وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

فرق آزمون Yos و Sat ترکیه در چیست؟

فرق آزمون Yos و Sat ترکیه در چیست؟

فرق آزمون Yos و Sat ترکیه در چیست؟

 

آزمون Yos و Sat ترکیه چه تفاوتی با هم دارند؟ آزمون یوس سخت‌تر است یا آزمون sat؟ برای تحصیل در دانشگاه‌های ترکیه باید در یکی از آزمون‌های ورودی Yos یا Sat شرکت کنید.

 

فرق آزمون Yos و Sat ترکیه در چیست؟

 

برای گرفتن پذیرش تحصیلی ترکیه باید شرایطی را داشته باشید که یکی از آنها کسب حداقل نمره در آزمون‌های ورودی است.

 

آزمون‌های yos و sat مهم‌ترین آزمون‌های ورودی ترکیه برای گرفتن پذیرش تحصیلی دانشگاه‌های این کشور محسوب می‌شوند. در این مطلب قصد داریم تفاوت آزمون Yos و Sat ترکیه را بررسی کنیم.

 

آزمون Yos ترکیه

آزمون yos به عنوان آزمون ملی ترکیه برای ورود به دانشگاه شناخته می‌شود. این آزمون تا سال 2012 میلادی مانند کنکور ایران در یک روز و به صورت سراسری برگزار می‌شد.

 

اما از این سال به بعد، قرار بر این شد که هر دانشگاهی در ترکیه به صورت جداگانه اقدام به برگزاری آزمون یوس کند. در واقع، هر دانشگاهی در ترکیه آزمون yos مخصوص خود را برگزار می‌کند.

 

پس اگر موفق به قبولی در آزمون یوس یک دانشگاه نشوید، این امکان را دارید که در آزمون یوس دانشگاه‌های دیگر ترکیه شرکت کنید.

 

آزمون یوس از دو بخش کلی تشکیل شده است؛ بخش اول شامل سوالات هوش و ریاضیات و بخش دوم شامل سوالات مربوط به زبان ترکی استانبولی.

 

آزمون یوس به طور معمول دارای 80 سوال است ولی ممکن است برخی دانشگاه‌ها تعداد سوالات را کمتر یا بیشتر کنند. زمان این آزمون هم بین 100 تا 120 دقیقه است.

 

بخش دوم آزمون که برای سنجش مهارت زبان ترکی طراحی شده، به صورت کیفی سنجیده می‌شود و معمولا 60 دقیقه زمان دارد.

 

زبان آزمون یوس، ترکی استانبولی است اما برخی دانشگاه‌ها این آزمون را به زبان‌های دیگری مثل انگلیسی هم برگزار می‌کنند.

 

در صورتی که نتوانید حداقل نمره ممکن را در بخش دوم آزمون یعنی مهارت در زبان ترکی کسب کنید، باید قبل از ورود به دانشگاه یک دوره 6 ماهه زبان ترکی را بگذرانید.

 

فرق آزمون Yos و Sat ترکیه در چیست؟

 

آزمون Sat ترکیه

آزمون Sat برخلاف آزمون یوس، یک آزمون بین المللی است که اولین بار در کشور آمریکا برگزار شده است. این آزمون تقریبا در تمام نقاط دنیا اعتبار دارد.

 

برخی از دانشگاه‌های ترکیه، آزمون Sat را به عنوان آزمون ورودی خود در نظر گرفته‌اند. اکثر این دانشگاه‌ها، برنامه‌های تحصیلی خود را به زبان انگلیسی ارائه می‌کنند و دانشگاه‌های سطح بالایی هستند.

 

دقت داشته باشید که آزمون Sat یک آزمون استاندارد بین المللی است و سوالات آن در تمام دنیا یکسان است.

 

بنابراین هر نمره‌ای که در آزمون Sat کسب کنید برای تمام دانشگاه‌هایی که این آزمون را به عنوان آزمون ورودی خود انتخاب کرده‌اند، مورد تایید خواهد بود.

 

آزمون Sat دارای 3 بخش شامل درک مطلب، ریاضی و نگارش یا انشا است:

 

⦁ بخش درک مطلب: 52 سوال و 65 دقیقه زمان

⦁ بخش ریاضی: 58 سوال و 80 دقیقه زمان

⦁ بخش نگارش: 44 سوال و 25 دقیقه زمان

 

بخش نگارش آزمون Sat دارای یک قسمت اختیاری هم هست که فقط چند دانشگاه آن را برای اخذ پذیرش خود در نظر می‌گیرند. در این بخش 50 دقیقه زمان برای نوشتن انشا خواهید داشت.

 

تفاوت آزمون Yos و Sat ترکیه

تا همین جا تا حدودی متوجه تفاوت‌های آزمون یوس و ست شده‌ایم اما در ادامه قصد داریم فرق آزمون Yos و Sat را به صورت دقیق‌تری بررسی کنیم.

 

تفاوت آزمون Yos و Sat از لحاظ برگزارکننده

آزمون یوس به وسیله دانشگاه‌های ترکیه برگزار می‌شود و هر دانشگاهی هم آزمون مخصوص به خود را دارد. آزمون ست یک آزمون استاندارد بین المللی است.

