وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

خواص پسته

خواص‌خوراکی‌ها- صدف كوه كن:
پسته درخت دوپایه‌ای است كه ارتفاع آن به حدود 5 متر می‌رسد و به حالت خودرو در ایران و افغانستان می‌روید.
درخت پسته معمولی و یا پسته ایرانی پیستاكیاورا(Pistacia vera) به شكل جنگل های انبوه در شمال شرقی ایران دیده می شود، لذا می توان گفت كه اصل این نوع پسته از ایران است و درخت پسته از ایران به سایر نقاط خصوصاً به سواحل دریای مدیترانه (جنوب اروپا و شمال آفریقا) رفته است.

پسته در اروپا بسیار گران است و كمتر شناخته شده است، البته یكی از طرفداران پر و پا قرص پسته را در رم شناخته اند، چنانچه نوشته اند قیصر ویتی لیوس كه از پرخورهای روزگار بود روزانه مبالغ هنگفتی صرف خرید پسته می كرد. او به قدری پسته را دوست داشت كه پس از خوردن غذاهایی چون زبان بلبل، مغز طاووس، جگر طوطی و خوراكی های لذیذ دیگر، دهان خود را پر از پسته می كرد و آن را با ولع می خورد!

مغز پسته از نظر طب قدیم ایران گرم و خشك است و برای افراد گرم مزاج مناسب نیست.

پسته بسیار مقوی است و حاوی ویتامین های ب ،۱ ب 3، ویتامین E بوده و املاح مغذی شامل آهن، پتاسیم، فسفر و كلسیم را داراست.مغز پسته به دلیل دارا بودن آهن، خون ساز است و معمولاً به افرادی كه از كم خونی فقر آهن رنج می برند، مصرف آن توصیه می شود.

همچنین آن را تقویت كننده نیروی جسمی می دانند. از دیگر خواص پسته می توان به وجود كوآنزیم كیو۱۰(10Q) اشاره كرد كه انواعی از آنتی اكسیدان است و در پیشگیری از بیماریهای قلبی، نافع است.

پسته قادر به برطرف كردن اسهال معمولی و اسهال خونی است و چون حاوی مواد مغذی مناسب به همراه ویتامین ها بوده و كالری بالایی دارد ، مصرف آن به ورزشكاران، دانش آموزان، نوجوانان به خصوص در سنین رشد و به زنان باردار و شیرده توصیه می شود.

پوست سبز پسته تازه نیز خواص متفاوتی داراست. در برخی منابع آن را درمان مناسبی برای رفع بوی بد دهان ذكر می كنند و جویدن آن را برای التیام زخم های داخل دهان مناسب دانسته و برای استحكام لثه ها، مالیدن آن را بر روی لثه سودمند ذكر می كنند.

دم كرده پوست سبز پسته حالت دل به هم خوردگی و استفراغ را از بین می برد. برای رفع سكسكه پوست سبز پسته را دم كنید و یك فنجان از آن بنویشید. مغز پسته حاوی اسیدهای چرب مفید بوده، اما مصرف آن به افرادی كه میزان تری گلیسرید خون بالایی دارند، توصیه نمی شود، همچنین به دلیل هضم دشوار آن برای معده مناسب نیست.

برخی از افراد معتقدند كه مصرف زیاد پسته، باعث كثیف شدن خون می شود كه این به دلیل بالا رفتن ازت در خون است و اشخاصی كه دچار ضعف و نارسایی كبد هستند و مبتلایان به بیماریهای نقرس و دیابت و ناراحتی كلیه، باید از خوردن پسته خودداری كنند.

 

پایگاه فرهنگی هنری ایران ناز