وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

نحوه ساخت مخزن استیل | راهنمای صفر تا صد

نحوه ساخت مخزن استیل | راهنمای صفر تا صد

نحوه ساخت مخزن استیل | راهنمای صفر تا صد

 

مخزن‌ها دارای انواع مختلفی هستند و مخزن استیل از بهترین مخزن‌های مورد استفاده در صنعت به شمار می‌رود.

 

از مزایای مخزن استیل می‌توان به مقاومت بالای آن در برابر زنگ‌زدگی و سایر آسیب‌های موادی اشاره کرد که در داخل آن‌ها نگهداری می‌شود.

 

نوع ورق استیلی که در ساخت مخزن استیل مورد استفاده قرار می‌گیرد، بسته به کاربردی که مخزن استیل دارد، متفاوت است.

 

جهت بررسی و آشنایی بیشتر با انواع مخزن استیل، آگاهی از قیمت و نحوه ساخت مخازن استیل، می توانید به صفحه مخزن استیل نگین طبخ خاورمیانه مراجعه کنید.

 

در ادامه مطلب به توضیحاتی درباره نحوه ساخت مخزن استیل و مراحل آن می‌پردازیم؛ اما قبل از آن لازم است که اطلاعاتی درباره انواع مخزن استیل به صورت خلاصه داشته باشیم. لطفا با ما همراه باشید.

 

نحوه ساخت مخزن استیل | راهنمای صفر تا صد

 

انواع مخزن استیل

مخزن استیل نیز مانند سایر تجهیزات صنعتی با توجه به اینکه برای چه اموری مورد استفاده قرار می‌گیرد، انواع مختلفی دارد.

 

کاربرد مخزن استیل می‌تواند پروسه ساخت مخزن، جنس ورق استیل مخزن و ضخامت آن، نوع اتصالات، نحوه جوشکاری و موارد دیگر را تعیین کند.

 

انواع مخزن پرکاربرد در صنعت به صورت زیر دسته‌بندی می‌شوند:

 

• مخزن تک جداره

• مخزن دو جداره

• سه جداره یا پروسس تانک

 

انواع ورق استیل مورد استفاده در مخزن استیل

 

• ورق 304

• ورق 316 و 316L

• ورق 307

 

ظرفیت انواع مخزن استیل

 

• 1000 لیتری با عدسی حداقل 3 میلی ‌متری (پرکاربردترین مخزن استیل در صنعت)

• 500 تا 10000 لیتری

• 11000 تا 40000 لیتری

• 45000 تا 150000 لیتری

 

مواد تشکیل‌ دهنده مخزن استیل

مخزن استیل از ترکیب فلزات مختلف ساخته می‌شود. نوع فلز به کاررفته و درصد استفاده از آن در ساخت ورق استیل مصرفی تأثیر زیادی در کیفیت آن دارد؛ به عنوان مثال فلز کروم که از فلزات مهم مورد استفاده در ساخت مخزن استیل است، باعث افزایش مقاومت استیل مخزن در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی می‌شود.

 

هرچه این مقاومت در برابر اکسیداسیون و خوردگی بیشتر باشد، مخزن استیل گرانتر خواهد بود. در واقع یکی از مهم‌ترین انتظاراتی که می‌توان از یک مخزن استیل داشت، دوام بالا و عمر طولانی آن است؛ اما این استحکام باید به گونه‌ای ایجاد شود که هزینه اضافی را بر سازندگان مخزن استیل تحمیل نکند.

 

فلزاتی که در ساخت مخزن استیل مورد استفاده قرار می‌گیرند شامل موارد زیر است:

 

• کربن 0.08

• منگنز 0.2

• فسفر 0.45

• سولفور 0.03

• سیلیسیوم 0.1

• کروم 10 الی 20 درصد (بسته به کاربرد و مقاومت مورد نیاز)

• نیکل 8 الی 10.5 درصد (بسته به کاربرد مخزن)

 

مواد تشکیل‌ دهنده مخزن استیل

 

مراحل ساخت مخزن استیل

ساخت مخزن استیل دارای هزینه زیادی است و نیاز به مهندسی و ابزارآلات پیشرفته دارد.