 

تفاوت آزمون Yos و Sat از لحاظ اعتبار بین المللی

آزمون یوس یک آزمون ملی است که نتایج آن صرفا در کشور ترکیه ارزش و اعتبار دارد. اما آزمون SAT به عنوان یک آزمون بین المللی در اکثر کشورهای دنیا از جمله آمریکا، انگلیس و کانادا قابل پذیرش است.

 

بنابراین با کسب نمره مناسب در این آزمون حتی شانس تحصیل در سایر کشورها را نیز خواهید داشت. مدت زمان اعتبار هر دو آزمون هم 2 سال است.

 

تفاوت آزمون Yos و Sat از لحاظ مباحث

هر دو آزمون یوس و ست دارای بخش ریاضیات هستند اما در آزمون یوس سوالات هوش و هندسه هم مطرح می‌شود.

 

ضمنا هر دو آزمون، مهارت‌های زبانی داوطلبان را نیز می‌سنجند اما با این تفاوت که در آزمون یوس مهارت افراد در زبان ترکی سنجیده می‌شود در حالی که آزمون ست به سنجش مهارت در زبان انگلیسی اختصاص دارد.

 

تفاوت آزمون Yos و Sat از لحاظ زبان آزمون

آزمون یوس به طور استاندارد به زبان ترکی استانبولی طراحی می‌شود، اما برخی دانشگاه‌ها این آزمون را به درخواست داوطلبان به زبان‌های دیگری مثل انگلیسی هم برگزار می‌کنند.

 

این در حالیست که آزمون ست فقط به زبان انگلیسی برگزار می‌شود.

 

تفاوت آزمون Yos و Sat از لحاظ هزینه

هزینه آزمون یوس بسته به دانشگاهی که در آزمون آن شرکت می‌کنید متفاوت خواهد بود اما این هزینه حدودا 400 لیر است.

 

هزینه آزمون sat هم بر اساس کشور و موسسه برگزارکننده آزمون متفاوت است. اما این هزینه تقریبا 50 دلار آمریکاست.

 

تفاوت آزمون Yos و Sat از لحاظ مدت اعتبار

با توجه به اینکه مدت زمان اعتبار آزمون یوس و ست 2 سال است، باید حتما قبل از پایان اعتبار آزمون موفق به گرفتن مدرک دیپلم شوید.

 

در غیر این صورت، نتیجه آزمون اعتبار نخواهد داشت و باید مجددا آزمون بدهید.

 

تفاوت آزمون Yos و Sat از لحاظ محل برگزاری

محل برگزاری آزمون یوس به دانشگاه برگزارکننده بستگی دارد. بعضی از دانشگاه‌های ترکیه مثل دانشگاه استانبول و دانشگاه قاضی آنتپ امکان برگزاری آزمون یوس در ایران را نیز فراهم کرده‌اند.

 

اما برای شرکت در آزمون یوس بسیاری از دانشگاه‌های ترکیه باید در شهر مربوط به همان دانشگاه حضور داشته باشید.

 

آزمون SAT نیز با توجه به تحریم بودن ایران توسط آمریکا در کشورمان برگزار نمی‌شود و برای شرکت در آن باید به کشورهای همسایه مثل ترکیه سفر کنید.

 

تفاوت آزمون Yos و Sat از لحاظ تعداد در سال

آزمون یوس فقط یک بار در سال توسط هر دانشگاه برگزار می‌شود. اما آزمون Sat ترکیه 4 بار در سال برگزار می‌شود. تاریخ آزمون یوس توسط دانشگاه‌های ترکیه و تاریخ آزمون ست به وسیله کالج برد تعیین خواهد شد.

 

فرق آزمون Yos و Sat ترکیه در چیست؟

 

در آزمون yos شرکت کنیم یا آزمون sat؟

اینکه در کدام آزمون شرکت کنید در درجه اول به این بستگی دارد که دانشگاه مورد نظرتان برای تحصیل در ترکیه، کدام آزمون را ملاک اخذ پذیرش قرار داده است.

 

بنابراین اگر قصد تحصیل در یک دانشگاه خاص را داشته باشید باید برای آزمون همان دانشگاه آماده شوید و انتخابی نخواهید داشت.

 

اما حالت دیگری هم وجود دارد که بخواهید دانشگاه مورد نظرتان را بر اساس آزمون ورودی آن تعیین کنید. در این صورت باید مزایا و معایب هر دو آزمون یوس و ست را بر اساس شرایط خودتان بررسی کنید و تصمیم بگیرید.

 

به عنوان مثال اگر به زبان انگلیسی مسلط هستید، آزمون SAT ترکیه برای شما بهتر خواهد بود.

 

یا مثلا آزمون یوس توسط دانشگاه‌های بیشتری برگزار می‌شود و اگر در آزمون ورودی یک یا چند دانشگاه قبول نشوید باز هم می‌توانید در آزمون دانشگاه‌های دیگر شرکت کنید.

 

با وجود تفاوت بین آزمون Yos و Sat اما در نهایت برای هر کدام از این آزمون‌ها باید در کلاس‌های آمادگی آزمون شرکت کنید تا بتوانید نمره مناسب را کسب کنید.

 

کارشناسان سایت اعزام دانشجو لتسگویونی به شما کمک خواهند کرد تا دانشگاه مناسب را بر اساس شرایط خودتان انتخاب کنید.