وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

روش تهیه نان لوه مازندرانی در منزل

روش تهیه نان لوه مازندرانی در منزل

روش تهیه نان لوه مازندرانی در منزل

 

تنوع نانهای ایرانی بسیار زیاد است و علاوه بر نانهای سنتی کشور که در همه جای کشور شناخته شده است و تهیه می شود برخی از نان های خاص و متعلق به نقاط مختلف کشور نیز وجود دارند که در گذشته در مناطق مختلف کشور از این نانها برای وعده های مختلف غذایی استفاده می شده است و شاید امروز استفاده از این نانها کاهش یافته باشد.

 

اما اکنون بخاطر وجود کرونا هر کس به پختن نان در خانه علاقه پیدا کرده است و بنابراین خوب است با طرز تهیه نانهای نقاط مختلف کشور آشنا شویم.

 

یکی از این نانهای قومیتها نانی است متعلق به خطه شمال کشور که نام آن نان لوه است. در حقیقت نان لوه یک نوع نان حجیم مازندرانی است که در داخل قابلمه پخته می شود و خود لوه در زبان مازندرانی به معنی دیگ و یا تابه است و در حقیقت اسم نان بخاطر روش پخت ان که درتابه می باشد گرفته شده است اگرچه می توان آن را در فر نیز درست کرد و این نان برای کسانیکه فر ندارند انتخاب مناسبی است.

 

*موادی که لازم دارید برای تهیه این نان :

-آرد گندم   یک و نیم پیمانه

-شیر   نصف پیمانه

-روغن مایع   1/8 پیمانه

-شکر   3 قاشق غذاخوری

-خمیر مایه   نصف قاشق چایخوری

-نمک   یک پنس

-وانیل   1/4 قاشق چایخوری

-زرده تخم مرغ   1 عدد

-زعفران دمکرده   1 قاشق غذاخوری

 

روش تهیه نان لوه مازندرانی در منزل

 

*برای داشتن این نان خوشمزه باید مراحل زیر را به ترتیب و با دقت انجام دهید.با ما در ایران ناز همراه باشید.

1-ابتدا و برای شروع کار بایستی خمیر مایه را عمل بیاوریم و برای این منظور 1 قاشق غذاخوری شکر را داخل یک ظرف می ریزیم و به آن نصف پیمانه شیر ولرم را اضافه می کنیم و هم می زنیم تا شکر در شیر حل شود و سپس نصف قاشق چایخوری خمیر مایه را به آنها اضافه می کنیم و در ظرف را می بندیم و 10 دقیقه صبر می کنیم تا خمیر مایه عمل آید و حجمش زیاد شود و حبابدار شود.

 

2-سپس در ادامه 1/8 روغن مایع را دریک ظرف می ریزیم و به آن مابقی شکر و نصف پیمانه شیر و وانیل را اضافه می کنیم و مواد را مخلوط می کنیم و سپس خمیر مایه عمل آمده را به آنها اضافه می کنیم و مواد را خوب مخلوط می کنیم و در آخر آرد و نمک را مخلوط کرده و الک کرده و کم کم به مواد خمیر نان اضافه می کنیم.

 

آرد را خیلی زیاد از حد اضافه نکنید و وقتی خمیر جمع شد خمیر را ورز دهید و آن را جمع کنید تا صاف و یکدست شود و خمیر به دست نچسبد و نرم و لطیف باشد زیرا اگر آرد زیادی اضافه شود خمیر سفت شده و لطیف نخواهد بود.

 

اکنون خمیر نان ما آماده است و روی خمیر را با نایلون می پوشانیم و به خمیر برای مدت 1 ساعت داخل محیط آشپزخانه استراحت می دهیم تا حجم خمیر زیاد شود. برای اینکه بفهمید خمیر عمل آمده باید اگر انگشت خود را داخل خمیر فرو کنید جای آن روی خمیر سریع پر نمی شود.

 

3-سپس بعد از استراحت خمیر را از ظرف در می آوریم و از آن چونه هایی مساوی جدا می کنیم و تعداد و اندازه چونه ها به سلیقه شما بستگی دارد و من 7 تکه از خمیر برداشتم. سپس کف یک قابلمه را با روغن مایع چرب می کنیم و چونه ها را در قابلمه می چینیم و روی آن را با پارچه می پوشانیم و نیم ساعت دیگر به خمیر استراحت می دهیم تا حجیم شود.

 

4-سپس روی نانها را رومالی که با یک عدد زرده تخم مرغ همزده مخلوط شده با 1 قاشق غذاخوری زعفران دمکرده به دست می آید با کمک قلمو می مالیم و سپس قابلمه را دمکنی می گذاریم و آن را روی گاز با شعله پخش کن می گذاریم. زمان پخت تقریبا روی گاز 1 ساعت طول می کشد.

 

سپس برای اینکه روی نان طلایی شود بعد از پختن ان را از قابلمه در می آوریم و چند دقیقه داخل فر می گذاریم و گریل را می زنیم تا روی نان کاملا طلایی و خوش رنگ شود.

 

سپس نان را از فر در آورده و در ظرف مناسبی می چینیم و این نان خوشمزه را برای صبحانه همراه با کره و پنیر و مربا می خوریم.

 

*توجه داشته باشید این دستور مخصوص 8 نفر است.مدت زمان آماده سازی مواد 120 دقیقه و زمان مناسب برای پخت 25 دقیقه است.نوش جااااااااان…