وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

مطالب جالب و خواندنی درباره زندگی حشرات

مطالب جالب و خواندنی درباره زندگی حشرات

مطالب جالب و خواندنی درباره زندگی حشرات

 

همان طور که میدانید به طور کلی حشرات جزء مهمی از سیاره زمین و چرخه زیستی محسوب می شود به گونه ای که اگر تباشند مشکلات زیادی در این چرخه رخ خواهد کرد. در واقع حشرات بیهوده خلق نشده اند و اگر کمی با دقت تر به محیط اطراف و دانستنی های علمی نگاه کنید متوجه می شوید که حشرات بسیار مفید هم هستند.

 

*دانستنی ها و نکات علمی درباره حشرات

بهتر است بدانید که در واقع حشرات در سراسر جهان منفور به شمار آمده و کسی تاکنون جز آزار و اذیتشان چیزی از آن ها ندیده است.

 

در واقع این حشرات مزاحم که همراه خود بیماری های زیادی هم منتقل می کنند معمولا از طریق خوردن خون هر موجودی مانند انسان زندگی خواهند کرد.

 

البته اگر از دیدگاه خود حشرات به آن ها نگاه کنید متوجه حقایق و مزیت های این حشره نیز خواهید شد. در ادامه ایران ناز سعی داریم تا به بیان برخی از خصوصیات و دانستنی های علمی حشرات بپردازیم:

 

مطالب جالب و خواندنی درباره زندگی حشرات

*بعضی از زنبور ها کرم حشره را به زامبی تبدیل می کنند

نوعی از زنبور ها که به زنبور وودو هم معروف هستند یک کرم حشره را در در لحظه با حدود ۸۰ تخم باردار می کنند. زمانی که لارو های زنبور درون بدن کره حشره از تخم ها خارج می شود از مایعات بدن کرم حشره تغذیه خواهد کرد.

 

از این طریق کرم حشره به نوعی تبدیل به زامبی می شود. به صراحت می توان گفت لارو های زنبور زمانی که رشد می کنند برای اینکه به یک شاخه بچسبند و دور خود پیله ای بسازند به تدریج اقدام به خروج از کره حشره خواهند کرد.

 

در اغلب اوقات کرم حشره بدن خود را روی پیله خم می کند تا مانند یک بادیگارد از آن محافظت نماید. از این طریق هر موجودی که بخواهد به پیله ها نزدیک شود کرم به صورت وحشیانه به آن حمله کرده تا باعث ترس و وحشت آن شود.

توجه داشته باشید زمانی که زنبور ها از پیله خارج می شوند به گونه ای دوران حفاظت وفادارانه کرم حشره به پایان می رسد و خیلی زود از بین خواهد رفت.

 

*حشرات از استفراغ خود تغذیه می کنند

به طور کلی مگس ها دهانی برای گاز زدن یا جویدن ندارند و به همین خاطر از پاهای خود برای چشیدن مواد استفاده می کنند. در این روند اگر مزه موادی را بپسندند روی آن استفراغ خواهند کرد.

 

از آنجایی که استفراغ مگس دارای آنزیم های گوارشی است می تواند به تجزیه مواد غذایی نیز کمک نماید. در ادامه زبان اسفنج مانند خود را درون استفراغ شان فرو کرده و مواد مغذی مورد نیاز را دریافت خواهند کرد.

 

مطالب جالب و خواندنی درباره زندگی حشرات

*مورچه های انتحاری

گونه ای از مورچه ها که امروزه با نام مورچه های انتحاری نیز شناخته می شوند جان خود را فدای حفاظت از کلونی می کنند. زمانی که موجودی به کلونی حمله می کند آن ها پوست خود را می شکافند و از این طریق دشمنان درون ماده چسبناک و لزجی که از بدن مورچه ها خارج می شود گرفتار خواهند شد. این ماده چسبناک جان متجاوز را می گیرد و یا از حمله بیشتر آن جلوگیری خواهد کرد.

 

*دو ملکه زنبور در یک کندو نمی گنجد

جالب است بدانید اگر درون کندویی بیشتر از یک زنبور عسل ملکه وجود داشته باشد به تدریج فرآیندی اتفاق می افتد که عمدتا آن را تنوره کشیدن می خوانند. برای مثال ملکه ها با تنوره کشیدن (همان صدای خاص که ملکه ها از تولید می کنند) به کلونی ها علامت آمادگی می دهد تا برای به چنگ آوردن مقام ملکه حکمران تا سر حد مرگ بجنگد.

 

به طور کلی این صداها وقتی ملکه درون لانه باشد مشابه کواک کواک و وقتی بیرون باشند مشابه صدای منقطع شیپور خواهد بود.

 

همچنین ملکه های زنبور از این صدا برای به صف کردن زنبور های کارگر در جنگ ها نیز استفاده می کنند. جنگ میان ملکه طبق معمول با نیش زدن انقدر ادامه پیدا می کند تا بالاخره یکی از آن ها بمیرد.

