید منتظر جوانه زدن و رشد نهال باشند در نهالستان سپری شده و باغداران با خرید نهال زردآلو به میزان زیادی در این زمان صرفه‌جویی خواهند کرد.

 

روش­های تولید نهال زردآلو و به صرفه‌ترین نهال در احداث باغ زردآلو

همانطور که پیش­تر نیز بیان کردیم با کاشت نهال زردآلو می­توانید به میزان زیادی در زمان رسیدن به باردهی درختان در باغ خود صرفه جویی کنید، اما روش­های مختلفی برای تولید نهال زردآلو وجود دارد و زمانی که شما به مراکز فروش نهال زردآلو مراجعه می­کنید اطلاعاتی در مورد نوع نهال به شما داده می­شود، بنابراین ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که چه تفاوتی میان نوع روش تکثیر نهال وجود دارد؟ در ادامه روش­های تکثیر نهال زردآلو و مزیت هر کدام را بررسی می­کنیم.

 

• نهال بذری زردآلو

در برخی از نهالستان­ها با استفاده از بذر نهال تولید می­کنند، این روش تکثیر تنها برای تکثیر ارقام بومی و محلی مورد استفاده قرار گرفته و همانطور که در بخش پیش نیز به آن اشاره کردیم در روش تکثیر بذری به دلیل گرده افشانی ممکن است نهال کاملا شبیه به نهال مادری نباشد.

 

• نهال پیوندی زردآلو

روش دیگری که در تکثیر نهال زردآلو در نهالستان مورد استفاده قرار می­گیرد روش تکثیر پیوندی است، در این روش ارقام حساس اما پر بار مورد استفاده قرار می­گیرد، به این ترتیب که ارقام بومی و مقاوم به عنوان پایه با استفاده از بذر تکثیر شده و زمانی که نهال پایه ی بذری آماده ی پیوند زدن بود ارقام حساس اما پربار روی آن پیوند می­خورد.

 

با این روش تکثیر مقاومت از پایه به پیوندک منتقل شده و باغداران می­توانند ارقام پربار را بدون نگرانی از حساسیت آنها به شرایط آب و هوایی و یا خاک در منطقه ی خود بکارند و بهره ی کافی را از آنها ببرند.

 

با توجه به هزینه­های انجام عمل پیوند در درختان مانند هزینه ی تولید نهال پایه و نهالی که از آن پیوند گرفته می­شود همچنین هزینه ی تایید سلامت نهال پایه و پیوندک قیمت نهال زردآلو که به صورت پیوندی تکثیر پیدا کرده باشد کمی بالاتر است.

 

نکته ی بسیار حائز اهمیت در مورد ارقام پیوندی زردآلو این است که ارقام پیوندی بسیار زود بازده بوده و شما با کاشت این ارقام در سال اول تا نهایتا سوم پس از کاشت نهال شاهد اولین میوه­های زردآلو خواهید بود.

 

روش­های تولید نهال زردآلو و به صرفه‌ترین نهال در احداث باغ زردآلو

 

بهترین نوع نهال زردآلو برای کاشت در نقاط مختلف ایران

با توجه به مطالب عنوان شده دانستید که ارقام پیوندی زردآلو بسیار قابل اطمینان بوده و باغداران می­توانند با خرید این ارقام به باردهی بالا دست پیدا کنند، اما اگر بخواهید بدانید کدام رقم بهترین رقم زردآلو برای کاشت در مناطق مختلف ایران است باید خصوصیات مختلف ارقام مختلف را مورد بررسی قرار دهید.

 

هر رقم برای شرایط خاص آب و هوایی مناسب بوده و شما باید پیش از خرید نهال با دریافت مشاوره از مشاوران راهنما بهترین و مناسب­ترین رقم برای شرایط خاص خاک و آب و هوای منطقه ی خود تهیه کنید تا به این صورت با کمترین هزینه بیشترین دست آورد را از باغ خود داشته باشید.

 

کلام آخر

با توجه به مزایا و معایب هر نوع روش کاشت نهال زردآلو دانستید که ممکن است روش تکثیر و کاشت با استفاده از هسته ی زردآلو در نگاه اول کم هزینه­تر به نظر بیاید اما در نهایت از آنجا که نمی­تواند سود کافی و باردهی بالا عاید شما کند یک روش پر هزینه­تر خواهد بود، شما با صرف همان انرژی و هزینه در خرید کود، سم و آبیاری می­توانید با کاشت ارقام پیوندی زردآلو سود مورد نظر از باغ زردآلو را به دست آورید.

 

تماس با پالیز نهال: 09144501003

تماس با برتر نهال:  09141832393