وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

سه اشتباه بزرگ والدین و تاثیر آن بر روحیه کودک

سه اشتباه بزرگ والدین و تاثیر آن بر روحیه کودک
وقتی رفتار زشتی از فرزندتان سر می‌زند بی‌هیچ شك اولین سوالی كه برایتان مطرح می‌شود این است كه فرزندم این را از كجا یاد گرفته است؟

غافل از آن‌كه كودكان لوح‌های سفیدی هستند در دستان ما والدین و این ما هستیم كه با رفتار و تربیت خود شخصیت آنها را شكل می‌دهیم، از این‌رو در برخورد با ناهنجاری‌های رفتاری كودكان اولین سوال باید این باشد كه كجای رفتار ما اشتباه بوده كه كودكمان از آن الگوبرداری كرده است؟

لوس كردن كودكان
تعداد كودكانی كه به سبب تربیت غلط والدین آنچنان بدرفتار شده‌اند كه خودخواهی و خودرایی را از همین سنین براحتی می‌توان در آنها دید، این روزها كم نیست.

در مهمانی‌ها و مجالس این دسته از كودكان راحت قابل شناسایی‌اند و این موضوع حتی والدینشان را نیز بسیار آزار می‌دهد اما لوس تربیت شدن كودكان پدیده‌ای است كه معمولا در سنین بالاتر براحتی قابل رفع نیست و برخی اوقات این خصیصه تا سنین بالاتر نیز نمود پیدا می‌كند.

اساسا والدین باید از همان ابتدای كودكی با این خصیصه كودك خود مبارزه كنند تا اگر از كودكی رفتاری غلط از او سر زد، والدین با عكس‌العمل مناسب آن را به كودك بفهمانند و اشتباه بزرگ این است كه از كنار آن بگذرند. بهانه‌گیری‌های بی‌مورد در كودك باید در اولین فرصت سركوب شود و كودك باید این آموزش را ببیند كه هر رفتار زشتی از طرف والدین نادیده گرفته نمی‌شود.

مقایسه كردن كودك با هم‌سن و سالان
این نكته را هرگز از یاد نبرید كه كودكان به هیچ وجه از مقایسه كردن آنها با دیگر هم‌سن و سالانشان استقبال نمی‌كنند و برخی اوقات این موضوع می‌تواند بذر كینه‌های بزرگی را در ضمیر كودك بكارد. فرقی نمی‌كند شما كودكتان را با چه كسی مقایسه می‌كنید. در برخی اوقات حتی مقایسه وی با خواهر یا برادرش نیز همین پیامد را دارد.

 
به واقع باید بپذیرید كه كودك شما به خودی خود فردی مستقل است و باید از همین كودكی حس اعتماد به نفس را در وی ایجاد كرد، اما پدیده مقایسه كردن كودكان از جمله مهم‌ترین دلیل برای تخریب این حس سرنوشت‌ساز در كودك است. در كنار این موضوع، حسادت نیز از جمله دیگر پدیده‌های مقایسه كردن كودكان به شمار می‌رود. كودك شما بدون شك حس حسادت را نسبت به الگوی مورد نظر شما پیدا خواهد كرد و فرقی نمی‌كند كه آن الگو برادر یا خواهرش باشد یا فرد دیگری.

آموزش دروغ مصلحتی
برخی خانواده‌ها در منزل همه‌روزه كلاس‌های فشرده آموزش دروغ مصلحتی برای كودكان خود برگزار می‌كنند بی‌آن‌كه متوجه باشند كودكان همچون دوربینی تمامی رفتارهای درست و غلط شما را ضبط می‌كنند و دروغ‌های كوچك و بزرگ شما حال به هر دلیلی به دوستان، همكاران و… الگویی زشت و ناپسند برای كودكتان می‌شود و در نهایت او را فردی دروغگو بار می‌آورد.

دروغ را برای كودكتان به هر دلیلی عملی بسیار زشت و ناپسند جلوه دهید. قرار است به وی راستگویی را آموزش دهید، ازاین‌رو اگر كار زشتی را برای اولین بار انجام داده و به شما راستش را می‌گوید با چهره‌ای جدی اما نه عصبانی اولا او را به دلیل راستگویی‌اش تحسین كنید و سپس از او قول بگیرید كه دیگر كار ناپسندش را تكرار نكند. در محیط منزل نیز به هر دلیل دروغ را ممنوع كنید و اصطلاحاتی همچون دروغ مصلحتی و… را از ادبیات خانه خود خارج كنید.