وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

آیا شما هم با دهان باز بخواب می روید ؟

آیا شما هم با دهان باز بخواب می روید ؟
خوابیدن با دهان باز می‌تواند علامت پلیپ بینی باشد.
عضو انجمن متخصصان گوش، گلو و بینی ایران گفت‌: خوابیدن با دهان باز می‌تواند یكی از علل بسته بودن بینی به علت‌های حساسیت پلیپ بینی، انحراف و در بچه‌ها لوزه سوم باشد.

علیرضا جعفری اظهار داشت: پلیپ بینی معمولاً به علت ایجادشدن نسج اضافه‌ای در داخل بینی تشكیل می‌شود كه معمولاً به علت حساسیت، ثانویه‌ است و افرادی كه دچار حساسیت شدید بینی هستند و آن را درمان نمی‌كنند به این عارضه مبتلا می‌شوند.

وی افزد: مهمترین علامت پلیپ بینی گرفتگی بینی است كه معمولاً یك طرفه یا دو طرفه است اما بیشتر اوقات دو طرفه است و گاهی كوچك و گاهی بزرگ می‌شود. لذا هر چه اندازه آن بزرگتر باشد گرفتگی بینی بیشتر خواهد شد.

جعفری تصریح كرد: مهمترین عارضه‌ای كه پلیپ بینی ایجاد می‌كند سینوزیت است چرا كه این عارضه موجب می‌شود راه‌های خروجی سینوس‌ها بسته شود و عفونت در سینوس‌ها ایجاد شود.

وی گفت: اولین راه درمان پلیپ بینی جلوگیری از برخورد با مواد‌ حساسیت‌زا است مثلاً فردی كه حساسیت بهاره دارد باید به نوعی از ورود در محیطی كه گرده گیاهان وجود دارد خودداری كنند.

وی افزود: درمان پلیپ‌های بینی به دو دسته طبی و جراحی تقسیم می‌شوند كه ابتدا درمان طبی خواهد بود و به كمك داروهای آنتی‌ هیستامین و اسپری‌های درمانی حساسیت بیمار كنترل می‌شود. اما اگر فرد به درمان جواب ندهد درمان جراحی كه امروزه به كمك آندوسكوپی انجام می‌شود صورت می‌گیرد كه به كمك آن پلیپ را بر می‌دارد.

این متخصص گوش، گلو و بینی خاطر نشان كرد: عمل جراحی بینی برای درمان این عارضه آخر راه نیست و نباید مبتلایان فكر كنند كه پلیپ آنها درمان شده است زیرا اگر مراقبت‌های پس از عمل را رعایت نكنند در بیش از 50 تا 70 درصد موارد پلیپ عود می‌كند.

وی یادآور شد: لذا برای جلوگیری از عود آن باید درمان‌های ضد حساسیت را پس از عمل ادامه داد و مرتبا شست‌وشوی بینی داشت. همچنین اسپری‌های لازم را مصرف كنند تا رشد پلیپ را متوقف كند.

جعفری با بیان اینكه با وجود همه این درمان‌ها 10 تا 15 درصد بیماران دچار عود پلیپ می‌شوند گفت: بسیاری از بیماران انحراف تیغه بینی را با پلیپ بینی اشتباه می‌گیرند در حالی كه در انحراف بینی تیغه بینی كج شده و یك طرف راه بینی را می‌بندد كه به جزء درمان جراحی هم راه دیگری ندارد.

وی اضافه كرد: افرادی كه انحراف بینی دارند و بینی آنها به سمت مثلاً چپ كج شده است همیشه سمت چپ بینی آنها گرفته است اما كسانی كه پلیپ بینی دارند گاهی سمت چپ، گاهی سمت راست و گاهی هر دو طرف بینی‌شان بسته می‌شود.

جعفری گفت: خوابیدن با دهان باز می‌تواند یكی از علل بسته بودن بینی به علت‌های حساسیت پلیپ، انحراف و در بچه‌ها لوزه سوم باشد.