وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

باورهای غلط درباره سلامت دندان ها

باورهای غلط درباره سلامت دندان ها
آیا تا به حال شنیده اند كه اگر شیرینی زیاد بخورید دندان تان كرم می گذارد، یا جرم گیری مینای دندان تان را از بین می برد و عمر دندان های شیری فقط تا هفت سالگی ست؟

شاید باورش برایتان سخت باشد اما این نوع حرف ها باورهای غلطی است.

مبنای علمی ندارد زیرا هیچ یك از متخصصان دهان و دندان تا به حال این مطالب را تایید نكرده اند.

دندان كرم زده
به گزارش شبكه ایران گروهی از محققان دریك پژوهش جدید تصاویر میكروسكوپی از ساختارهای بسیار كوچك و عجیب شبیه به كرم را در درون دندان كرسی انسان به دست آورده اند. براساس این گزارش، از زمان های بسیارقدیم و در بسیاری از فرهنگ ها، این اصطلاح دربین مردم رواج داشته است كه دندان ها دچار كرم خوردگی شده و پوسیده و تخریب می شوند و اكنون محققان با كشف این ساختارهای جدید و بسیار كوچك، این باور قدیمی را اثبات كرده و نشان داده اند. محققان دانشكده پزشكی دانشگاه مریلند كه كاشف این اجزای كرمی شكل هستند، دراین باره می گویند: "ما می دانیم كه این ساختارها كرم نیستند اما ماهیت اصلی آن ها هنوز نامعلوم است. "

دراین پژوهش معلوم شده است كه درون یك دندان انسان بیش از 500 هزار عدد از این استوانه ها درهر میلی مترمربع وجود داد كه به عنوان كانال های كشیده شده از اعصاب به سمت دندان عمل می كنند؛ این استوانه ها احساس گرما و سرما را به اعصاب دندان منتقل می كنند.

مینای دندان
بیشتر مردم تصور می كنند جرم گیری دندان موجب نازك شدن مینای دندان و پوسیدگی آن می شود اما در واقع، هنگامی كه جرم روی دندان ها تشكیل می شود، لایه ای روی دندان ها قرارگرفته و آن را از تحریكات سرما و گرما حفظ می كند.

به هنگام جرم گیری این لایه برداشته می شود و حساسیت به سرما وگرم در دندان ها رخ می دهد و این باور غلط را به وجود می آورد كه دندان ها دراثر جرم گیری تراشیده شده وخالی شده اند اما باید توجه داشت كه اساسا دستگاه جرم گیری قادر به تراش دندان نیست و این حساسیت تنها به علت برداشته شدن لایه جرم است.

عمر دندان های شیری
شاید شما هم شنیده باشید كه عمر دندان های شیری تا 7 سالگی است. این تصور غلط باعث شده درحفظ و بهداشت دندان های شیری سهل انگاری شود.

زود از دست دادن دندان های شیری كه باید تا 10تا 12 سالگی حفظ شوند. باعث می شود فضای خالی آنها توسط دندان های مجاور پرشود كه این مشكل باعث می شود جایی برای رویش دندان های دایمی وجود نداشته باشد و ناهنجاری های دندانی و فكی ایجاد شود.

افتادن دندان های شیری از 6 و 7 سالگی آغاز می شود و تا 10-12سالگی ادامه می یابد. بنابراین والدین باید درست مانند دندان های دایمی از دندان های شیری هم مراقبت كنند و برای ترمیم وعصب كشی این دندان ها به دندانپزشك مراجعه كنند.

از بین رفتن دندان درد با دود سیگار
حتما شما هم افرادی را دیده اید كه وقتی دندان شان درد می گیرد، سیگار می كشند كه دود آن در اطراف دندان باعث كاهش درد شود یا از داروخانه یك اسپری بی حسی می خرند و به دندانی كه درد می كند می زنند تا درد دندانشان بهتر شود اما این هم یك باور غلط است؛ زیرا اسپری بی حسی فقط لثه را بی حس می كند و موقتاً شما احساس بی دردی می كنید ولی در واقع این احساس گذرا است و با عصب كشی دندان تان درد آن واقعا بهبود پیدا می كند.

بارداری و از بین رفتن دندان ها
یكی دیگر از باورهای غلط رایج درباره دندان درخصوص زن باردار است كه می گویند: "زنان به ازای هر بارداری، یك دندان خود را از دست می دهند " اما این یك عقیده كاملاً اشتباه است و واقعیت آن است كه علت از دست رفتن دندان در بیشتر زنان باردار رژیم غذایی پرشكر همراه با بی توجهی به بهداشت دهان و دندان و مراجعه نكردن مادر به دندان پزشك است.

دندان پزشكان معتقدند، بارداری به خودی خود هیچ اثری روی دندان ها ندارد و این باور غلط از آنجا شكل گرفته است كه درگذشته تصور می شد جنین كلسیم مورد نیاز را از دندان های مادر می گیرد اما امروزه ثابت شده كه جنین كلسیم و سایر موارد مورد نیاز خود را از مواد غذایی كه مادر می خورد، دریافت می كند.