 

این عملیات باید در شرایط ویژه‌ای انجام شود و افرادی که در این زمینه کار می‌کنند باید مهارت لازم و کافی را برای این کار داشته باشند.

 

مراحل تولید و ساخت مخزن استیل به شرح زیر است:

 

مرحله اول: برنامه‌ریزی طرح اولیه

افرادی که برنامه ساخت مخزن استیل را طراحی می‌کنند باید دارای اطلاعات تئوریک مهندسی مکانیک سیالات باشند؛ علاوه بر دانش، داشتن تجربه برای مهندسین از نیازهای اساسی برای طراحی مخزن استیل است.

 

موارد مهمی که در طرح اولیه توسط مهندسین به صورت دقیق تعیین و برنامه‌ریزی می‌شوند شامل:

 

• جنس ورق استیل مورد نیاز مخزن

• ضخامت ورق استیل مورد نیاز مخزن

• نوع جوشکاری مخزن استیل (تیگ، میگ، …)

• ضخامت عدسی‌های مورد نیاز مخزن

• سایز اتصلات

• و …

 

هستند. پس از برنامه‌ریزی و محاسبات دقیق اولیه توسط مهندسین، طرح کلی مخزن استیل ایجاد می‌شود.

 

مرحله دوم: برش ورق استیل

پس از طراحی مخزن استیل مورد نیاز، ورق‌های استیل تعیین‌شده باید توسط دستگاه براکت و گیوتین متناسب با اندازه‌های طرح مورد نظر، با دقت برش بخورند.

 

بعد از برش، ورق‌ها برای شکل‌دهی مناسب وارد دستگاه نورد می‌شوند.

 

برش ورق استیل

 

مرحله سوم: شکل‌‌دهی ورق‌ استیل

ورق استیل برای شکل‌دهی وارد دستگاه نورد می‌شود. دستگاه‌های نورد نقش زیادی در کیفیت مخزن استیل ساخته‌شده دارند و باید به گونه‌ای عملیات نورد را انجام دهند که ضخامت ورق استیل دقیقا منطبق با طرح اولیه باشد؛ در غیر این صورت این امکان وجود دارد که مقاومت مخزن مورد نظر در مقابل موادی که قرار است در داخل آن نگهداری شود کافی نبوده و مخزن دوام و استحکام کافی را نداشته باشد.

 

همین‌طور وجود اعوجاج در بدنه مخزن تأثیر منفی در کیفیت و در نتیجه عملکرد مناسب آن خواهد داشت. ورق استیل پس از خروج از دستگاه نورد، آماده شکل‌دهی مناسب است.

 

مرحله چهارم: مونتاژ مخزن استیل

به موازات برش ورق استیل جداره مخزن و عملیات نورد ورق‌ها، آماده‌سازی عدسی‌های مخزن و درب منهول نیز صورت می‌گیرد. اکنون زمان مونتاژ و جوشکاری قطعات مخزن استیل است.

 

نوع جوش مورد استفاده در ساخت مخزن استیل معمولا جوش آرگون یا دستگاه تیگ است؛ زیرا جوش آرگون حوضچه جوش را ایزوله کرده و تر و تمیز، یکپارچه و بی عیب و نقص است.

 

مزیت دیگری که برای جوش آرگون می‌توان برشمرد این است که این نوع جوشکاری در مخازن استیل با مصارف بهداشتی بالاترین کیفیت را ایجاد می‌کند.

 

بنا به خواست مشتری ممکن است از انواع دیگر جوشکاری نیز استفاده ‌شود؛ اما باید این نکته را در نظر گرفت که جوشکاری‌های دیگر کیفیت جوش آرگون را نخواهند داشت و ممکن است مخزن استیل در آینده با مشکلاتی مواجه شود.

