وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

درخواست اوباما برای همكاری با حزب مخالف

درخواست اوباما برای همكاری با حزب مخالف
در پی اعلام پیروزی حزب جمهوریخواه، حزب مخالف دولت، در کسب اکثریت کرسی های مجلس نمایندگان در انتخابات میان دوره ای آمریکا ، باراك اوباما ، رئیس جمهوری آمریکا خواستار همکاری جناح اکثریت جمهوریخواه در دوره جدید مجلس نمایندگان با دولت شده است.
باراک اوباما، رئیس جمهوری، از جان بینر، رهبر جناح جمهوریخواه در این مجلس، خواسته است برای یافتن "زمینه های مشترک" با دولت تلاش کند.
انتظار می رود در دوره جدید کنگره،جان بینر به ریاست مجلس نمایندگان انتخاب شود.
در انتخابات کنگره آمریکا، که به دلیل برگزاری آن در دومین سال زمامداری روسای جمهوری به انتخابات میان دوره ای معروف است، حزب جمهوریخواه توانسته است اکثریت کرسی های مجلس نمایندگان – مجلس سفلای کنگره – را به دست آورد و شمار کرسی های خود در مجلس سنا را نیز افزایش دهد اما موفق به کسب اکثریت در این مجلس نشده است.
دوره نمایندگی مجلس نمایندگان دو سال و دوره عضویت در مجلس سنا شش سال است اما هر دو سال یکبار، دوره عضویت تقریبا یک سوم از سناتورها خاتمه می یابد و انتخابات در حوزه های نمایندگی آنان برگزار می شود.
در انتخابات روز گذشته، رای گیری در تمامی چهارصد و سی و پنج حوزه انتخابیه مجلس نمایندگان و سی و هفت حوزه از یکصد حوزه انتخابیه مجلس سنای آمریکا صورت گرفت.
نتایج اعلام شده در انتخابات روز سه شنبه حاکی از آن است که حزب جمهوریخواه قطعا توانسته است حدود شصت کرسی متعلق به دموکرات ها در مجلس نمایندگان را به دست آورد و به جناح اکثریت در این مجلس تبدیل شود.
در دوره قبلی مجلس نمایندگان، شمار کرسی های حزب دموکرات به دویست و پنجاه و پنج کرسی، و شمار کرسی های حزب جمهوریخواه به یکصد و هفتاد و هشت کرسی می رسید.
در انتخابات سنا، جمهوریخواهان توانسته اند دست کم در شش حوزه بر دموکراتها غلبه کنند اما از دستیابی به ده کرسی لازم برای کسب اکثریت در این مجلس باز مانده اند.
تا پیش از برگزاری انتخابات میاندوره ای، حزب دموکرات پنجاه و نه کرسی، و حزب جمهوریخواه چهل و یک کرسی از یکصد کرسی سنا را در اختیار داشتند.
دشواری های اوباما
با کاهش اکثریت حزب دموکرات در مجلس سنا و تبدیل این حزب به جناح اقلیت در مجلس نمایندگان، انتظار می رود که اوباما در دو سال باقیمانده از اولین دوره ریاست جمهوری خود با دشواری هایی در زمینه تصویب برخی از لوایح دولتی مواجه شود.
برخی از برنامه های باراک اوباما، از جمله لوایح مربوط به اصلاح ساختار خدمات درمانی در این کشور، با مخالفت شدید بسیاری از اعضای حزب جمهوریخواه مواجه بوده و نتیجه انتخابات اخیر می تواند پیگیری چنین برنامه هایی را به مخاطره اندازد.
باراک اوباما در سخنرانی هایی که در جریان مبارزات انتخابات میان دوره ای در حمایت از نامزدهای حزب دموکرات ایراد کرد خواستار حمایت رای دهندگان از این برنامه ها شده بود.
در حوزه سیاست خارجی، تغییرات اندکی در رویکرد دولت آمریکا پیش بینی می شود اما از آنجا که حزب جمهوریخواه در زمینه حفظ موقعیت نظامی برتر ایالات متحده در جهان و مقابله با چالش های بین المللی در مقابل این کشور موضع سختگیرانه تری داشته، احتمالا نباید در انتظار نرمش بیشتری در سیاست خارجی آمریکا بود.
مهمترین بخش از سیاست خارجی  اوباما که ممکن است با مقاومت هایی از سوی کنگره مواجه شود به مساله همکاری بین المللی ایالات متحده در کاهش گازهای گلخانه ای و تلاش برای کنترل رقابت های تسلیحاتی ارتباط می یابد.
حزب جمهوریخواه با پذیرش هر نوع تعهدات بین المللی که به معنی محدود کردن استفاده از اتومبیل های شخصی در آمریکا باشد مخالف بوده و دولت قبلی آمریکا، به رهبری جرج بوش از حزب جمهوریخواه، برنامه تقویت توان دفاعی آمریکا و متحدان این کشور را با جدیت دنبال می کرد که مخالفت روسیه را در پی داشت.
همزمان با انتخابات میان دوره ای کنگره، انتخابات ایالتی و محلی برای انتخاب شماری از فرمانداران و سایر سمت های محلی هم برگزار شده که باز هم حاکی از موفقیت نسبی حزب جمهوریخواه است.
ناظران گفته اند که ناخرسندی رای دهندگان از تحقق برخی از وعده های انتخاباتی باراك اوباما و همچنین دشواری های ناشی از رکود اقتصادی در ایالات متحده از عوامل رویگردانی آنان از حزب حاکم دموکرات و دادن "رای اعتراضی" علیه دولت بوده است.
نخستین دوره ریاست جمهوری باراک اوباما حدود دو سال دیگر خاتمه می یابد و از آنجا که معمولا رئیسان جمهوری آمریکا خود را برای دوره دوم ریاست جمهوری نیز نامزد می کنند، اوباما برای بهبود وجهه خود در میان رای دهندگان، دو سال دیگر فرصت دارد در حالیکه با قدرت گرفتن حزب جمهوریخواه، رای دهندگان نخواهند توانست مسئولیت عدم تحقق وعده های رئیس جمهوری و ناکامی در حل مشکلات را صرفا به وی نسبت دهند.