وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

روش تهیه گز آردی درمنزل با ترفند های ساده

روش تهیه گز آردی درمنزل با ترفند های ساده

روش تهیه گز آردی درمنزل با ترفند های ساده

 

خب دوستان و همراهان عزیز ایران نازی همانطور که میدونید انواع و اقسام گز،این شیرینی خوشمزه،مخصوص اصفهان و سوغات این شهر زیباست که عاشقان بسیار دارد.

 

ممکن است همه به گز علاقه داشته باشند ولی دستری به آن برایشان سخت باشد.به همین دلیل امروز در ایران ناز تصمیم داریم روش تهیه این شیرینی عالی و خوشمزه را به شما آموزش دهیم تا در منزل درست کنید و در کناز خانواده لذت ببرید.با ما همراه باشید و اوقات خوشی برای خود رقم بزنید.

 

*موادی که برای تهیه گز آردی لازم دارید:

-شکر   ۱پیمانه

-آب   یک سوم پیمانه

-گلوکز مایع   کمتر از نصف پیمانه

-گلاب   یک سوم پیمانه

-مغز پسته   ۱۰۰گرم

-آرد سفید   به میزان لازم

-سفیده تخم مرغ   ۲ عدد

 

روش تهیه گز آردی درمنزل با ترفند های ساده

 

*برای داشتن یک گز عالی و خوشمزه باید مراحل زیر را به ترتیب و با دقت انجام دهید.

1-ابتدا در مرحله اول شکر و اب و گلاب رو می ریزیم توی ظرف و میذاریم روی حرارت.(ابتدای کار ظرفی رو که انتخاب می کنید برای درست کردن این نوع شیرینی سعی کنید که سایزش بزرگتر باشه که زمان هم زدن مواد کار براتون راحت تر باشه.ترجیحا ظرف مورد نظر قابلمه نباشه به دلیل گودی قابلمه هم زدن مواد براتون مشکل تر میشه).

 

خب وقتی شکر توی اب و گلاب حل شد یه مقدار درجه حرارت رو پایین می بریم و گلوکز مایع رو اضافه می کنیم به موادمون و هم می زنیم.(احتیاجی نداره که این گلوکز رو بخواین از بیرون تهیه کنید،شما می تونید در کوتاه ترین زمان و با کم ترین مواد این گلوکز مایع رو به راحتی توی خونتون اماده کنید و برای شیرینی ها استفاده کنید).

 

خب حالا شربت ما داره به قوام میرسه.برای تست می تونید یه مقدار از شربت رو بردارید و توی ظرف بریزید و اجازه بدید که خنک بشه.بعد از خنک شدن شربت رو با دستمون تست می کنیم و اگر بین انگشتانمون این شربت به صورت نخ کشیده شد یعنی که این شربت به قوام رسیده است.حالا شربت رو از روی حرارت برای چند دقیقه کوتاه میذاریم کنار تا کمی خنک بشه.

2-توی این مدت زمان که شربتمون هنوز داغ هست خیلی سریع دو تا سفیده ی تخم مرغ رو توی ظرفی می ریزیم و سپس با هم زن برقی هم می زنیم تا کاملا فرم بگیره،در حدی که اصلا از ظرف نریزه.(اگه سرعت عملتون پایین هست،تا اماده شدن سفیده حتما شربت رو روی بخار کتری قرار بدید).

 

خب همونطور که می بینید سفیده کاملا فرم گرفته و از ظرف نمی ریزه.توی این فاصله یک یا دو قاشق غذا خوری از شربت داغ رو می ریزیم توی سفیده و کاملا مخلوط می کنیم تا به دمای مورد نظر برسه.بعد سفیده رو اضافه می کنیم به ظرف شربت و میذاریم روی حرارت خیلی کم.خب من ظرف روی روی حرارت گذاشتم و مدام هم می زنم.

 

(حرارت گاز من رو به پایین هست،روی شماره ی ۲ گذاشتم روی گاز برقی،و اگر گازتون شعله ای باشه حتما روی شعله ی سوزنی قرار بدید).

 

به صورت مداوم هم بزنید تا موادتون سفت تر بشه،این سفت تر شدن مواد رو شما از روی هم زدن متوجه می شید.دوره های ظرفتون رو کاملا تمیز کنید تا موادتون با هم دیگه کاملا پخته بشه،این مرحله از هم زدن به حدود ۴۰ دقیقه زمان احتیاج داره.

 

اگه با حوصله و دقت این کار رو انجام بدید بهترین نتیجه رو می گیرید.خب مواد ما سفت تر شده و حالت کش دار داره،به این درصد از غلظت که رسید پسته رو اضافه می کنیم و کم ار از یک دقیقه هم می زنیم و بعد از اون از روی حرارت بر می داریم.

 

روش تهیه گز آردی درمنزل با ترفند های ساده

 

3-خب حالا یک ظرف انتخاب می کنیم برای قالب گرفتن گزمون.حالا ته ظرف رو یک مقدار ارد پاشی می کنیم و مواد گز رو که هنوز گرم هست رو می ریزیم روی ارد و دوباره سطح رویی رو ارد پاشی می کنیم.(شاید برای شما این سوال پیش بیاد که از چه نوع اردی استفاده کنید برای گز آردی؟

 

از ارد شیرینی پزی و یا ارد سه صفر استفاده کنید،اردی که درصد سبوس گیریش خیلی بالا باشه و فقط مناسب شیرینی پزی باشه).همین طوری که در تصویر می بینید سطح رویی گز رو یه مقدار با پشت قاشق صاف می کنیم و به مدت یک ساعت میذاریم توی یخچال.

 

بعد از گذشت یک ساعت گز رو از ظرف جدا می کنیم و روی سطح ارد پاشی شده قرار می دیم و یه مقدار با دستمون بهش فشار وارد می کنیم تا موقع برش زدن اندازه دلخواه رو به ما بده.حالا چاقو رو یه مقدار به ارد اغشته می کنیم و گز رو به سایز دلخواه برش می دیم.

 

شما می تونید این گز رو توی یخچال نگه داری کنید و همین اردی رو که استفاده می کنید کمک می کنه برای نگه داری بیشتر گز.

 

توجه داشته باشید این دستور مخصوص 4 نفر است.مدت زمان آماده سازی مواد حدودا 40 دقیقه و زمان مناسب برای آماده سازی نهایی برای خوردن حدودا یک ساعت است.نو ش جاااااااااااااان…