وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

هزینه ساخت سریال مختارنامه اعلام شد

هزینه ساخت سریال مختارنامه اعلام شد
تمهیدات برای نشان ندادن تصویر حضرت عباس(ع)
20 میلیارد تومان برای مختارنامه
وصال دیده‌ور: سریال 20 میلیارد تومانی مختارنامه این روزها پر از حاشیه است. از اعلام هزینه كل ساخت این مجموعه تلویزیونی گرفته تا نشان دادن تصویر حضرت عباس(ع) در همین سریال باعث شده تا این مجموعه پرطرفدار، حاشیه‌ای پررنگ‌تر از متن داشته باشد. اما فارغ از هزینه میلیاردی كه برای ساخت این سریال هزینه شده، نشان دادن تصویر حضرت عباس داستان بسیار پرماجرایی داشته است.
 
وقتی اهالی فن فهمیدند قرار است این اتفاق در تلویریون بیفتد، واكنش‌ها را شروع كردند. نخستین واكنش این بود كه عزت‌الله ضرغامی شخصا با نشان دادن تصویر ابوالفضل (ع) موافقت كرده است. بعدها استفتایی از یكی از مراجع تقلید حوزه علمیه مشهد صورت گرفت، كه این مرجع تقلید هم با صدور فتوایی موافقت خود را با این اقدام اعلام كرد. همه منتظر بودند كه در تازه‌ترین قسمت‌هایی كه از این سریال پخش خواهد شد، تصویر حضرت عباس(ع) نشان داده شود كه یكباره خبری منتشر شد كه همه انتظارات را تحت‌الشعاع خود قرار داد.
 
دفتر آیت‌الله وحید خراسانی با صدور اطلاعیه‌ای از هشدار این مرجع تقلید خبر داد با این مضمون كه نشان دادن تصویر ابوالفضل (ع) عواقب بد دنیوی و اخروی خواهد داشت. بعد از آن بود كه صدا و سیما و سازندگان سریال تصمیم گرفتند تصویر را پخش نكنند. اما در همایش «قیام تا قیام» كه با هدف نقد و بررسی سریال «مختارنامه» در دانشگاه صنعتی همدان برگزار شد، محمد حسین رجبی دوانی تاریخ‌دان و رضا استادی مدیر روابط عمومی سریال مختارنامه درباره این سریال توضیحاتی را ارائه دادند.
 
استادی در سخنانی گفت: «این موضوع در سریال «مختارنامه» به یک بخش خاص و کوتاه محدود است. داوود میرباقری همیشه از پرداختن مستقیم به واقعه کربلا پرهیز داشت. استدلال او هم این بود كه وقتی نمی‌توان چهره افراد حاضر در یک واقعه را نشان داد، برای انتخاب نقش حضرت ابوالفضل (ع) دقت زیادی انجام شد و در اواخر سال 87، فردی به نام کاوه فتوحی كه تاکنون در هیچ اثر نمایشی حضور نداشت، بعد از معرفی به پروژه با پشت سرگذاشتن تمرین‌های طولانی همچون: شمشیربازی، اسب سواری و حتی تمرین هایی مربوط به بهبود لهجه و صدا، آماده حضور در مختارنامه شد.
 
در صحنه‌های مربوط به حضور حضرت عباس‌(ع) که در شاهرود فیلم برداری شد، این صحنه‌ها با حساسیت فراوان جلوی دوربین رفت. حتی اواخر فروردین ماه سال 88 كه رئیس سازمان صدا و سیما به همراه برخی نمایندگان مجلس، در شاهرود حضور پیدا کردند، صحنه‌های ضبط شده از حضور حضرت عباس‌(ع) در کربلا به نمایش درآمد و آنها معتقد به نزدیكی این صحنه‌ها به باور عمومی بودند. گروه تولید سریال مختارنامه برای حفظ قداست این بزرگوار حتی هیچ عکسی از این بازیگر را نیز تا این لحظه منتشر نکردند.
 
سازندگان سریال برای اینكه قصد داشتند تصویر فتوحی دیده نشود، در زمان بازدید سید عزت‌الله ضرغامی رئیس سازمان صدا و سیما از پشت صحنه مختارنامه و حضور خبرنگاران و عکاسان، كلاه و عینك دودی به چهره فتوحی زدند تا صورت او دیده نشود؛ اما از هفته‌های قبل با انتشار تصویری که در پشت صحنه مختارنامه و از چهره بدون گریم این بازیگر و با دوربین موبایل گرفته شده بود، این شائبه ایجاد شد که کاوه فتوحی بازیگری است که در سینما و تلویزیون نقش های مختلفی ایفا کرده و حالا برای ایفای نقش حضرت ابوالفضل (ع) در کار حضور یافته، حال آنکه چنین نبود.
 
با حواشی پیش‌آمده قرار شد چهره او نشان داده نشود اما میرباقری با تمهیداتی چون نورانی كردن چهره خیلی موافق نیست و احتمالا از كارهای دیگری استفاده‌خواهد كرد تا ضمن اینکه به قداست این چهره آسیب وارد نشود، به جنبه هنری کار هم لطمه ای وارد نشود. برای تولید سریال 40 قسمتی مختارنامه 20 میلیارد تومان هزینه شده است.» استادی با اشاره به پروژه «روز رستاخیز» به كارگردانی احمدرضا درویش گفت: «طبق شنیده‌ها قرار است در این فیلم چهره حضرت ابوالفضل(ع) و حضرت علی‌اكبر‌(ع) و چند نفر دیگر نمایش داده شود.»