وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

بزرگترین اشتباه زندگی آلبرت انیشتین !!

بزرگترین اشتباه زندگی آلبرت انیشتین !!
آلبرت انیشتین در سال ۱۹۱۷ عبارت “ثابت کیهانی” را به نظریه نسبیت عمومی خود وارد کرد تا مطابق با تفکر فیزیکدانان آن زمان معادله ای را برای پیش بینی جهان ساکن ارائه کند زمانی که مشخص شد جهان در واقع ثابت نیست بلکه در حال بزرگتر شدن است، انیشتین این عبارت را مردود اعلام کرد و برای همیشه از آن به عنوان بزرگترین اشتباه زندگی خود یاد کرد.

اما به تازگی دانشمندان بزرگترین اشتباه زندگی انیشتین را احیا کرده اند تا با کمک آن به توضیح یکی از مرموزترین نیروهای طبیعت که به نظر با نیروی گرانش در تعامل بوده و منجر به توسعه و رشد پر شتاب جهان می شود بپردازند، نیرویی به نام انرژی تاریک.

مطالعاتی که به تازگی انجام گرفته نشان می دهند ثابت کیهانی بهترین ابزاری است که می توان بر اساس آن انرژی تاریک را توضیح داده و دقیق ترین و ارزشمند ترین تخمین را از مقدار آن به دست آورد. این یافته براساس محاسبات هندسی جهان ارائه شده که نشان می دهند جهان به جای اینکه منحنی یا کروی باشد، مسطح است.

دو فیزیکدان دانشگاه پروونس در فرانسه شیوه ای جدید را برای آزمودن مدل انرژی تاریک ارائه کرده اند که نسبت به مطالعات پیشین کاملا مستقل عمل می کند. شیوه آنها بر اساس رصد های جفتهای کهکشانی دوردست با هدف محاسبه انحنای فضا پایه ریزی شده است.

دانشمندان انرژی تاریک را به واسطه مطالعه بر روی هندسه جهان مورد بررسی قرار داده اند شکل فضا به محتویتاش بستگی دارد، پدیده ای که یکی از اکتشافات نظریه نسبیت عمومی اینشتین بوده است، که نشان می دهد جرم و انرژی با کمک نیروی گرانش خود فضا-زمان را انحنا می دهند.

از این رو دانشمندان تصمیم گرفتند میزان محتوی جهان را، برای مثال مقدار جرم و انرژی از جمله انرژی تاریک موجود در جهان را با کمک محاسبه شکل آن تعیین کنند، مطالعه ای که سه گزینه اصلی را در اختیار آنها قرار داد.

فیزیکدانان می گویند جهان می تواند مانند یک صفحه مسطح باشد، مانند یک توپ کروی باشد و یا مانند یک زین انحنا داشته باشد، این در حالی است که مطالعات پیشین مدل جهان مسطح را بر دیگر مدلها ترجیح داده بودند و مطالعه جدید نیز با همین مدل موافق است.

دانشمندان با بررسی رصدهای انجام شده از جفتهای کهکشانی دوردست، شدت شکستگی نور و گرایش قرمزی نور کهکشانهای رصد شده به تعیین جهتگیری و موقعیت جفتهای در حرکت کهکشانی پرداختند و نتیجه این مطالعات با مدل جهان مسطح همخوانی داشت.

بر اساس گزارش اسپیس، با دست پیدا کردن به شواهد دقیقتر از مسطح بودن جهان، نتایج جدید برای توضیح انرژی تاریک بیشتر از نظریه های رایج و معمول، بر عبارت ثابت کیهانی که انیشتین زمانی با ناراحتی آن را مردود اعلام کرد تکیه خواهد داشت.