وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

روش تهیه قنبر پلو شیرازی با فوت کوزه گری

روش تهیه قنبر پلو شیرازی با فوت کوزه گری

روش تهیه قنبر پلو شیرازی با فوت کوزه گری

 

سلام خدمت همراهان همیشگی ایران نازی.امروز با یک غذای خوشمزه و اصیل ایرانی در خدمت شما هستیم،نام این غذا قنبر پلو شیرازی است.

 

این غذای بسیار خوشمزه که وقتی اسم آن برده میشود همه آنرا به شهر شیراز میشناسند، نه تنها در شیراز بلکه در شهر های دیگر هم آن را درست میکنند، پیشنهاد میکنم اگر به شیراز مسافرت کردید حتما آن را امتحان کنید.

 

توجه داشته باشید این دستور مخصوص حدودا 4نفر است.مدت زمان آماده سازی مواد نیم ساعت و زمان مناسب برای پخت تقریبا یک ساعت میباشد.

 

*موادی که برای تهیه این غذا لازم دارید:

برنج ایرانی   2 پیمانه

-گوشت چرخ کرده   300گرم

-پیاز   1عدد بزرگ

-آرد نخودچی   2قاشق غذا خوری

-نمک، فلفل ،زرد چوبه   به مقدار لازم

-کشمش پلویی   50گرم

-مغز گردو   100گرم

-رب انار   2قاشق غذا خوری

روش تهیه قنبر پلو شیرازی با فوت کوزه گری

 

*برای داشتن یک قنبر پلوی عالی و خوشمزه باید مراحل زیر را به ترتیب و با دقت انجام دهید.با ما در ایران ناز همراه باشید.

1-ابتدا نصف پیاز را رنده زده و آب آن را بگیرید، سپس به آن گوشت چرخ کرده را اضافه کنید، پس از آن آرد نخودچی، نمک و زردچوبه را اضافه کنید، همچنین میتوانید کمی پودر سیر و ادویه ی دلخواهتان را هم به آنها اضافه کنید.

 

سپس خوب چنگ بزنید و ورز دهید تا مواد خوب هم را بگیرند و از هم وا نروند، مراقب باشید اگر آب پیاز را نگیرید مواد از هم وا می روند.

 

سپس از مواد به اندازه ی یک بند انگشت برداشته و به صورت قلقلی در اوردید. روغن را در تابه بریزید و بگذارید داغ شود، سپس قلقلی ها را در تابه بیندازید تا سرخ شوند، بهتر است قلقلی ها را تقریبا به یک اندازه درست کنید تا بهتر سرخ شوند،.

 

اگر یکی بزرگ و یکی کوچک باشد در این صورت یکسری از قلقلی ها می سوزند و یکسری دیگر سرخ نمی شوند و همچنین که در غذا ظاهر بهتری هم داشته باشند. مراقب باشید کوفته های قلقلی نسوزند. بهتر است قلقلی ها را زیاد سرخ نکنید، تا در زمان پخت عطر بهتری به غذا بدهند.

 

2-ابتدا پیاز را به صورت نگینی یا خلال خورد کنید، سپس در روغن کمی تفت دهید، پس از تفت دادن مغز گردو را که از قبل خورد کرده اید را به پیازها اضافه کنید.

 

سپس مقداری زرد چوبه و نمک به آنها اضافه کنید و سپس خوب گردو ها را تفت دهید تا بوی خامی آنها گرفته شود، ولی مراقب باشید که آنها نسوزند. خوب که تفت دادید و گردو ها کمی طلایی رنگ شدند، رب انار را به آنها اضافه کنید و خوب تفت دهید تا رب انار غلیظ شود .

 

ولی باید مراقب باشید تا رب انار نسوزد چون باعث تلخی غذا میشود(شما میتوانید در صورت تمایل از شیره ی انگور هم در موادتون استفاده کنید ولی بستگی به سلیقه ی خودتون دارد، زیرا شیره ی انگور ممکن است باعث شیرین تر شدن مواد شما شود که اگر طرفدار طعم شیرین نیستید و طعم ترش و ملی را دوست دارید، بهتر است از شیره ی انگور استفاده نکنید).

 

پس از غلیظ شدن رب انار کشمش پلویی را به آنها اضافه کنید ولی باید مراقب باشید که کشمش ها زیاد روی شعله نباشند، زیرا زود میسوزند، پس باید کشمش ها را در مواد ریخته و سریع شعله ی زیر قابلمه را خاموش کنید. کشمش ها را در مراحل آخر درست کردن به موادتون اضافه کنید تا نسوزند.

 

3-در این مرحله قابلمه را تا نیمه آب کرده و روی گاز قرار دهید و شعله ی زیر گاز را روشن کنید و زمانی که به جوش آمد برنجی را که از قبل خیسانده اید را درون قابلمه بریزید و زمانی که برنج آماده ی آبکش کردن شد آن را آبکش کنید(باید مغز برنج پخته شود، به صورتی که نه مغز آن سفت باشد و نه اینکه به شده باشد).

 

4-بعد از اینکه برنج را آبکش کردید، کف قابلمه را ته دیگ دلخواهتان بچینید، سپس روی آن برنج بریزید (برای ته دیگ شما میتوانید یک کفگیر برنج آبکش کرده را همراه با زعفران دم کرده، تخم مرغ، ماست پرچرب و کمی روغن مایع، مخلوط کنید و این مواد را ته قابلمه پهن کنید).

 

سپس روی آن یک لایه برنج، روی برنج یک لایه از موادی که درست کردید و سپس یک لایه از قلقلی ها و دوباره برنج بریزید و دوباره مواد و کوفته های قلقلی و به همین صورت ادامه دهید تا مواد و کوفته های قلقلی تمام شوند.

 

سپس آب روغنی که از قبل درست کرده اید را روی برنج ریخته و درب آن را ببندید و روی شعله بلند قرار دهید تا حدود سه دقیقه، زمانی که بخار کرد، شعله ی زیر قابلمه را ملایم کنید و بگذارید خوب دم بکشد.

 

شما میتوانید زمانی که خواستید غذا را بکشید، روی آن را با کوفته قلقلی و پیاز سرخ شده تزئین کنید. میتوانید همراه این غذا ترشی یا سالاد شیرازی میل کنید.