*آخوندک ها هنگام جفت گیری، جفت خود را می خورند

جالب است بدانید پس از ساعت ها جفت گیری آخوندک های نر و ماده، آخوندک ماده با صبوری منتظر فرصت مناسب می ماند تا بالاخره سر جفتش را ببلعد. زمانی که آخوندک نر نفس های آخر را می کشد اسپرم بیشتری وارد بدن آخوندک می کند.

 

آخوندک ماده پس از خوردن سر آخوندک نر به سراغ باقی لاشه ی آن می رود تا خود را برای حدود ۲۰۰ تخمی که می گذارد تغذیه نماید.

 

*سوسک ها می توانند تا یک هفته بدون سر زنده بمانند.

به طور کلی سوسک ها توانایی این دارند تا از طریق مجراهای کوچک درون اجزای بدنشان تنفس کنند. این حشرات پس از کنده شدن سرشان می توانند تا مدتی زنده بمانند چون بر خلاف انسان ها تنفسشان تحت تاثیر مغزشان نیست و اکسیژن توسط خون به سراسر بدن منتقل نمی شود.

 

در واقع مجراهای تنفس سوسک اکسیژن دریافتی از هوا را از طریق لوله های ریز نای به بافت های بدن انتقال می دهد و از آنجایی که برای غذا خوردن نیازی به سر ندارند در نهایت از طریق گرسنگی تلف خواهند شد.

 

*زنبور های سرخ غول آسای آسیایی می توانند گوشت بدن انسان را سوراخ کنند

به صراحت می توان گفت که این حشرات بزرگ ترین گونه زنبور های سرخ در دنیا محسوب می شوند. اندازه آن ها حدود ۵.۵ سانتی متر و با سرعت ۴۰ کیلومتر در ساعت پرواز می کنند.

 

جالب است بدانید نیش این زنبورها پوست را ذوب کرده و به سیستم عصبی بدن حمله می کند. این حشرات معمولا در مناطق گرمسیری و معتدل آسیای شرقی زندگی خواهند کرد.

 

*جیرجیرک ها صدا را با پاهای خود می شنوند

از آنجایی که گوش های جیرجیرک روی پاهای جلویی شان یعنی در زیر زانو واقع شده و منافذ پاها به حفره هایی می رسد که سر دیگرشان در آن سوی بدن جیرجیرک است. به همین خاطر صداها از تمام بدن شان عبور خواهد کرد و همین مسئله می تواند به حشره در جهت شنیدن صدا کمک زیادی بکند.

 

*شته ها معمولا باردار به دنیا می آیند

در واقع نیمف ها نوزادان شته هستند که بر خلاف بسیاری از حشرات دیگر به صورت زنده از بدن مادر خود و همگی به صورت حشرات ماده بارداری متولد می شوند زیرا برای تولید مثل نیازی به حشره نر ندارند. نوزادان معمولا پس از گذشت ده روز متولد خواهند شد.

*پروانه ها از کیلومتر ها دورتر بوی جنس مخالف را تشخیص می دهند

یکی از دانستنی های علمی در مورد حشرات این است که آن ها با تولید سیگنال های شیمیایی مانند فرومون ها یا همان مواد شیمیایی که از بدن خارج می شوند و در جذب جنس مخالف موثر است به تدریج جفت های احتمالی خود را اغما خواهد کرد. بسیاری از پروانه های نر قادر هستند تا عده ای فرومون های ماده را از ۱۶ کیلومتری تشخیص بدهند.

 

همچنین پروانه های نر وقتی به دنبال جفتی برای خود هستند سعی دارند تا با خوش بینی تمام هر چیز کوچک و متحرکی از برگ ها گرفته تا زنبورها را دنبال کنند. زمانی که به جنس مخالف نزدیک تر می شوند با محاسبه رنگ ها، فرومون ها و رفتارف مناسب بودن جفتی که پیدا کرده اند را بررسی خواهند کرد.

 

مطالب جالب و خواندنی درباره زندگی حشرات

 

*ماهیچه های بدن کرم حشره بیشتر از ماهیچه ها انسان است

همانطور که می دانید بدن یک انسان بیش از ۶۵۰ ماهیچه اسکلتی دارد و بر اساس نحوه شمارش ماهیچه های مرکب این شماره به ۸۴۰ نیز خواهد رسید اما بسیاری از کرم های حشره ای چهار هزار ماهیچه دارند که حدود ۲۴۸ تای آن ها تنها در سرشان واقع شده است.

 

به صراحت می توان گفت که این حشرات به ماهیچه های زیادی نیاز دارند تا خون از بخش های پشتی بدنشان به بخش های جلویی برسد و از این طریق در سراسر بدن جریان یابد.