وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

شادی شما در ازدواج نهفته است

شادی شما در ازدواج نهفته است
سال‌هاست که بسیاری از مردم شادی را در فاکتورهایی مانند موفقیت شخصی، سلامت خوب، آرامش درونی و حتی داشتن اندام متناسب می‌دانند، اما تحقیقات جدید نشان می‌دهد که شادی بسیاری از انسان‌ها در حقیقت در شاد بودن همسرشان خلاصه می‌شود.

بر اساس تحقیقاتی که در نشریه روانشناسی آمریکا به چاپ رسیده است مشخص شد شادی هر فردی به میزان بسیار زیادی به شادی همسرش وابسته است. این موضوع خصوصا در میان زوج‌هایی که مدت‌های طولانی است در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند صدق می‌کند.

کریستین هپمن استاد روانشناسی دانشگاه بریتیش کلمبیا که این تحقیقات را انجام داده است در این باره گفت: چیزی که ما در طول مدت این مطالعات متوجه شدیم این بود که اگر میزان شادی یک فرد تغییر پیدا کرده و افزایش پیدا کند، به طور حتم همسر این فرد هم شادتر خواهد شد. اگر فردی نیز احساس ناراحتی و غم را تجربه کند، حتما این حالت روی همسر او تاثیرگذار خواهد بود.
برای رسیدن به این نتایج دانشمندان از سال 1956 مطالعاتی را روی 6 هزار نفر انجام دادند و فاکتورهایی مانند میزان رضایت از زندگی، شخصیت فردی و موارد مربوط به سلامت را در این میان به دقت در نظر گرفتند. محققان دانشگاه واشنگتن و پن‌استیت نیز از این اطلاعات استفاده کرده و تحقیقاتی را روی 178 زوج انجام دادند که برخی از آن‌ها بیش از 35 سال بود که در کنار یکدیگر زندگی می‌کردند.
در این تحقیقات از هر فرد پرسیده شد که چه میزان شاد است و چه مواردی می‌تواند در افزایش یا کاهش شادی آن‌ها سهیم باشد؟
دکتر همپن در این باره گفت: چیزی که ما متوجه شدیم این بود که زمانی که شما به دنبال فهمیدن میزان شادی هر فرد هستید باید حتما افراد نزدیک و مهم، در ارتباط با آن فرد را نیز در این بین دخیل کند. مهم‌ترین موضوعی که ما فهمیدیم این است که شادی شما بسیار به ازدواج و همسرتان بستگی دارد و خانواده نقش بسیار مهمی در تعیین میزان رضایت هر فرد از زندگی‌اش بازی می‌کند.
هپمن در این باره گفت: البته تحقیقات ما روی زوج‌هایی متمرکز بود که مدت‌های طولانی است در کنار هم زندگی می‌کنند، اما ما کنجکاو هستیم که در مورد افرادی مجرد یا افرادی که جدا شده‌اند وضعیت به چه شکلی است.
البته ما معتقدیم این تاثیر فقط محدود به زن و شوهرها نیست، بلکه در بین یک گروه دوستانه یا همکاران نیز می‌توان تاثیر یک انسان شاد را روی دیگران احساس کرد، اما به طور قطع نقش همسر در این بین بسیار مهم‌تر و اثربخش‌تر است.
قبلا هم مطالعاتی انجام شده بود که نشان می‌داد خانه شادترین محل برای تمام انسان‌هاست. محققان دانشگاه کمبریج برای اولین بار اثبات کردند که انسان‌ها در زمانی که در خانه خود به سر می‌برند شادترین وضعیت روحی را دارند و در عوض اکثر انسان‌ها در محل کار خود غمگین هستند. نزدیک به 45 درصد از تمام احساساتی که در خانه ایجاد می‌شود شاد و 54 درصد از احساساتی که در سر کار ایجاد می‌شود غمگین است.