وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

تهران فقیرترین استان کشور از نظر وجود كتابخانه

تهران فقیرترین استان کشور از نظر وجود كتابخانه
مدیركل كتابخانه‌های تهران گفت: استان تهران از نظر سرانه زیربنای كتابخانه‌ای، جایگاه سی ‌و یكم را به خود اختصاص داده و یکی از فقیرترین استان های کشور است.

اسفندیار مبتكرسرابی با بیان این مطلب به ایبنا گفت: متاسفانه استان تهران اكنون از نظر بهره‌گیری از سرانه‌ها و شاخص‌های كتابخانه‌ای در مقایسه با حداقل شرایط مطلوب دارای فاصله قابل ملاحظه‌ای است و در رتبه‌بندی استان‌های كشور نیز در پایین‌ترین مكان قرار دارد.

مدیركل كتابخانه‌های استان تهران خاطرنشان كرد: حداقل سرانه فضای كتابخانه‌های عمومی برابر با استانداردهای بین‌المللی (ایفلا) 8/2 متر مربع برای هر 100 نفر جمعیت است. میانگین كشوری این رقم 62/1 و در استان تهران 62/0 متر مربع است كه متاسفانه از این حیث در بین استان‌های كشور جایگاه سی و یكم را داراست.

وضعیت كتابخانه‌های استان تهران از نظر امكانات، تجهیزات و… در مقایسه انجام شده گویای ضعف جدید شاخص‌های كتابخانه‌ای تهران است

وی افزود: در حالی كه سرانه فضای مطالعاتی تهرانی‌ها فقط 62 سانتی‌متر مربع برای 100 نفر است، این سرانه در یزد 76/4 متر مربع و در كرمان 89/2 متر مربع است. حتی استان كم‌برخوردار سیستان و بلوچستان سرانه فضای مطالعاتی بیشتری نسبت به تهران (91 سانتی‌متر) را به خود اختصاص داده است.

مبتكرسرابی گفت: برای دسترسی به حداقل شرایط به افزایش 450 درصدی سرانه فضای مطالعاتی نیاز داریم.

وی همچنین به كمبود محسوس سرانه كتاب در كتابخانه‌های تهران اشاره كرد و افزود: حداقل مطلوب سرانه كتاب بر اساس استانداردهای ایفلا 5/1 نسخه برای هر نفر جمعیت است. با توجه به حدود 2/1 میلیون نسخه كتاب موجود این شاخص در تهران 13/0 است یعنی برای رسیدن به مرز مطلوب كتابخانه‌های استان در كنار توسعه فیزیكی به 12 برابر شدن كتاب نیاز داریم.

مدیركل كتابخانه‌های استان تهران گفت: در یزد به ازای هر نفر جمعیت 1/1 نسخه كتاب در كتابخانه‌ها داریم. تهران از نظر سرانه كتاب به ازای هر نفر فقیرترین استان و در پایین جدول رده‌بندی قرار دارد.

وی تصریح كرد: برای رسیدن به حداقل شرایط مطلوب در كنار توسعه فیزیكی كتابخانه‌ها به افزایش 1200 درصدی منابع كتابی با اعتبار هنگفت نیاز داریم كه دست‌یابی به این هدف نیز مستلزم برنامه‌ریزی دقیق است.

مبتكرسرابی افزود: وضعیت كتابخانه‌های استان تهران از نظر امكانات، تجهیزات و… در مقایسه انجام شده گویای ضعف جدید شاخص‌های كتابخانه‌ای تهران است.

حتی استان كم‌برخوردار سیستان و بلوچستان سرانه فضای مطالعاتی بیشتری نسبت به تهران را به خود اختصاص داده است

مدیركل كتابخانه‌های استان تهران خاطرنشان كرد: اعتبارهای استانی تنها به حفظ، نگهداری و تعمیرات ضروری كتابخانه‌های موجود پاسخ می‌دهد و جواب‌گوی برنامه‌ریزی برای توسعه آن‌ها متناسب با نیازهای روز جامعه جوان با روند پرسرعت و فزاینده آن نیست.

مبتكرسرابی افزود: در حالی‌كه سرانه مطلوب كتاب برای هر نفر جمعیت 5/1 تا 5/2 نسخه است، در تهران به ازای هر 10 نفر جمعیت فقط یك نسخه كتاب در كتابخانه‌ها داریم.

وی با با بیان این‌كه سرانه مطلوب صندلی‌های موجود در كتابخانه‌ها برای هر 1000 نفرجمعیت، پنج صندلی است، گفت: كتابخانه‌های استان تهران در مجموع 10 هزار و 831 صندلی دارند. به عبارت دیگر به ازای هر 1000 نفر جمعیت استان فقط یك صندلی كتابخانه‌ای داریم.

مدیر كل كتابخانه‌های تهران خاطرنشان كرد: سایر تجهیزات كتابخانه‌ای موجود در استان تهران نیز كمتر از یك پنجم وضعیت مطلوب است.

به گفته وی، در بین استان‌های كشور، یزد، كهگیلویه و بویراحمد و سمنان بالاترین سرانه فضای مطالعاتی و تهران با 62/0 مترمربع و البرز با 73/0 متر مربع كمترین سرانه را به خود اختصاص داده‌اند.

مبتكرسرابی افزود: در كشور به ازای هر نفر جمعیت به طور متوسط 35/0 نسخه كتاب در كتابخانه‌ها داریم. این سرانه در سمنان 19/1 نسخه و در تهران فقط 13/0 نسخه است.