وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

اختلاف سنی در ازدواج های امسال

اختلاف سنی در ازدواج های امسال
بر اساس آراء و احادیث اسلامی و همچنین نظرات كارشناسان و مشاوران داخلی بهترین میزان اختلاف سنی در ازدواج بیسن زوجینی عنوان شده كه زوج 4 تا 7 سال از زوجه بزرگتر است .

با این همه شاخصه های فرهنگی ، اجتماعی و محیطی مانند هر پدیده دیگری بر این موضوع نیز تأثیر گذار است به طوریكه بر اساس آخرین تحقیقات صورت گرفته در آمریكا نشان می دهد زوجهایی كه با اختلاف سنی حدود 15 سال ازدواج كرده اند از ندگی پایدار تر و موفق تری برخوردار بوده اند.

اختلاف سنی زوجها در كشور ما نیز تحت تأثیر مسائل مختلف فرهنگی و اجتماعی و … است كه بر این اساس در شرایطی كه به طور معمول در سالهای نه چندان دور سن مردان بیشتر از زنان بوده است ، چند سالی است كه این اختلاف سنی تا جایی پایین آمده كه در سال گذشته و همچنین سه ماهه ابتدایی سال جاری بیشترین میزان ازدواج با 23/12 درصد متعلق به زوجهایی است كه اختلاف سنی آنها صفر بوده و یعنی همسال بوده اند .

براساس آخرین آمار اعلامی توسط سازمان ثبت و احوال كشور همچنین میزان ازدواج هایی كه در آن زنان از مردان بزرگتر بوده اند حدود 11 درصد و به طور دقیق 89/10 درصد ازدواج های سال جاری را شامل شده اند .

بیشترین میزان ازدواج در بین زوجهایی كه زنان سن بیشتری را داشته اند مربوط به زوجهایی است كه اختلاف سنی آنها به یك سال می رسد ، به عبارت دیگر در سه ماه سال جاری 9367 ازدواج یعنی 63/2 درصد كل ازدواج ها در این گروه انجام شده است .

بر همین اساس ، زنان 2 سال بزرگتر با 5769 مورد و 24/2 درصد ، زنان 3 سال بزرگتر با 4264 مورد و 65/1 درصد در ردیف های بعدی اینگونه ازدواج ها قرار دارند. ضمن آنكه 221 مورد ازدواج بین زنان بیش از 20 سال بزرگتر از مردان انجام شده است.

در نقطه مقابل ، بیش از 76 درصد ازدواج های سه ماهه ابتدایی سال بین زوجهایی انجام شده كه سن مردان بیش از زنان بوده و بیشترین ازدواج نیز در این گروه بین زوجهایی انجام شده كه مرد 3 سال از زن بزرگتر بوده است یعنی 24148 مورد و 37/9 درصد كل ازدواجها.

در همین حال 27645 ازدواج یعنی 73/10 درصد كل ازدواج ها در شرایطی صورت گرفته كه سن مردان بین 10 تا بیش از 20 سال از زنان بزرگتر بوده است . 4190 ازدواج مربوط به مردان بیش از 20 سال بزرگتر ، 3379 ازدواج مربط یه مردان 16 تا 20 سال بزرگتر و 13317 ازدواج نیز با مردان 11تا 15 سال بزرگتر انجام شده است.

به گزارش «فردا» با یك بررسی اجمالی می توان دریافت كه فاصله سنی زوجین در ایران در حال تغییر است كه شناسایی ریشه های این موضوع و آثار این پدیده اجتماعی می تواند شناخت درستی را از وضعیت اجتماعی كشور در اختیار مسئولین ، صاحبنظران و كارشناسان این حوزه قرار دهد.