وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

گفتگو با سلمان‌خان، بازیگر مشهور سینمای هند

گفتگو با سلمان‌خان، بازیگر مشهور سینمای هند
«دابانگ»  فیلم جدید سلمان‌خان، بازیگر سرشناس سینمای هند كه همزمان با عید فطر روی پرده سینماهای این كشور آسیایی رفت، بلافاصله تبدیل به یك كار پرفروش شد. تحلیلگران اقتصادی سینما می‌گویند این درام دلهره‌آور یكی از پرفروش‌ترین فیلم‌های كل تاریخ سینمای هند خواهد شد. بعد از درام تاریخی ناموفق «ویر»  این بازیگر در اوایل فصل تابستان، دابانگ به صورت همزمان باعث خشنودی صنعت سینمای هند و سلمان‌خان شده است.
 
این خان مطرح بالیوود – كه در كنار عامرخان و شاهرخ‌ خان 3 خان بزرگ سینمای هند لقب گرفته‌اند – در فیلم جدید خود در نقش یك پلیس فاسد ظاهر می‌شود كه در ایالت پرسروصدای اوتارپرادش زندگی و كار می‌كند. او بتدریج و تحت تاثیر یكی از كاراكترهای مهم و مثبت قصه، تغییر روحیه می‌دهد و تبدیل به آدمی مثبت می‌شود. وی كه در شرایط جدید قصد مبارزه با فساد موجود در دنیای سیاست و پلیس را دارد، خیلی زود متوجه‌ می‌شود كه این مبارزه، كار چندان ساده‌ای هم نیست.

بازی در یك نقش منفی چگونه بود؟ نگران نبودید بازی در چنین نقشی به محبوبیت شما لطمه وارد كند؟
یك بازیگر باید در نقش‌های متفاوت بازی كند تا بتواند در دنیای شلوغ امروز به حیات خود ادامه دهد. اگر به چند كار قبلی من در یك سال اخیر نگاه كنید، می‌بینید كه نقش‌های تكراری‌ام، در فیلم‌هایی مثل رویاهای لندنی و آقا و خانم كانا با استقبال تماشاگران روبه‌رو نشد. این مساله نشان می‌دهد كه برای موفقیت باید متفاوت بود و در نقش‌ها و سوژه‌های تازه بازی كرد. كاراكتر من در دابانگ متفاوت از شخصیت‌ها و نقش‌هایی است كه قبل از این بازی كرده‌ام و من این تفاوت را دوست دارم.

بازی در این فیلم را چرا قبول كردید؟ به همین دلیل كه یك كاراكتر منفی بود؟
نه فقط به همین دلیل، هرچند مهم‌ترین دلیل همین است! فیلمنامه قصه خوبی داشت و شخصیت‌پردازی‌های آن مقبول بود. در عین حال، كارگردان فیلم آبیناو كاشیاپ (كه با این فیلم اولین كار سینمایی‌اش در مقام كارگردان ارائه كرد) آدم نوجو و خوش‌فكری است. مجموع این عوامل وسوسه بازی در آن را تشدید می‌كرد.

تهیه‌كننده فیلم برادر خود شما اربازخان است. آیا هنگام ساخت فیلم در كار فیلمساز دخالتی هم داشتید و در مورد نقشتان اعمال نفوذ هم می‌كردید؟
خیر. من یك بازیگرم و نباید در كار فیلمساز مداخله كنم. وقتی فیلمی بازی می‌كنم – چه تهیه‌كننده آن یك غریبه باشد و چه برادرم – خودم را موظف به اجرای كارهایی می‌دانم كه كارگردان از من می‌خواهد. معمولا قبل از شروع كار، یك سری بحث و جدل با كارگردان‌هایم دارم تا بتوانم نقشم را جلوی دوربین بهتر بازی كنم. در دابانگ به دلیل آن كه نقش مشكل و متفاوتی داشتم، اهمیت حضور كارگردان بیشتر از همیشه احساس می‌شد. آبیناو كاشیاپ این كاراكتر را بخوبی برایم شكافت و توضیح داد كه چگونه باید نقشم را بازی كنم. بدون كمك او مطمئن باشید نمی‌توانستم نقشم را بدرستی ایفا كنم.

