وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

عکس های زیبا از دشت قاصدکها + خواص قاصدک

عکس های زیبا از دشت قاصدکها + خواص قاصدک

عکس های دیدنی و بسیار زیبا از دشت قاصدکها

 

گل قاصدک، خبررسانک یا خبرچین (نام علمی: Taraxacum) و نیز در طب سنتی به همین نام یعنی طرخشقون معروف است گیاهی است علفی و دائمی که ساقه آن به ارتفاع ۴۰ سانتی‌متر می‌رسد.

 

عکس های زیبا از دشت قاصدکها + خواص قاصدک

 

این گیاه دارای ریشه‌ای است به رنگ قهوه‌ای مایل به زرد که پر از شیرابه سفید رنگی می‌باشد. گل‌های قاصد معمولی (Taraxacum sect. Ruderalia)و (Taraxacum officinale Weber) دسته‌ای از گیاهان بسیار شبیه به یکدیگر از سرده قاصدک را تشکیل می‌دهند که همگی از خانواده گیاهان دارای گل‌های سبدی (Asteraceae) هستند.

 

عکس های زیبا از دشت قاصدکها + خواص قاصدک

 

گل قاصد که به نام‌های هند بابری، خبر آور، کاسنی بری و دندان شیر نیز معروف است گیاهی است علفی و دائمی که به‌طور خودرو در بیشتر مزرعه‌ها و دشت‌ها، در وسط چمن، حاشیه شوره‌زار، کنار جاده‌ها و اراضی بایر و به‌طورکلی در همه جا می‌روید. بلندی ساقه آن به ۱۰ تا ۳۰ سانتیمتر می‌رسد.

 

عکس های زیبا از دشت قاصدکها + خواص قاصدک

 

این گیاه دارای ریشه‌ای به رنگ قهوه‌ای است که که تا یک متر (و به ندرت تا دو متر) می‌رسد. ساقه و ریشه این گیاه پر از شیرابه سفیدرنگی می‌باشد. در انتهای ساقه گل آن قرار دارد.

 

عکس های زیبا از دشت قاصدکها + خواص قاصدک

 

برگ‌های گل قاصدک سبز رنگ و بریدگی‌های مثلث شکل و نوک تیز دارد و بر روی سطح زمین می‌باشد. گل قاصدک در وسط چمن، حاشیه شوره‌زار، کنار جاده‌ها و اراضی بایر و بطور کلی در همه جا می‌روید.

 

عکس های زیبا از دشت قاصدکها + خواص قاصدک

 

از ساقه آن در صورت خراشیدگی یا شکستن شیرابه سفیدرنگی خارج می‌شود. از میان برگ‌های آن ساقه‌های گل به‌ارتفاع حدود ۵۰ سانتیمتر می‌رویند. این ساقه‌ها منتهی به نهنجی می‌شوند که بر رویش گل‌های زردرنگ زیبا و زبانه‌ای به قطر ۳ تا ۵ سانتیمتر قرار دارند.

 

عکس های زیبا از دشت قاصدکها + خواص قاصدک

 

گل آذینش کلاپرک (Capitule) است. گلبرگ‌های زبانه‌ای شکلش دایره‌وار از داخل به خارج به تدریج باز می‌شوند. گل‌ها در عمر چندین روزه خود، شب‌ها و در هنگام باران و نیز در هنگام خشکی هوا بسته می‌شوند.

 

عکس های زیبا از دشت قاصدکها + خواص قاصدک

 

میوه‌اش فندقه و دارای دسته تارهای ابریشمی در قسمت انتهایی است که به آن قاصدک می‌گویند زیرا به منظور بذرافشانی به پرواز درمی‌آید. زنبور عسل این گیاه را بسیار دوست دارد و شهد زیادی از آن بدست می‌آورد.

 

برگ‌های جوان گل قاصدک را معمولاً با سالاد می‌خورند و چون خیلی تلخ است باید آن را با ترشی یا آبلیمو مصرف کرد. از قسمت‌های گوناگون گیاه مانند ریشه، برگ و شیرابه آن در درمان استفاده می‌شود.

 

قاصدک به عدم ورم بدن و درد قاعدگی بسیاری از زنان در سندرم پیش از قاعدگی کمک می‌کند. برای جلوگیری از عفونت قارچی واژن در حد کهیر، چند مشت برگ خشک شده به آب حمام اضافه کنید.

 

ریشه این گیاه دارای ماده‌ای تلخ به نام تراگزاسین، کولین و تاراگزاسترول می‌باشد همچنین در ریشه آن مقدار کمی تانن وجود دارد و نوعی الکالوئید به نام تاکزین و تاراگزه رول در اعضای این گیاه یافت می‌شود.

 

ضمناً این گیاه دارای ساپونین، قندهای مختلف و اسیدهای چرب است. این گیاه بالاترین حد ویتامین آ را در بین گیاهان داراست و همچنین دارای مقدار زیادی پتاسیم است.

 

خواص داروئی

این گیاه از نظر پزشکی قدیم ایران سرد و خشک است و از دیرباز برای درمان بیماری‌های کبدی بکار می‌رفته‌است:

 

1- قابض و مقوی معده است.

 

2- خوردن آن خون‌ریزی از سینه را متوقف می‌کند.

 

3- قاعده‌آور است.

 

4- برای ازدیاد شیر نافع است و خانم‌های شیرده باید مقداری از آن را با سالاد بخورند

 

5- خنک‌کننده و معرق است.

 

6- ترشح صفرا را زیاد می‌کند.

 

7- خون را تصفیه می‌کند.

 

8- از عصاره آن شیاف درست می‌کنند که برای رفع ورم‌های درون اندام تناسلی بانوان و زهدان مفید است.

 

9- خوردن آب این گیاه مخلوط با روغن زیتون برای رفع مسمومیت مفید است.

 

10- ضماد ریشه آن را در محل نیش کژدم یا زنبور یا مار می‌گذارند که بسیار مفید است.

 

11- اوره را رفع می‌کند.

 

12- کلسترول خون را کاهش می‌دهد.

 

13- درمان‌کننده اگزما و بیماری‌های پوستی است.

 

14- درمان‌کننده کم خونی است.

 

15- رماتیسم و نقرس را درمان می‌کند.