وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

ممنوعیت واردات مواد غذایی از آلمان

ممنوعیت واردات مواد غذایی از آلمان
آلودگی مواد غذایی به سم دی‌اکسین در آلمان نه تنها در این کشور، بلکه حال در سطح بین‌المللی نیز تأثیرات خود را نشان می‌دهد؛ برخی از کشورها واردات مواد غذایی از آلمان را ممنوع اعلام کردند.  

به گزارش مشرق به نقل از شبکه ایران، در پی دستور متوقف کردن واردات گوشت خوک آلمان از سوی کره جنوبی و تشدید کنترل‌ گوشت وارداتی این کشور از سوی روسیه، چین نیز خرید گوشت خوک و تخم‌مرغ از آلمان را ممنوع اعلام کرد.

بنابر گزارش دویچه‌وله، سوپر مارکت‌های انگلیسی تولیدات غذایی آلمانی را که گمان می‌رود در آن‌ها از تخم‌مرغ‌های آلوده به سم دی‌اکسین استفاده شده باشد، از قفسه‌های فروش خود خارج کردند؛ جمهوری اسلواکی نیز محدودیت‌هایی را در مورد ورود مواد غذایی از آلمان تعیین کرده است. به نظر اتحادیه کشاورزان و مرکز صنایع غذایی آلمان، صادرات غذایی کشور به دلیل این آلودگی خسارات زیادی را متحمل شده است.

تعطیلی مراکز تولید
تا کنون از فعالیت بیش از هزار تولیدکننده مواد غذایی در آلمان به دلیل سوءظن به آلوده بودن تولیدات آنها به سم دی‌اکسین جلوگیری به عمل آمده است. متوقف کردن کار تولید کنندگان در ایالت نیدرزاکسن، در شمال غربی آلمان، ۹۰۰ مرکز را شامل می‌شود. صدها تولیدکننده گوشت دیگر نیز به دلیل پرده‌پوشی در استفاده‌ی خوراک دام مسموم برای خوک، گاو و پرندگان در آینده نزدیک تعطیل خواهند شد.

گرد زونلایتنر، رئیس اتحادیه کشاورزی آلمان، میزان خسارت ناشی از تعطیلی مراکز تولیدکننده مواد غذایی را تا ۱۰۰ میلیون یورو عنوان کرد. به گفته خبرگزاری آلمان این میزان ضرر با توجه به عدم فروش تخم مرغ و گوشت تولید شده به چندین برابر می‌رسد.

شرکت تولید کننده خوراک دام و طیور "هارلس و وینتچ" متهم است که در تولید خوراک دام از چربی‌های بی‌کیفیت استفاده کرده است. پیش از این سخنگوی وزارت اقتصاد ایالت نیدرزاکسن، ، در مصاحبه مطبوعاتی اعلام کره بود که شرکت "هارلس و ینتچ" مشتریان خود را فریب داده است. استفاده از چربی صنعتی به جای چربی غذایی در تهیه خوراک دام و طیور به‌وجود آورنده این رسوایی بود.

مواد غذایی آلوده به سم دی‌اکسین که تا به حال شناسایی شده‌اند، شامل تخم مرغ، گوشت پرندگان، و گوشت خوک است. در برخی موارد نیز آزمایش‌های انجام شده نشان دهنده وجود تا ۷۷ برابر ماده سمی دی اکسین بیش از حد مجاز بوده‌اند.

تأثیرات منفی رسوایی مواد غذایی سمی
پروفسور هارالد فون ویتزکه، کارشناس صادرات کشاورزی از دانشگاه هومبولت برلین معتقد است که در رسوایی آلودگی مواد غذایی به سم دی‌اکسین به وضوح در کار سیستم کنترل مواد غذایی کوتاهی به عمل آمده است. وی معتقد است که شهرت خوب تولیدات غذایی آلمانی در کوتاه مدت تحت تأثیر منفی این سهل‌انگاری قرار خواهد گرفت.

پروفسور ویتزکه می‌گوید: «ما با تجربه بحران‌های پیشین در این زمینه می‌دانیم که چنین سهل‌انگاری اگر یک‌بار رخ دهد، به زودی از سوی مصرف‌کنندگان به فراموشی سپرده خواهد شد. اما اگر این اتفاق دوباره روی دهد، مطمئنا در طولانی مدت مشکلاتی را در پی خواهد داشت.»

رکورد صادرات کشاورزی
سال گذشته صادرات کشاورزی و مواد غذایی آلمان با ۵۴ میلیارد یورو توانست به رکورد تازه‌‌ای دست یابد. سهم صادرات گوشت خوک به چهار میلیارد و پانصد میلیون یورو در سال گذشته رسید. حال فروش گوشت خوک آلمان به کشورهای دیگر مطمئنا تحت تأثیر رسوایی آلودگی مواد غذایی در این کشور قرار خواهد گرفت.

تاکنون کیفیت خوب تولیدات کشاورزی آلمان در سطح جهانی از شهرت ویژه‌‌ای برخوردار بوده است. یک پنجم درآمد اقتصاد کشاورزی آلمان از طریق صادرت به‌دست می‌آید. تولیدات کشاورزی آلمان به‌طور عمده در کشورهای دیگر اتحادیه اروپا به فروش می‌رسند. تنها هشت درصد از این تولیدات به کشورهای درحال توسعه صادر می‌شوند.