وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

عضلات بادكنكی به چه قیمتی؟!

گسترش ورزش بدنسازی یا همان پرورش اندام در ایران، دلیل اصلی فراگیر شدن استفاده از مواد نیروزای غیرمجاز در كشور است.

جوانان ایرانی با شوق داشتن اندامی تنومند، آن هم در مدتی كوتاه، به شكلی روزافزون از داروهای انرژی ‌زا، مكمل ‌های غذایی غیرمجاز و هورمون استفاده می‌ كنند و در آینده‌ای دور یا حتی نزدیك، سلامت خود و خانواده شان را به خطر می ‌اندازند.

به گفته كسانی كه از نزدیك با رشته پرورش اندام آشنایی دارند، میزان استفاده از مواد نیروزای غیرمجاز در این رشته بسیار بالا و نگران ‌كننده است، چرا كه حتی بسیاری از مبتدیان این رشته هم دست به دوپینگ می ‌زنند.

در اغلب رشته‌های ورزشی مصرف مواد انرژی ‌زا در همان ابتدای كار و پیش از آن كه ورزشكار مدت زیادی را برای فراگیری فنون و اصول آن ورزش صرف كرده باشد، كاری بی‌ نتیجه و غیرممكن است.

دلیل این گرایش را باید در هدف این افراد از ورزش جست‌ وجو كرد که داشتن اندامی به ظاهر ورزیده و عضلاتی بزرگ و خوش فرم در كوتاه ‌ترین مدت و بدون بردن رنج كافی است.

بسیاری از نوجوانان و جوانانی كه به پرورش اندام روی می ‌آورند، با همین نگرش نه تنها به استفاده بی ‌رویه از انواع پروتئین ‌ها و به قول خودشان مكمل‌های غذایی  روی می ‌آورند، بلكه استفاده از هورمون‌ ها و داروهای گوناگون برای رشد سریع عضلات را هم ضروری می ‌دانند.

هورمون و دارو در واقع برای این دسته از بدنسازان ناآگاه، جایگزین تمرین و انجام حركات  ورزشی می‌ شود.

نكته جالبی كه امروزه در باشگاه‌ های بدنسازی دیده می ‌شود، این است كه مربیان یا به ‌اصطلاح برنامه ریزان ورزشی رشته پرورش اندام، بدون این كه كمترین اطلاعاتی در مورد عوارض سلامتی مواد تجویزی خود داشته باشند، خود را متخصصین خبره‌ای می دانند كه برای هر سن و هر اندامی به سادگی نسخه می ‌نویسند.

گزارش زیر مروری دارد به عوارض نامطلوب و نابجای این مواد كه از نظرتان می‌ گذرد.

دكتر سعید واقفی، دبیر انجمن دارو سازان ایران در خصوص داروهای انرژی‌ زا می‌ گوید:

مصرف نابجای داروهای انرژی ‌زا در بین برخی از جوانان، زیاد شده است، در حالی که از عوارض آنها كاملا بی‌ اطلاع هستند.

فروش بدون نسخه داروهای انرژی‌ زا در داروخانه‌ها، غیر قانونی است و در صورت مشاهده، با فروشندگان برخورد می ‌شود.

داروهایی همچون ناندرلون كه امروزه زیاد مورد مصرف جوانان علاقمند به بدنسازی است، عوارض ناگوار و خطرناكی به ‌دنبال دارد كه از جمله آنها، عقیم شدن مردان بعد از گذشت 5 سال از مصرف این قبیل داروهای انرژی ‌زاست.

80 درصد داروهای انرژی ‌زای آزاد، تقلبی هستند

دكتر مجید ابهری، متخصص علوم رفتاری و آسیب شناس اجتماعی معتقد است:

بر اساس تحقیقات انجام شده 80 درصد داروهای انرژی‌ زا در بازار آزاد تقلبی است. از آنجا كه متولی مشخص و ضوابط خاصی بر ورود و توزیع داروهایی مانند داروهای انرژی‌ زا برای بدن ‌سازی‌ و تقویت جنسی به شكل قرص و آمپول وجود ندارد، به همین دلیل سوداگران و فرصت طلبان از این وضعیت سوء استفاده كرده و با عرضه داروهای تقلبی با جان افراد بازی می ‌كنند.

جوانان باید بدانند انرژی ‌ای كه به‌ وسیله آمپول و یا قرص ایجاد می‌ شود و اندامی كه به وسیله این گونه مواد شكل می‌ گیرد چنان چه در چارچوب‌های مجاز نباشد، قابل دوام نبوده و موجب بروز بیماری ‌های جسمی، عصبی و روحی می ‌شود.

با این حال هر روز به تعداد كسانی كه برای رشد عضلات شان عجله دارند و به مصرف دارو می ‌پردازند، افزوده می‌ شود تا جایی كه به گفته آگاهان حتی نوجوانان 12 تا 13 ساله هم به این گروه مصرف ‌كنندگان پیوسته‌اند.

از سوی دیگر حضور تعداد زیادی افراد سود جو كه فقط به فكر پر كردن جیب خودشان هستند، به این مشکل دامن می ‌زند.

 

پایگاه فرهنگی تفریحی ایران ناز