وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

چرا پشه‌ها برخی آدم‌ها را بیشتر نیش میزنند؟

حمله گزینشی پشه‌ها به اشخاص در زمره پدیده های عجیبی است كه هنوز برای آن پاسخ روشنی پیدا نشده هرچند كه دانشمندان توانسته‌اند یك گام بلند برای دستیابی به پاسخ نهایی بردارند و ریشه ماجرا را دست كم در مورد افراد مبتلا به مالاریا مشخص سازند


به نوشته هفته نامه نیو ساینتیست محققان كشف كرده‌اند كه پارازیت و انگل مالاریا، در زمانی كه آماده می‌شود از بدن یك بیمار به بدن قربانی بعدی منتقل شود عملا كاری می‌كند كه پوست افرادی كه انگل وارد بدنشان شده رایحه جاذبی برای پشه داشته باشد.

به این ترتیب پارازیت پشه را به بدن قربانی جلب می‌كند و سپس از طریق جریان خون قربانی وارد بدن پشه می‌شود و برای ورود به بدن قربانی بعدی آماده می‌گردد. اما دانشمندان هنوز نمی‌دانند كه انگل مالاریا چگونه چنین كاری را انجام می‌دهد.

به گفته ژاكوب كوئیلا از دانشگاه پی یر و ماری كوری در پاریس كه تحقیق اخیر را در كنیا به انجام رسانده انگل مالاریا شیوه انتقال خود را از درون بدن بیمار طراحی می‌كند.

كوئیلا به اتفاق همكارانش سه چادر در اطراف محفظه‌پشه‌هایی كه حاوی انگل مالاریا نبودند قرار داد. در چادر اول یك كودك مبتلا به انگل مالاریا آماده انتقال را جای داد. در چادر دوم كودكی مبتلا به انگلی كه هنوز در مرحله انتقال قرار نداشت و در چادر سوم كودكی كه به مالاریا مبتلا نبود.

او آنگاه با به حركت در آوردن هوا به نحو ملایم با استفاده از یك پنكه رایحه بدن این سه كودك را به سمت محفظه ای كه پشه‌ها در آن جای داشتند حركت داد. پس از تكرار این آزمایش با ‪ ۱۲‬كودك داوطلب مشاهده شد كه تعداد پشه‌هایی كه كودك دارای انگل آماده انتقال را نیش زدند دو برابر پشه‌هایی بود كه دو كودك دیگر را گزیدند.

همین آزمایش با شركت همین كودكان داوطلب پس از آنكه این كودكان با داورهای ضد مالاریا مداوا شده بودند تكرار شد. در این حال مشاهده شد كه پشه‌ها از كودكانی كه در نوبت اول بیش از بقیه گزیده شده بودند دوری می‌گزینند. به این تریب روشن شد كه جذب شدن پشه‌ها به سمت این كودكان ناشی از وجود پارازیت و انگل مالاریا در بدنشان بوده است.

دانشمندان در گذشته به این نكته پی برده بودند كه انگل مالاریا زمانی كه وارد بدن پشه آنوفل می‌شود، كاری می‌كند كه این پشه بر شمار موارد گزیدن بدن قربانیان بیفزاید.

اما این نخستین بار است كه روشن شده این انگل بدن انسان را نیز به نفع خود دستكاری می‌كند و آن را در خدمت می‌گیرد.

به گفته جو لاینز از مدرسه بهداشت و بیماریهای مناطق حاره، آنچه كه در این بررسیهای آشكار شده از این حیث جالب توجه است كه به نظر می‌رسد در این ارتباط متقابل میان انگل و پشه و انگل و انسان، این صرفا انگل است كه منتفع می‌شود.

دانشمندان اكنون درصددند مشخص سازند چه عاملی موجب می‌شود بوی بدن شخصی كه انگل در بدن وی آماده انتقال است تغییر كند. تشخیص این عامل می تواند زمینه را برای یافتن راههایی جهت مقابله با ان آماده سازد.


پایگاه فرهنگی تفریحی ایران ناز