 

مونتاژ مخزن استیل

 

مرحله پنجم: پولیش مخزن استیل

بعد از عملیات مونتاژ مخزن باید ظاهر مناسب، براق و زیبایی را برای مخزن ایجاد کرد تا جوشکاری‌های سطح مخزن استیل هموار شود و مناسب استفاده در محیط‌های مدرن باشد.

 

اگر مخزن استیل برای صنایع غذایی و دارویی ساخته شده باشد، باید پولیش‌های تخصصی‌تر و دقیق‌تری در مقیاس میکروسکوپی روی آن صورت بگیرد که به هزینه بیشتری نیاز دارد.

 

مرحله آخر: کنترل کیفیت مخزن استیل

عملیاتی که در انتهای ساخت و مونتاژ هر تجهیزاتی صورت می‌گیرد، کنترل کیفیت آن است که این کار در هر کارخانه‌ای متناسب با استانداردهای آن کارخانه صورت می‌گیرد.

 

در مورد مخزن استیل هم کنترل کیفیت آن از ضروریات است که باید به دقت و توسط افراد حرفه‌ای صورت بگیرد. تمامی نکات مهم مانند پولیش صحیح، عدم وجود سوراخ در بدنه و … باید توسط تکنسین‌های با تجربه صورت بگیرد.

 

این کار همراه با استفاده از دستگاه‌هایی برای تست مخزن صورت می‌گیرد. در تست مخزن استیل فشارهای مختلفی به مخزن اعمال می‌شود تا توان و استحکام مخزن مطابق با استاندارد طرح اولیه سنجیده شود.

 

پس از عبور مخزن استیل از این مرحله، مخزن آماده است و به مشتری تحویل داده می‌شود.

 

نکات مهم در مورد نحوه ساخت مخزن استیل و کیفیت آن

عوامل مختلفی از جمله مراحل ساخت مخزن استیل، مواد تشکیل‌دهنده ورق مخزن، ضخامت ورق، وارداتی‌بودن ورق استیل، نوع اتصالات و جوش مورد استفاده در مونتاژ مخزن استیل، سایز مخزن استیل و ویژگی‌های سفارشی مشتری در کیفیت و در نتیجه قیمت مخزن استیل تأثیر دارند.

 

این موارد که مخزن بر اساس آن‌ها طراحی و ساخته شده، همگی در شناسنامه مخزن استیل نوشته شده و موجودند.

 

نکته مهم این است که مشخصات فنی و کیفیت بالای مخزن مهم‌تر از قیمت آن است و استفاده از مخازن با کیفیت پایین‌تر به احتمال زیاد در آینده باعث ایجاد خسارات جبران‌ناپذیر خواهد شد.

 

نگین طبخ خاورمیانه به عنوان مجری برتر انواع مخازن استیل و پیشرو در تجهیزات آشپزخانه صنعتی، مخازن استیل با استانداردهای روز جهانی تولید و عرضه می کند. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید به آدرس اینترنتی negin-tabkh.com مراجعه کنید.

 

جمع‌بندی

در عملیات ساخت مخازن استیل باید استانداردهایی را رعایت کرد که بسته به کاربرد و سفارش مشتری، این استانداردها ممکن است متفاوت باشد.

 

سایز مخزن، کاربرد آن و کیفیت مورد نظر مسائلی هستند که مراحل ساخت مخزن را تعیین می‌کنند. به طور کلی ساخت مخزن استیل دارای یک سری مراحل است که از مهم‌ترین آن‌ها طراحی و برنامه‌ریزی اولیه مخزن است.

 

برای داشتن یک نتیجه باکیفیت تمامی افراد، از طراحان گرفته تا مونتاژکاران و تکنسین‌های کنترل کیفی باید تخصص و تجربه کافی را در انجام امور مربوطه داشته باشند.