دابانگ یك افتتاحیه عالی و خیره‌كننده داشت. از این نكته خوشحالید؟
چه كسی از موفقیت بدش می‌آید؟ خوشحالم كه تماشاگران از فیلم استقبال كردند و برای این خوشحالی دلایل زیادی وجود دارد. بعد از شكست سخت تجاری «ویر» خیلی ناراحت بودم. این درام تاریخی را خیلی دوست دارم، ولی شكست تجاری آن نشان داد كه قبل از علایقم، باید به این نكته توجه داشته باشم كه تماشاگران چه می‌خواهند. یك خوشحالی دیگر در این است كه دابانگ یك محصول خانگی است و موفقیت مالی آن به نفع جمع خانواده‌هاست. قبل از نمایش عمومی فیلم، بسیاری از تحلیلگران اقتصادی سینما نسبت به استقبال بالای تماشاگران از آن، مطالب زیادی نوشتند. ولی همه ما زمانی كه دابانگ اكران عمومی شد بشدت هیجان‌زده و نگران بودیم.

در آینده باز هم در نقش‌های منفی و متفاوت بازی خواهید كرد؟
دوست دارم متفاوت باشم. ولی همه چیز بستگی به فیلمنامه‌هایی دارد كه پیشنهاد می‌شود. من نمی‌توانم در فیلم‌های متفاوتی كه به من پیشنهاد نمی‌شوند بازی كنم. ولی از هر طرح و فیلمنامه‌ای كه متفاوت باشد استقبال می‌كنم و امیدوارم كه در آینده در تعداد بیشتری كار متفاوت حضور داشته باشم.

شما كه فیلمنامه «ویر» را نوشتید، قصد ندارید در آینده باز هم به كار فیلمنامه‌نویسی بپردازید؟
فیلمنامه‌نویسی را خیلی دوست دارم ولی «ویر» برایم یك تجربه تلخ بود. احساس شخصی خودم این است كه یك جای كار غلط بوده است. تا زمانی كه متوجه اشتباهاتم در كار نگارش «ویر» نشوم، دوباره دست به قلم نمی‌برم.

ولی فكر نمی‌كنید نگارش فیلمنامه می‌تواند كمك كند تا شخصیت‌های متفاوت را برای خودتان خلق كنید؟
خلق یك كاراكتر متفاوت در شرایطی كه آن فیلم در نمایش عمومی با شكست تجاری روبه‌رو می‌شود، چه فایده‌ای دارد؟ متفاوت بودن زمانی خوب و جذاب است كه با استقبال تماشاگران همراه باشد. زمانی دست به نوشتن و خلق یك كاراكتر متفاوت برای خودم در یك فیلمنامه می‌زنم كه مطمئن باشم تماشاگران معمولی از آن استقبال خوبی می‌كنند.

قرار بود كه «ویر» را خود شما كارگردانی كنید، چرا این كار را نكردید؟
همیشه دلم می‌خواست فیلمی را كارگردانی كنم و این آرزوی دیرینه‌ام است. ولی بعضی وقت‌ها بهتر است كه آدم بعضی از رویاهایش را عملی نكند. با آن كه كارگردانی را خیلی دوست دارم، ولی بازیگری را بیشتر می‌پسندم و در حال حاضر خیلی خوب دارم این كار را انجام می‌دهم. وقتی قرار شد «ویر» ساخته شود، هنوز در فكر كارگردانی آن بودم، ولی احساس كردم نمی‌توانم به طور همزمان به 2 كار بازیگری و فیلمسازی بپردازم. به همین دلیل آنیل شارما كه یك دوست قدیمی‌ام است، كارگردانی آن را به عهده گرفت.

عامرخان رقیب شما یك فیلم ساخته كه بسیار موفق هم بوده است و شما هنوز پشت دوربین قرار نگرفته‌اید!
خب، شاهرخ‌خان هم هنوز فیلمی را كارگردانی نكرده است و همین طور آمیتاب باچان! دلیل ندارد كه وقتی یك بازیگر معروف كاری را انجام داد، بقیه هم بلافاصله پشت سر او راه بیفتند. البته علاقه به فیلمسازی چیزی نیست كه در چند سال اخیر سراغم آمده باشد. خیلی قبل از این‌كه عامرخان «ستاره‌ها روی زمین» را بسازد، من در فكر كارگردانی بودم. احساس می‌كنم هر زمانی كه وقت آن برسد، این اتفاق می‌افتد و ضرورتی ندارد كه بخواهم عجله كنم.

آیا هنوز هم پس از گذشت سال‌ها از حضورتان در سینما، وقتی قرار است فیلم تازه‌ای از شما اكران عمومی‌ شود، هیجان و عصبیت دارید؟
خیر، من همیشه عصبی و هیجان‌زده هستم! (می‌خندد) می‌دانید، من هیچ انتظاری از فیلم‌هایم ندارم. وقتی در حال بازی در فیلمی هستم، تلاشم را می‌كنم تا بهترین كارم را ارائه دهم. بعد از آن، همه چیز به ذوق و علاقه تماشاچی بستگی دارد و امور را به دست آنها می‌سپارم. آنها هستند كه باید تصمیم بگیرند كه این فیلم را دوست داشته باشند یا خیر. اگر واكنش تماشاچی مثبت باشد فیلم تبدیل به یك كار پرفروش می‌شود.

بتازگی كار مجری‌گری یك برنامه تلویزیونی را قبول كردید. معنی‌اش این است كه فعالیت سینمایی خود را كم می‌كنید؟
خیر. یعنی این كه با تلویزیون هم همكاری می‌كنم! من یك بازیگرم و سینما انتخاب اول و اصلی‌ام است، به همین دلیل بازیگر بودن است كه می‌توانم مجری یك تلویزیونی بشوم. حضورم در تلویزیون لطمه‌ای به فعالیت‌های سینمایی‌ام نخواهد زد.

بعد از آمیتاب باچان و شاهرخ‌خان، سومین ستاره سینما هستید كه مجری یك برنامه تلویزیونی می‌شوید. آیا این معنی شروع یك رقابت تازه است؟
خیر، این رقابت نیست، همكاری است. هریك از ما 3 نفر سبك و روش‌های متفاوت كاری دارد و هر كس كار خودش را می‌كند. در عین حال، مقایسه كردن من با آمیتاب باچان كاملا غیرعادی است. او یك چهره بزرگ است و درست نیست كه گفته شود من قصد رقابت با او را دارم.

فیلم جدید چه دارید؟
این روزها مشغول بازی در «فالتو» هستم كه یك فیلم پرهزینه است. آمیتاب باچان، آكشی كومار، آبیشك باچان، كارینا كاپور و سوشمیتاس هم در این درام خانوادگی – اجتماعی بازی دارند. نكته جالب درباره «فالتو» این است كه با وجود تعداد زیاد كاراكترهای آن، تمام این شخصیت‌ها فرصت كافی برای حضور روی پرده سینما را دارند در یك كلام، نمی‌توان گفت كدامیك از آنها نقش اصلی فیلم را به عهده دارد.

گفته می‌شود یكی از فیلم‌های بعدی شما در مقام بازیگر «تام و جری» نام دارد، درباره آن هم صحبت می‌كنید؟
بلافاصله پس از شنیدن این نام، به یاد آن دو شخصیت كارتونی كلاسیك موش و گربه و نبرد آنها با هم می‌افتید اما فعلا قرار نیست اطلاعاتی درباره «تام و جری» كه من در آن بازی می‌كنم به رسانه‌های گروهی ارائه شود.